TUIfly Nordic vil legge ned Oslo, Malmö og Helsinki-basene

LN-HFH

ScanFlyer Gold
TUIfly Nordic vil legge ned Oslo, Malmö og Helsinki-basene

TUI Norden vil inngår avtale med Norwegian og danske JetTime om å fly selskapets kortdistanseflyvninger. Det betyr at basene i Oslo, Malmö og Helsinki legges ned.
(antar det skal være CPH og ikke Malmø, eller omvendt, Hangar roter litt som vanlig)
https://www.hangar.no/tui-vil-innga-avtaler-med-norwegian-og-jettime-vil-legge-ned-base-i-oslo/

Må faktisk si at dette ikke kommer som noen overraskelse på meg, har sett for meg at Norwegian og eventuelt andre selskaper ville ta over hele eller deler av TUI Nordic sine operasjoner en dag. pengene rår i charterbransjen og, og jeg synes egentlig at det er litt rart at ikke flere av disse store operatørene har åpnet baser i billigere land, slik som Thomas cook på Mallorca (?).

Last edited:
Re: TUI vi legge ned på OSL, CPH og HEL

Hvor stor har OSL basen vært? Er vel snakk om 1 eller 2 fly, sånn cirka?

TUI Nordic har fem fly totalt . 4 -738 og en MAX8. Alle svenskregistrerte. Ett fly ser ut til å brukes mest på OSL, ett på CPH og de tre går forskjellige slinger innom GOT, MMX, HEL og ARN.

Last edited:

TUI Nordic har fem fly totalt . 4 -738 og en MAX8. Alle svenskregistrerte. Ett fly ser ut til å brukes mest på OSL, ett på CPH og de tre går forskjellige slinger innom GOT, MMX, HEL og ARN.

Så med andre ord vi snakket for OSL sin del i praksis et fly, som da fremover vil endres fra en 737 med TUI logo til en 737 i Norwegian farger

Det skal fortsatt flys ut fra ARN og GOT? Personlig litt overrasket over at giganten TUI velger å legge ned, mens Apollo holder det gående.

Hadde vært interessant å vite hvordan man løser nedbemanningen også.

Hadde vært interessant å vite hvordan man løser nedbemanningen også.

Mye av dette prøver de å komme til en løsning på i disse dager. Tror ikke jeg skal si stort mer av de opplysningene jeg har fått nå, men det lille jeg har sagt er fra svært pålitelig hold.

Bare litt tilbake i historien...

Kan ikke huske at Star Tour hadde eget flyselskap da de opererte på 1980 og 1990 tallet... Thomson og Tui som flyselskap kom vel inn da de ble oppkjøpt?!

Sånn sett er vel dette bare tilbake til slik det var...

Husker at Star Tour benyttet miks av Maersk, Sterling, Transwede og Braathen SAFE tidligere for 20-30 år siden.

Historien er komplisert - ihvertfall i Norden. Det var vel bare Scanair (SAS/Ving) og Conair (Spies) som hadde eget materiell på den tiden. Etterhvert som turoperatørene ble kjøpt opp brakte man inn eget materiell. Transwede (Charter) og Fritidsresor (Star Tour?) ble kjøpt at Thomson og døpt Blue Scandinavia og den flåten ble etterhvert til TUI ..

Stadig forvirret? Med forbehold om husleleif ..

TUI er vel også såpass nytt, da flyselskapet her i landet og ikke TUI gruppen, at det bør vel være begrenset hvor nostalgisk man bør være?

Re: TUIfly Nordic vil legge ned Oslo, Malmö og Helsinki-basene

Dagens Næringsliv melder følgende:

fra Oslo vil bli overtatt av Norwegian Airlines.

Det blir spennende med en gjenoppliving av det gamle selskapet.

Historien er komplisert - ihvertfall i Norden. Det var vel bare Scanair (SAS/Ving) og Conair (Spies) som hadde eget materiell på den tiden. Etterhvert som turoperatørene ble kjøpt opp brakte man inn eget materiell. Transwede (Charter) og Fritidsresor (Star Tour?) ble kjøpt at Thomson og døpt Blue Scandinavia og den flåten ble etterhvert til TUI ..

Stadig forvirret? Med forbehold om husleleif ..
Tjæreborg / Sterling (det oprindelige) var et andet stort eksempel på inhouse charter

Så betyr det at CPH og ARN beholdes? Og hvor store er de der?

Har de base på GOT forresten?

TUI er vel også såpass nytt, da flyselskapet her i landet og ikke TUI gruppen, at det bør vel være begrenset hvor nostalgisk man bør være?

Opererer de ikke fortsatt med callsign 'Bluescan' ? Det er litt nostalgisk...

Historien går vel tilbake helt til 95 da Janne C overtok som admin og splittet Transwede i 3 deler - hvor den ene part ble rent charter selskap Blue Scandinavia, som igjen ble Star Tour sitt "in-house"?
De fløy bla L1011 og 757. Så ble de vel til Britannia etterfulgt av TUIfly Nordic. Charterbransjen har jo hatt en fetisj for navneendringer. Se bare på konkurrenten... Nostalgisk eller ei, utrolig trist for de ansatte som i mange år (noen helt fra Transwede) har stått på.

Jeg ser det som veldig trist for bransjen i sin helhet at utviklingen går denne veien. Nå er det vel bare å vente på at Apollo med Novair gjør det samme. Thomas Cook holder vel enda igjen, men framtiden får vel vise hvor langt de velger å gå med sin nye base på PMI.

Back