Turkish Airlines - generelt (reise/poeng/setereservasjon m.v.)

Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Da vi fløy TK fra CPH før jul så det veldig ut som at alle check in for hvert selskap ble åpnet/lukket for hver flight. Imildertid har vel TK en sen kveldsavgang fra CPH, så mulig det kan gå an å levere bagasjen når check in er åpen for denne flighten.
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Da vi fløy TK fra CPH før jul så det veldig ut som at alle check in for hvert selskap ble åpnet/lukket for hver flight. Imildertid har vel TK en sen kveldsavgang fra CPH, så mulig det kan gå an å levere bagasjen når check in er åpen for denne flighten.

Normalt er det vel 2-4t før som er standarden, men ser en på f.eks transit kan en jo sjekke inn ca 22t før. Vet at baggasjen kan ligge på CPH over natt.

Har gullkort+fast track, så kan jo være det ikke er så lang kø på 07.00 flyet. Men er de minuttene om morgenen som er fin å få med seg da :)
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Skjønner. Jeg skal fly OSL-IST-TAS t/r med TK i økonomi i sommer.
Jeg er EBD og miles&smiles gull. For å få sistnevnte kort fysisk så må jeg enten møte opp på trykkeriet på IST, eller fly en *A flygning.
Eneste flygning jeg har med *A før sommeren gir 3750 poeng (OSL-KEF i SK+).

Vil det være verdt det å registrere de 3750 poengene hos Miles&smiles for å få et fysisk kort før avreise med TK i sommer?

Jeg tenker spesielt på om det å ha et slikt fysisk kort vil øke sannsynligheten for oppgradering, i forhold til å kun ha fysisk EBD-kort ?
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Skjønner. Jeg skal fly OSL-IST-TAS t/r med TK i økonomi i sommer.
Jeg er EBD og miles&smiles gull. For å få sistnevnte kort fysisk så må jeg enten møte opp på trykkeriet på IST, eller fly en *A flygning.
Eneste flygning jeg har med *A før sommeren gir 3750 poeng (OSL-KEF i SK+).

Vil det være verdt det å registrere de 3750 poengene hos Miles&smiles for å få et fysisk kort før avreise med TK i sommer?

Jeg tenker spesielt på om det å ha et slikt fysisk kort vil øke sannsynligheten for oppgradering, i forhold til å kun ha fysisk EBD-kort ?

Jeg vil ikke tro at det vil øke sannsynligheten for oppgradering ved å ha det fysiske kortet, gitt at du registrerer ditt TK elite kort for reisen. Hvis ikke, ville jeg hentet ditt TK kort på flyplassen på utreisen hvis du har god tid og krysset fingrene for en oppgradering på IST-TAS og returen.
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Jeg vil ikke tro at det vil øke sannsynligheten for oppgradering ved å ha det fysiske kortet, gitt at du registrerer ditt TK elite kort for reisen. Hvis ikke, ville jeg hentet ditt TK kort på flyplassen på utreisen hvis du har god tid og krysset fingrene for en oppgradering på IST-TAS og returen.

Har flydd endel strekk med TK Gold, aldri blitt oppgradert. Men er du i loungen på IST kan du jo spørre fint om de kan blokkere setet ditt ved siden av deg. Fungerte iallefall fint for meg :)
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Skjønner. Jeg skal fly OSL-IST-TAS t/r med TK i økonomi i sommer.
Jeg er EBD og miles&smiles gull. For å få sistnevnte kort fysisk så må jeg enten møte opp på trykkeriet på IST, eller fly en *A flygning.
Eneste flygning jeg har med *A før sommeren gir 3750 poeng (OSL-KEF i SK+).

Vil det være verdt det å registrere de 3750 poengene hos Miles&smiles for å få et fysisk kort før avreise med TK i sommer?

Jeg tenker spesielt på om det å ha et slikt fysisk kort vil øke sannsynligheten for oppgradering, i forhold til å kun ha fysisk EBD-kort ?


NEI,det vil det ikke.Forøvrig er flyene til TKs "Stan" destinasjoner smekkfulle,fordi det stort sett bare er TK (bortsett fran "Stan" selskaper som gidder å fly dit.TK er ikke veldig rause med oppgraderinger,jeg flyr med TK hver eneste måned,ofte flere ganger og er E+,har fådt 1 oppgradering på tre år,og da var flyet overbooket,så oppgradering fordi du er E tror jeg du kan glemme.
 
Last edited:
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Tusen takk for flere gode og informative svar fra erfarne reisevante. :-)
Da blir det nok til at jeg flyr på eurobonus og tar en tur innom trykkeriet på IST på vei ut.
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Problem solved!
Denne dumpet ned i postkassen i dag [emoji1]
985a329fbf58ac654d4a5a65bac40284.jpg
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

OSL-IST kjøres med A319 og A321? Er vel mer behagelig med 321, eller tar jeg feil.
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Noen som vet hvor lenge før avgang check-in åpner på OSL??
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Trigget av ganske rimelig biz bill fra OSL til MNL via IST(19laken t/r)slo jeg til. Reiste på tirsdag. Pga now radar trøbbel og sen gitt slottid inn til IST så hadde vi 45min på oss til å nå flyet. Jeg ante en viss uro da vi ikke bare parkerte på fjernpark men ble oppstillt utenfor en fjerntliggende tech hangar. Ataturk er en flyplass med for mange fly(det var kaos utenfor techhangaren).
Det sto personell og tok oss imot og ropte "Manila, Manila" og vi 5 som skulle dit ble satt i en buss og løpt gjennom terminalen incl security og busset ut igjen til TK084(A343). Var rett før kl 01 og jeg spurte ansvarshavende om bagasje da vi alle vet at short connection kan medføre tap av bagasje. Han sa at det ikke var noe problem da det var kort mellom vårt ankommende fly og i det flyet vi nå satt. I tillegg ble jeg beroliget av at kapteinen sa vi ble litt forsinket pga mye cargo samt sent ankommet bagasje. Da i tillegg et cabinmedlem ble sykt og måtte erstattes(ytterligere 1 time forsinket)tenkte jeg at nå er ihvertfall bagasjen ombord.
Fremme i MNL får alle sin bagasje unntatt oss 5 fra OSL. Der fyllte de ut et uleselig "property irregularity report"(manuelt selvsagt da dette er i den 3 verden). Jeg spurte når bagasjen kom og da ville den komme ved nest flight(dvs lørdag, i skrivende stund er det imrg). Jeg spurte så, iom at Turkish har lassevis av flyvninger til Singapore, Bangkok, Beijing etc med samarbeidende alliancepartnere cidere til Manila, om det var mulig å få sendt det via en av de nevnte stedene. Det gikk trolig ikke fikk jeg beskjed om. Måtte uansett kontakte handling manager på et gitt tlf nr(han var aldri å treffe).
Så hva gjør man ankommende i MNL med etpar sokker og ei ekstra t skjorte. Man spør ihvertfall, utifra prinsipp, om det er noe cash å få til nødvendige effekter for da flere dagers opphold uten bagasje. Den samme ukontaktbare manageren kunne kontaktes og han skulle avgjøre om vi hadde rett på kompensasjon. Jeg understreker her at mye på filipinene er ikke som hjemme hos oss og handlingselskapet til Turkish kan stinke balle for alt det jeg vet(jeg kjenner hittil en liten eim).
Jeg har helt ærlig gitt opp men skal ta en tur ned til Naia på lørdag kveld for å se om bagasjen har kommet da. Får jeg den da skal jeg si meg nesten ferdig med saken bortsett fra at jeg skal skrive et brev til Turkish i Norge om opplevelsen og ut av prinsipp få erstattet mine utlegg til nye klær, toalettsaker etc(har for engang skyld tatt vare på kvitto). Hvis den ikke ankommer da må jeg personlig oppsøke handlingmanageren i hans hjem å høre hva som skjer og hvorfor det i 2015 ikke er mulig å få noen kolli overført til et annet fly og til slutt destinasjonen før etter 4 dager.
Ihvertfall er det siste gang jeg reiser med selskap som ikke har daglig el flere avganger til et sted..
Noen tips om hva jeg ut av prinsipp kan gjøre? Vær så snill ikke si reis frem og tilbake til flyplassen i Manila. Det er by du helst ikke vil kjøre for mye frem og tilbake i:-)
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Trigget av ganske rimelig biz bill fra OSL til MNL via IST(19laken t/r)slo jeg til. Reiste på tirsdag. Pga now radar trøbbel og sen gitt slottid inn til IST så hadde vi 45min på oss til å nå flyet. Jeg ante en viss uro da vi ikke bare parkerte på fjernpark men ble oppstillt utenfor en fjerntliggende tech hangar. Ataturk er en flyplass med for mange fly(det var kaos utenfor techhangaren).
Det sto personell og tok oss imot og ropte "Manila, Manila" og vi 5 som skulle dit ble satt i en buss og løpt gjennom terminalen incl security og busset ut igjen til TK084(A343). Var rett før kl 01 og jeg spurte ansvarshavende om bagasje da vi alle vet at short connection kan medføre tap av bagasje. Han sa at det ikke var noe problem da det var kort mellom vårt ankommende fly og i det flyet vi nå satt. I tillegg ble jeg beroliget av at kapteinen sa vi ble litt forsinket pga mye cargo samt sent ankommet bagasje. Da i tillegg et cabinmedlem ble sykt og måtte erstattes(ytterligere 1 time forsinket)tenkte jeg at nå er ihvertfall bagasjen ombord.
Fremme i MNL får alle sin bagasje unntatt oss 5 fra OSL. Der fyllte de ut et uleselig "property irregularity report"(manuelt selvsagt da dette er i den 3 verden). Jeg spurte når bagasjen kom og da ville den komme ved nest flight(dvs lørdag, i skrivende stund er det imrg). Jeg spurte så, iom at Turkish har lassevis av flyvninger til Singapore, Bangkok, Beijing etc med samarbeidende alliancepartnere cidere til Manila, om det var mulig å få sendt det via en av de nevnte stedene. Det gikk trolig ikke fikk jeg beskjed om. Måtte uansett kontakte handling manager på et gitt tlf nr(han var aldri å treffe).
Så hva gjør man ankommende i MNL med etpar sokker og ei ekstra t skjorte. Man spør ihvertfall, utifra prinsipp, om det er noe cash å få til nødvendige effekter for da flere dagers opphold uten bagasje. Den samme ukontaktbare manageren kunne kontaktes og han skulle avgjøre om vi hadde rett på kompensasjon. Jeg understreker her at mye på filipinene er ikke som hjemme hos oss og handlingselskapet til Turkish kan stinke balle for alt det jeg vet(jeg kjenner hittil en liten eim).
Jeg har helt ærlig gitt opp men skal ta en tur ned til Naia på lørdag kveld for å se om bagasjen har kommet da. Får jeg den da skal jeg si meg nesten ferdig med saken bortsett fra at jeg skal skrive et brev til Turkish i Norge om opplevelsen og ut av prinsipp få erstattet mine utlegg til nye klær, toalettsaker etc(har for engang skyld tatt vare på kvitto). Hvis den ikke ankommer da må jeg personlig oppsøke handlingmanageren i hans hjem å høre hva som skjer og hvorfor det i 2015 ikke er mulig å få noen kolli overført til et annet fly og til slutt destinasjonen før etter 4 dager.
Ihvertfall er det siste gang jeg reiser med selskap som ikke har daglig el flere avganger til et sted..
Noen tips om hva jeg ut av prinsipp kan gjøre? Vær så snill ikke si reis frem og tilbake til flyplassen i Manila. Det er by du helst ikke vil kjøre for mye frem og tilbake i:-)
Ikke stress med bagasjen. Kjøpe nye klær og nødvendig utstyr og lever kvittering til forsikringsselskap i ettertid. Hvis du ikke har noe viktig I bagasjen, og hvis de ikke skulle kjøre den til overnattingssted, hent bagasjen på returen.
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Jeg hadde en lignende opplevelse i ADD i fjor sommer... Ikke for å være kjip men bagen kom ALDRIG. :( Jeg dro rett på kjøpesenteret og handlet det jeg trengte+ny koffort så klart. :) De fleste reiseforsikringer dekker sånt opptil 2000 kr.
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Ikke gjør noe som helst,TK erstatter ingen ting.Jeg har fått beskjed om å anlegge sak i Tyrkia ifb med forhold hvor de helt klart er erstatningspliktig.TK opfatter faktisk dette som et konkuransefortrinn ifht europeiske selskaper,og de har de jo for så vidt rett i.
 
Re: Turkish Airlines - setereservasjon og andre ting?

Trigget av ganske rimelig biz bill fra OSL til MNL via IST(19laken t/r)slo jeg til. Reiste på tirsdag. Pga now radar trøbbel og sen gitt slottid inn til IST så hadde vi 45min på oss til å nå flyet. Jeg ante en viss uro da vi ikke bare parkerte på fjernpark men ble oppstillt utenfor en fjerntliggende tech hangar. Ataturk er en flyplass med for mange fly(det var kaos utenfor techhangaren).
Det sto personell og tok oss imot og ropte "Manila, Manila" og vi 5 som skulle dit ble satt i en buss og løpt gjennom terminalen incl security og busset ut igjen til TK084(A343). .


Ingen morsom opplevelse. Befant meg selv faktisk på akkurat samme avgang som deg på tirsdag (TK1754), men satt i ECO. En litt kaotisk situasjon. Mange stressede mennesker, halvparten av passasjerene reiste seg før flyet hadde stanset (skulle tro de fløy for første gang...), kabinpersonalet prøvde å få folk til å sette seg ned igjen, men snakket til dels for døve ører. Hun ene jeg kunne se så rimelig oppgitt ut.

Skulle videre til Varna klokka 01:00, og for oss ventet ingen buss. Måtte løpe som en gal gjennom hele IST, men klarte å komme meg på neste fly på hengende håret. Push back for vår del skjedde bare 10 min etter rutetid. Kofferten kom selvsagt som ventet ikke frem til VAR, men den kom med neste fly tolv timer senere, og fikk den levert på døra et døgn forsinket. Så alt i alt har jeg vel selv ikke så mye å utsette på TK.
 
Last edited:
Back
Top