Turboprop er i vinden igjen ATR med 124 utestående bestillinger!

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Turboprop er i vinden igjen ATR med 124 utestående bestillinger!

ATR predicts 2007 a bumper year for its turboprops, as backlog grows to 124 aircraft from six and orderbook swells

Regional turboprop manufacturer ATR is beginning 2007 confident of continuing strong growth in orders and turnover, as high fuel prices and environmental concerns increasingly push airlines towards choosing fuel efficient aircraft.

Speaking at the company’s annual press conference in Paris, chief executive Filippo Bagnato describes 2006 as “the year of confirmation of success in the market for ATR” while 2005 was “the year of the surprise”, when its order backlog surged from six to 90.

That figure now stands at 124, with 63 new orders and 25 options won in 2006, and Bagnato is confident of continuing growth, thanks to forecasts of demand for more than 1000 new turboprop aircraft in total in the next 10 years.

The company delivered 24 aircraft in 2006 and expects that to almost double to 44 in 2007 and exceed 80 in 2008. Bagnato says ATR’s market share of around 60% is likely to remain stable in 2007. Turnover has surged 30% to $700 million for 2006, compared with $542 million in 2005.

Bagnato expects the company to hit a turnover of $1 billion in 2007, and emphasises that profitability is healthy too, with a return on sales figure of around 11% at the end of 2006.

ATR is targeting emerging markets for growth – it is setting up new facilities in Brazil, where it has just signed a $125 million deal for seven new ATR 72-500 aircraft with Brazil's TRIP Linhas Aéreas, and India - and has won orders for an unprecedented 12 new aircraft from African carriers in the last year.

But Bagnato also predicts a resurgence in the US market, which accounts for just 5% of its ATR-500 series order backlog, although between 130 and 140 older ATR aircraft are in operation there. “Two years ago US airlines were not even accepting discussions,” Bagnato says. Today the situation is different – they are recovering. So we are restarting discussions with American airlines. I think that in 2007 we will see a recovery in the turboprop market in the USA.”
 
Re: Turboprop er i vinden igjen ATR med 124 utestående bestillinger!

Og i andre enden går det vel ikke spesielt bra for CRJ-serien, spesielt den minste?
 
Re: Turboprop er i vinden igjen ATR med 124 utestående bestillinger!

Originally posted by Blubird
Og i andre enden går det vel ikke spesielt bra for CRJ-serien, spesielt den minste?
Stemmer det, etter det jeg vet har Bombardier kun backlog for CRJ700 og CRJ900... På samme vis har de stort sett bare Dhc8-400 igjen å levere på turbopropsiden.

Hos Embraer hadde ERJ145 en backlog på 53 maskiner ved nyttår (50 av dem skal bygges og flys i Kina,) mot 0 for ERJ135/140. For ERJ170/175/190/195 hadde de en backlog på tilsammen 410 maskiner (henholdsvis 29, 74, 264 og 43 maskiner.)

Vil tippe at Bombardier er en smule misunnelige på Embraer sin product lineup...
 
Re: Turboprop er i vinden igjen ATR med 124 utestående bestillinger!

Tror ikke akkurat Bombardier har grunn til å være sure eller misunnelig på Embraer, de hadde muligheten til å lansere BRJ-X tidlig på -90 tallet, så oppstod muligheten der Fairchild Dornier gikk under, og de kunne fått en ferdig konstruert FD728, på billigsalg, men valgte å sysle med sine egne saker, dvs CRJ-700/900, som i mine øyne er ett dårlig konsept, mot E-jets.

Sist men ikke minst, mislykkes de i å få noe særlig respons på C-series, mye på grunn av at det ikke var mulig å finne interesserte motor - produsenter som kunne stille opp med helt ny motorteknologi. Var kun CFM-56, PW6000 eller RR BR710/715 som var aktuell, og da var det få flyselskaper som igjen var interessert.

Ved å være tafatte og lite villig til å ta radikale grep med produktene de tilbyr markedet, har de endt opp i den situasjonen de er i nå.

Egentlig er de i en verre situasjon enn det Boeing var i før de lanserte 787 som ble en braksuksess i markedet. Dette fordi Bombardier er skvist mellom Airbus og Boeing på en side, og Embraer på en annen, uten å ha konkurransedyktige produkter. På turboprop siden har ATR stukket av med brorparten av ordrene, slik at de får enda mer vondt.
 
Re: Turboprop er i vinden igjen ATR med 124 utestående bestillinger!

Håkon, de har da 65 DHC-8 i ordre ved utgangen av 2006 (1x -200, 4x -300 og 60x -400), så Bombardier har tross alt halvparten så stor ordrereserve som ATR.
 
Re: Turboprop er i vinden igjen ATR med 124 utestående bestillinger!

Originally posted by LN-AFG
Tror ikke akkurat Bombardier har grunn til å være sure eller misunnelig på Embraer,
Blunderne Bombarier har gjort i løpet av de siste ti+ årene som du nevner i posten din er nettopp hva jeg hadde i bakhodet da jeg skrev at de nok er misunnelige på Embraer. Men ja, selvfølgelig er dette ene og alene Bombardier sin egen skyld at de har havnet i en slik posisjon.
 
Re: Turboprop er i vinden igjen ATR med 124 utestående bestillinger!

At ikke den eldste maskinen CRJ200 selger gjør vel ikke så mye - når de mer moderne CRJ700 og -900 selger...
 
Re: Turboprop er i vinden igjen ATR med 124 utestående bestillinger!

Endelig fikk jeg logget meg på forumet igjen. I enkelte perioder er det helt umulig...

Kurt, greit, greit Bombardier (DHC) Dash 8Q-400 selger, men mindre enn ATR-42/72-500 som er en eldre flytype, til og med mer saktegående.

Bombardier sliter, det må jo til og med du innrømme. ;)
 
Re: Turboprop er i vinden igjen ATR med 124 utestående bestillinger!

Ville bare bringe inn litt gråtoner - alt er ikke svart eller hvitt Håkon ;)
 
Back
Top