Trigget av ganske rimelig biz bill fra OSL til MNL via IST(19laken t/r)slo jeg til. Reiste på tirsdag. Pga now radar trøbbel og sen gitt slottid inn til IST så hadde vi 45min på oss til å nå flyet. Jeg ante en viss uro da vi ikke bare parkerte på fjernpark men ble oppstillt utenfor en fjerntliggende tech hangar. Ataturk er en flyplass med for mange fly(det var kaos utenfor techhangaren).
Det sto personell og tok oss imot og ropte "Manila, Manila" og vi 5 som skulle dit ble satt i en buss og løpt gjennom terminalen incl security og busset ut igjen til TK084(A343). Var rett før kl 01 og jeg spurte ansvarshavende om bagasje da vi alle vet at short connection kan medføre tap av bagasje. Han sa at det ikke var noe problem da det var kort mellom vårt ankommende fly og i det flyet vi nå satt. I tillegg ble jeg beroliget av at kapteinen sa vi ble litt forsinket pga mye cargo samt sent ankommet bagasje. Da i tillegg et cabinmedlem ble sykt og måtte erstattes(ytterligere 1 time forsinket)tenkte jeg at nå er ihvertfall bagasjen ombord.
Fremme i MNL får alle sin bagasje unntatt oss 5 fra OSL. Der fyllte de ut et uleselig "property irregularity report"(manuelt selvsagt da dette er i den 3 verden). Jeg spurte når bagasjen kom og da ville den komme ved nest flight(dvs lørdag, i skrivende stund er det imrg). Jeg spurte så, iom at Turkish har lassevis av flyvninger til Singapore, Bangkok, Beijing etc med samarbeidende alliancepartnere cidere til Manila, om det var mulig å få sendt det via en av de nevnte stedene. Det gikk trolig ikke fikk jeg beskjed om. Måtte uansett kontakte handling manager på et gitt tlf nr(han var aldri å treffe).
Så hva gjør man ankommende i MNL med etpar sokker og ei ekstra t skjorte. Man spør ihvertfall, utifra prinsipp, om det er noe cash å få til nødvendige effekter for da flere dagers opphold uten bagasje. Den samme ukontaktbare manageren kunne kontaktes og han skulle avgjøre om vi hadde rett på kompensasjon. Jeg understreker her at mye på filipinene er ikke som hjemme hos oss og handlingselskapet til Turkish kan stinke balle for alt det jeg vet(jeg kjenner hittil en liten eim).
Jeg har helt ærlig gitt opp men skal ta en tur ned til Naia på lørdag kveld for å se om bagasjen har kommet da. Får jeg den da skal jeg si meg nesten ferdig med saken bortsett fra at jeg skal skrive et brev til Turkish i Norge om opplevelsen og ut av prinsipp få erstattet mine utlegg til nye klær, toalettsaker etc(har for engang skyld tatt vare på kvitto). Hvis den ikke ankommer da må jeg personlig oppsøke handlingmanageren i hans hjem å høre hva som skjer og hvorfor det i 2015 ikke er mulig å få noen kolli overført til et annet fly og til slutt destinasjonen før etter 4 dager.
Ihvertfall er det siste gang jeg reiser med selskap som ikke har daglig el flere avganger til et sted..
Noen tips om hva jeg ut av prinsipp kan gjøre? Vær så snill ikke si reis frem og tilbake til flyplassen i Manila. Det er by du helst ikke vil kjøre for mye frem og tilbake i