Turistpris hos ANA intra-Japan

Tja, hvis du synes 2 timer er mye...! Om man da tar med tiden det tar å komme seg til flyplassen, sikkerhetskontroll osv.. osv.. så synes jeg 2 timer var helt greit. Det er 6-7 år siden, men jeg mener det var 4 timer fra Tokyo til Kyoto, 2 timer fra Kyoto til Hiroshima og 2 timer fra Hiroshima til Tokyo. Men, men ikke noe jeg gidder å krangle på akkurat, hver sin smak! :)

Xxx.

Nei, Kyoto ligger mellom Hiroshima og Tokyo. Tokyo-Kyoto tas ca. tre timer, og Kyoto-Hiroshima ca. to timer. Det er med andre ord ca. fem timer mellom Hiroshima og Tokyo.

Tja, hvis du synes 2 timer er mye...! Om man da tar med tiden det tar å komme seg til flyplassen, sikkerhetskontroll osv.. osv.. så synes jeg 2 timer var helt greit. Det er 6-7 år siden, men jeg mener det var 4 timer fra Tokyo til Kyoto, 2 timer fra Kyoto til Hiroshima og 2 timer fra Hiroshima til Tokyo. Men, men ikke noe jeg gidder å krangle på akkurat, hver sin smak! :)

Xxx.

Vel, trenger ikke krangle her, men det tar ifoelge tidtabell ikke to timer men fra 4

http://www.fodors.com/community/asi...hiroshima-to-tokyo-which-station-for-both.cfm

Nei, Kyoto ligger mellom Hiroshima og Tokyo. Tokyo-Kyoto tas ca. tre timer, og Kyoto-Hiroshima ca. to timer. Det er med andre ord ca. fem timer mellom Hiroshima og Tokyo.

Kyoto ligger vel ved en avstikker fra Osaka hvis jeg ikke husker feil?

Poenget mitt var at Shinkansen er ikke noe spesielt overhodet. Det er ett raskt tog som ikke tilbyr mye aa se paa og det at det gaar fort blir fort kjedelig.

Hiroshima stasjon ligger utenfor sentrum av Hiroshima, flyplassen ligger en halvtime unna og flybuss koster ikke mye.

Dersom man vil sette opp en fornuftig reiserute, kan man jo besoeke Tokyo foerst, deretter ta toget til Kyoto, utforske den byen, deretter ta toget til Hiroshima og deretter ta fly til Tokyo for saa aa komme seg tilbake til skandinavia? Da blir det ihvertfall bedre og smartere enn tog, saerlig naar det er saa billig aa fly domestic Japan. Vi betalte 9000 yen per person for aa fly 787 Haneda- Hiroshima. Det er mye billigere enn Shinkansen.

Jeg vil ogsaa kikket paa Osaka. Mye spennende aa kikke paa der og byen ligger midt i ruta mellom Tokyo og Hiroshima, 45 minutter unna Kyoto

Vel, trenger ikke krangle her, men det tar ifoelge tidtabell ikke to timer men fra 4

http://www.fodors.com/community/asi...hiroshima-to-tokyo-which-station-for-both.cfm

Hehe, må le, jeg var jo helt på bærtur. Sorry. Til mitt forsvar er det 6-7 år siden! :-) Av en eller annen grunn hadde jeg det for meg at Hiroshima lå nærmere Tokyo enn Kyoto, altså at Hiroshima lå mellom... Hehehe, jeg fikk 6 i geografi på videregående, jeg tror ikke vi hadde noe om japansk geografi da....:-D UANSETT, så husker jeg at vi syntes det var veldig ok å ta toget, selv om det gikk fort og vi ikke fikk sett så mye langs veien. :-)

Xxx.

Jeg tenker å muligens kombinere dette med Japan Rail Pass, i stedet for enten/eller. Det vil si at jeg tar toget sørover, flyr til nord og tar toget sørover igjen til Tokyo. Men:

1) Har jeg tid til det? Har 9 fulle dager i Japan (utenom reisedagene til/fra), hvor lang tid bør jeg beregne til Tokyo? Har ikke noe i mot korte stopp på 1-2 dager de andre stedene.
2) Hvilke steder i nord/sør bør jeg reise til? Tenker sannsynligvis Kyoto eller Osaka + Hiroshima i sør, men er ganske blank på Nord-Japan. Var du kun i Hakodate, eller flere steder i nord, no-backpacker?
Bumper denne, turen nærmer seg, håper noen har innspill.

Foreløpig er planen å ta de første to dagene i Tokyo. Deretter aktivere Japan Rail Pass og dra til Kyoto, ha to dager der, og reise videre til Osaka. Etter 1-2 fulle dager der tar jeg morgentog til Hiroshima, har noen timer der og tar båt tur/retur Miyajima. Etter en lang dagstur avslutter jeg med kveldsfly til Tokyo eller overnatting i Hiroshima og morgenfly tilbake, for å ha ca to fulle dager i Tokyo igjen.

Virker det som et fornuftig program, eller går jeg glipp av noe ved å ikke droppe Osaka eller Kyoto og heller dra nordover i noen dager? Er det noe annet jeg ikke har tenkt på?

Bestiller man på forhånd og reiser med *A er nok Japan Air Pass en bedre deal, ja. Experience Japan kan imidlertid bestilles gjennom hjemmesiden, fra Japan, og uten at det kreves at du reiser med *A. Et annet alternativ er Visit Japan, som er litt dyrere enn Japan Air Pass, men ikke fordrer at man fly *A til Japan.
Hvor kan egentlig Star Alliance Japan Pass bestilles...? Har søkt en del uten å finne tydelige svar, kun et tips om å ta kontakt med *A-selskapet som man bestilte turen til/fra Japan med. Så med en USDM-tur må jeg kontakte US Airways, og potensielt måtte betale dyre telefongebyr osv? Tungvint, da blir Experience Japan my enklere, ja.

Experience Japan må forresten bestilles senest 14 dager før, så for de fleste stemmer det ikke at det kan bestilles mens man er der. Men det kan i hvert fall kjøpes online

Last edited:
Virker det som et fornuftig program, eller går jeg glipp av noe ved å ikke droppe Osaka eller Kyoto og heller dra nordover i noen dager? Er det noe annet jeg ikke har tenkt på?

Personlig synes jeg dette høres ut som en heseblesende tur, men det avhenger selvfølgelig av hva slags tempo du liker å holde når du er på ferie. Men det er ingen tvil om at du kommer til å oppleve mye! Jeg ville kanskje droppet Osaka, men det er min personlige mening :)

Et generelt tips når du besøker storbyer i Japan er å sette av en halv/hel dag til å gå rundt på måfå, og se hvor du havner. Du kommer til å se og oppleve masse morsomt! Jeg har sansen for de små opplevelsene som du gjerne får når dagen ikke er planlagt ned til minste detalj. Japan er vel et av de tryggeste stedene å gjøre noe sånt :spin

Personlig synes jeg dette høres ut som en heseblesende tur, men det avhenger selvfølgelig av hva slags tempo du liker å holde når du er på ferie. Men det er ingen tvil om at du kommer til å oppleve mye! Jeg ville kanskje droppet Osaka, men det er min personlige mening :)

Et generelt tips når du besøker storbyer i Japan er å sette av en halv/hel dag til å gå rundt på måfå, og se hvor du havner. Du kommer til å se og oppleve masse morsomt! Jeg har sansen for de små opplevelsene som du gjerne får når dagen ikke er planlagt ned til minste detalj. Japan er vel et av de tryggeste stedene å gjøre noe sånt :spin
Hehe, og jeg som følte at jeg var flink til å begrense meg denne gangen? Liker å ha et høyt tempo, og det er jo bare 1-3 timer tog mellom hvert stopp. Tidligere turer i år har vært PVG og PEK på en uke, og OSL+DXB+AUH+MCT (+ noen timer i Istanbul på veien hjem) på 9-10 dager. :p Fikk med meg masse spennende alle stedene.

Forsøker riktignok å være flinkere til å begrense meg, og skal vurdere å droppe Osaka. Skal definitivt gå rundt på måfå i timevis. Gjorde det i HKG i fjor høst, og endte opp med å treffe en dame i 50-årene og sønnen hennes, som viste meg rundt i byen en hel formiddag. Fikk sett (og spist) veldig mye som jeg ellers ikke hadde fått med meg. En fantastisk opplevelse. :D

Dropp Osaka og bruk litt mer tid i Kyoto, der kan du labbe rundt til du har slitt ut skoene i en blanding av moderne by og gamle hus.

Dropp Osaka og bruk litt mer tid i Kyoto, der kan du labbe rundt til du har slitt ut skoene i en blanding av moderne by og gamle hus.

Jeg synes Osaka var vel verdt ett besøk. To dager i begge byene er helt kurant i min bok. Bortsett fra Miyajima og atombombemuseet er det lite å finne på i Hiroshima.

Synes programmet ser helt greit ut, men jeg hadde nok tatt en natt i Hiroshima siden det tar deg litt tid å reise fra Osaka (to timer) og Miyajima (ca. 3). Finnes gode overnattingsmuligheter på øya feks

Da jeg var i japan i mars tok jeg ved ankomst Shinkansen rett til Hiroshima, var der noen timer og tok så Shinkansen til Kyoto. Neste ettermiddag dro jeg med Shinkansen opp til Tokyo. Jeg syntes jeg fikk nok tid i Hiroshima, men skulle gjerne hatt et par dager til i Kyoto. Syntes uansett jeg fikk opplevd mye på den turen.

Pass ellers på at Japan rail pass ikke er gyldig på Nozomi-togene som er den raskeste typen Shinkansen. Med den sparer man ca. en time for hver av strekningene man snakker om her.

Synes absolutt at Osaka er verdt en dag eller to. En skikkelig storby som er ganske forskjellig fra Tokyo, massevis av bra restauranter og en del severdigheter, som f eks slottet Osaka-jō. Mellom Osaka og Kyoto tar man vanlig lokaltog, helt meningsløst å kaste vekk penger på Shinkansen på en så kort tur.

Selv reiste jeg Tokyo (4 dager) - Kyoto (2 dager) - Osaka (2 dager) - Hiroshima (6-7 timer) - Fukuoka (2 dager). Deretter videre til Sørkorea og til sist Hong Kong før jeg dro hjem igjen. Skulle gjerne hatt en dag eller to til i Kyoto (og få med meg Nara, som ligger øst for Osaka), men jeg kommer definitivt å reise tilbake til Japan igjen så det gjør ikke så mye.

Takk for (motstridende) tilbakemeldinger, er alltid greit å få flere vinkler.

Synes programmet ser helt greit ut, men jeg hadde nok tatt en natt i Hiroshima siden det tar deg litt tid å reise fra Osaka (to timer) og Miyajima (ca. 3). Finnes gode overnattingsmuligheter på øya feks
Ja, vurderer det også, og så at det var litt å velge mellom. Har litt lyst til å kun bestille overnattingene i Tokyo på forhånd for å kunne være mer spontan, men vet ikke om det er risky. Har noen erfaring med å bestille hotell i (byene i) Japan underveis, kan jeg risikere at alt er utsolgt (eller veldig dyrt) i slutten av mai?

Pass ellers på at Japan rail pass ikke er gyldig på Nozomi-togene som er den raskeste typen Shinkansen. Med den sparer man ca. en time for hver av strekningene man snakker om her.
Er klar over at den ikke gjelder der, men en time ekstra for hver etappe er en sterk overdrivelse. F.eks. er Kyoto-Hiroshima 1:50 med Kodama mot 1:42 med Nozomi. Forskjellen er i all hovedsak antall stopp, ikke farten.

Mellom Osaka og Kyoto tar man vanlig lokaltog, helt meningsløst å kaste vekk penger på Shinkansen på en så kort tur.
Har kjøpt Japan Rail Pass, så det avgjørende blir sikkert hva som går først når jeg står på togstasjonen. :)

Selv reiste jeg Tokyo (4 dager) - Kyoto (2 dager) - Osaka (2 dager) - Hiroshima (6-7 timer) - Fukuoka (2 dager). Deretter videre til Sørkorea og til sist Hong Kong før jeg dro hjem igjen. Skulle gjerne hatt en dag eller to til i Kyoto (og få med meg Nara, som ligger øst for Osaka), men jeg kommer definitivt å reise tilbake til Japan igjen så det gjør ikke så mye
Hva syntes du om Fukuoka? Ser at ANA starter opp igjen med to daglige 787-avganger FUK-HND fra 1. juni. Min neste flight er på formiddagen 2. juni HND-GMP (god timing!), så vurderer sterkt å ta alle Tokyo-dagene først (i stedet for både først og sist), for å avslutte i Fukuoka, fly tilbake til HND og ta en natt på flyplasshotell.

Er klar over at den ikke gjelder der, men en time ekstra for hver etappe er en sterk overdrivelse. F.eks. er Kyoto-Hiroshima 1:50 med Kodama mot 1:42 med Nozomi. Forskjellen er i all hovedsak antall stopp, ikke farten.
Ved tidene jeg reiste var Nozomi eneste direktetog, med de andre Shinkansen-togene måtte jeg bytte spor og vente underveis. For den korteste strekningen som er Hiroshima-Kyoto var tiden 1:38 mot 2:07. For Tokyo-Hiroshima var tiden 3:54 mot 4:51.

Kanskje ikke de største tidsforskjellene, men vær klar over at det kan bli litt mer kronglete og litt lengere tid enn beste connection.

Ved tidene jeg reiste var Nozomi eneste direktetog, med de andre Shinkansen-togene måtte jeg bytte spor og vente underveis. For den korteste strekningen som er Hiroshima-Kyoto var tiden 1:38 mot 2:07. For Tokyo-Hiroshima var tiden 3:54 mot 4:51.

Kanskje ikke de største tidsforskjellene, men vær klar over at det kan bli litt mer kronglete og litt lengere tid enn beste connection.
Ja, hadde kanskje valgt å betale et pristillegg for å få Rail Pass med Nozomi inkludert om det var et alternativ. Men når jeg deler det opp i minst tre etapper unngår jeg muligens togbytter, og får uansett fordelt "tidstapet". Det ser ut som det bare blir 8-20 min lengre pr etappe (inkludert eventuelle bytter), noe jeg lever fint med.

Hva syntes du om Fukuoka? Ser at ANA starter opp igjen med to daglige 787-avganger FUK-HND fra 1. juni. Min neste flight er på formiddagen 2. juni HND-GMP (god timing!), så vurderer sterkt å ta alle Tokyo-dagene først (i stedet for både først og sist), for å avslutte i Fukuoka, fly tilbake til HND og ta en natt på flyplasshotell.
Jeg likte Fukuoka veldig godt og kan absolutt anbefale en tur dit, selv om det kanskje ikke er så mange severdigheter der. Én natt holder vel egentlig, litt avhengig av når flyet ditt går. Ellers burde du se litt på å ta en tur til Nara hvis du uansett skal til Kyoto eller Osaka. Nara har mange gamle fine tempel og lignende. Jeg skal selv ta meg en tur dit neste gang jeg er i Japan.

Et alternativ som kan være litt enklere rent logistisk er Himeji, der japans kanskje flotteste slott ligger. Du kan f eks reise Osaka - Himeji - Hiroshima og så ta en natt i Hiroshima før du reiser videre. Himeji er og et sted der jeg ikke har vært selv, men som står høyt på listen min :)

Vær også oppmerksom på at veldig mange av togene er 'Nozomi', så utvalget av tog du kan benytte med Japan Rail Pass er faktisk nokså begrenset, spesielt på lengre distanser og sent på kvelden. Etter 1800 er det for eksempel bortimot umulig å komme seg fra Tokyo til Hiroshima uten å ta 'Nozomi'

Togsettene som brukes er stort sett N700 uansett, men det er mulig de ikke kommer opp i makshastighet på 'Kodama' grunnet flere stopp.

Last edited:
Om en ønsker å sjekke og planlegge togtider før avreise, kan en bruke http://www.hyperdia.com/en/ (finnes også som app (kun US, gratis i 30 dg)). Husk å hake vekk på Nozomi, så får du opp de beste alternativene som blir dekket av JR pass.

For hva det er verdt, her er vår plan for en 9 dagers (CT) tur i mai:

NRT -> Kyoto
Kyoto
Hiroshima & Miyajima på en dag (starter fra Kyoto kl 07)
Kyoto -> Tokyo på kvelden
Tokyo 5 netter resten av tiden

Travelt nok, men føler likevel det er overkommelig. Vi benytter oss ikke av ANA sitt tilbud, men har kjøpt JR pass. Både billigere totalt sett, og så tar jo "flyplasshåndtering" litt tid.

Last edited:
SAS hadde etter planen ankomst 10:50 til Narita og derifra gikk første direktefly mot Hiroshima 16:30-18:05 og kostet ca. 3k da jeg kunne bestille.

Med Rail pass kunne jeg se ann når flyet kom og raskt få reservert sete på tog hele veien til Hiroshima rett før avgang.

Når jeg i tillegg ikke hadde reist Shinkansen før og det lå ann til god utsikt til Fuji var valget enkelt. Satt på toget allerede 10:45.
IMG_2951.jpg

SAS hadde etter planen ankomst 10:50 [...]

[...] Satt på toget allerede 10:45.

Bra gjort! ;)

Men ja, det er derfor vi også tar tog. Vurderte å ta buss fra NRT til HND, i og med at det er langt flere muligheter domestic, men vinningen går opp i spinnigen. Vi lander 09:35.

Back