Trykkfall for Norwegian fra HAU til OSL i dag

Hei igjen Kaare!

Naa er jeg ikke sikker paa alle flytyper, men B737 NG har ingen heater pakning rundt outflow valve og de bruker en 48 VDC og to 24 VDC motorer for kontrol. Du tenker kanskje paa B737 Classic med analoge cabin pressure controller der outflow valven har en varme pakning.

Problemet vi ser, og vi opererer en del B737 NG'er ;), er at koblingen av vannledningen fra potable water tanken til en 4-way fitting kan fryse og sprekke. Lekkasje av vann i dette omraadet vil fryse over outflow valve controller og ofte resulterer i problemer med kabin trykket.

Dag

Joda, ser den, men jeg regna med at detta var en Classic siden det var innlands.
Det med ekstrem vannlekkasje ifm sprukne vannrør, lager jo helt klart problemer for outflow
valve'n, men jeg vil vel tro at det er heller liten
odds for å få den på rute igjen såpass fort som dem gjorde ( var det ikke en som sa at skuta var på rute igjen relativt fort?). Så da tenkte jeg på en heater packing/controlpanel feil, da blir det vel en dugelig trykkfall idet den "plutselig kommer", var visst ikke uvanlig med blowoutpaneler som flytter seg, har jeg hørt.

Men men, hvem vet.. Spekulasjoner... Denne teorien er vel ikke så usannsynlig vil jeg tro?

Vel Det er med fly som med biler og annet mekanisk, det vil feile. Forskjellen derimot mellom en bil og et fly er redundancy/failsafe logikk, hvis et system feiler, har du en par andre systemer til å ta over for det som ga seg. Derav litt 28vdc oppbackings motorer til hovedsliter AC motor i outflow valven.... Backup.....failsafe....murphy...osteskiver...

Var snakk om en classic 733 fra 1989 i dette tilfellet, ja.

Alt kan skje, men det jeg skulle ønske å se er en attitude som sier at "dette skal ikke skje igjen". Det er liksom "gitt" at det vil kunne skje. Jeg går ikke rundt og sier "jeg kan komme til å krasje med bilen i dag". Nei, jeg skal faktisk ikke krasje i det store og hele, og gjør alt jeg kan for å nettopp ikke krasje. At det kan skje vet jeg, men det er ikke relevant innenfor det området jeg/vi som mennesker faktisk kan gjøre noe med.

Ble kanskje litt flisespikkeri dette.... men men. :)

Hvordan vil dette oppleves i flyet? Er det noe som skjer med et "pang", eller skjer det gradvis? Hvordan vil luften føles?

Var snakk om en classic 733 fra 1989 i dette tilfellet, ja.

Alt kan skje, men det jeg skulle ønske å se er en attitude som sier at "dette skal ikke skje igjen". Det er liksom "gitt" at det vil kunne skje. Jeg går ikke rundt og sier "jeg kan komme til å krasje med bilen i dag". Nei, jeg skal faktisk ikke krasje i det store og hele, og gjør alt jeg kan for å nettopp ikke krasje. At det kan skje vet jeg, men det er ikke relevant innenfor det området jeg/vi som mennesker faktisk kan gjøre noe med.

Ble kanskje litt flisespikkeri dette.... men men. :)

Hvordan vil dette oppleves i flyet? Er det noe som skjer med et "pang", eller skjer det gradvis? Hvordan vil luften føles?

Nå er det forskjell på trykkfall og det å krasje. Trykkfall er en feil, men ikke noe katastrofe og kan mer sammenlignes med at noe går i stykker på bilen med det resultat at det skaper litt irritasjon inntil det blir fikset.

Man vil aldri kunne gardere seg mot trykkfall og fra tid til annen så vil det skje

Føler vi misforstår hverandre litt. Igjen når du sier "vi kan ikke gardere oss mot det" - så tenker jeg automatisk at det er 50-50 sjangs å oppleve det på fly hver gang man flyr da. At den er ren gambling når det skjer noe med systemene. Og det er jo feil - for såvidt jeg har forstått og lest til nå så burde det jo være mulig å holde jevnlig kontroll, velikehold og utskiftning av disse systemene.

Vanskelig å forklare i korte ord over et forum, er nok bare en setning tatt ut av sin sammenheng av media jeg har heng meg opp i :)

Jeg skjønner tanken din Polaris, og uttalelsen til Skånvik burde vært formulert annerledes. Realiteten er at det vil skje igjen, selv om det skjer svært sjelden, men man burde ikke fortelle media/passasjerer det på en så lettvint måte at "det vil skje igjen".

Det finnes serviceintervaller og tidsgrenser som sier når forskjellige deler på et fly må skiftes ut (etter X antall timer eller avganger/landinger osv.), så sikkerheten er godt ivaretatt. Og selv om man hadde hatt prosedyrer på kontroll, vedlikehold eller utskifting av deler før enhver avgang ville man ikke oppnådd 100% pålitelighet; fordi man har med tekniske systemer og mennesker å gjøre :)

Det skjer vell ca 1-2 ganger i året i Norge? Fordelt på SAS og Norwegian. Skjer det plutselig på marshøyde kan det virke veldig skummelt. På grunn av trykkfallet kan hele kabinen bli fylt av "hvit røk", som er vanntåke. Luften kondenserer. Men ingen kan puste på de høydene, det er alt for lite oksygen. Piloten vil øyeblikkelig foreta en nødnedstigning til 10tusen fot. Der er det nok oksygen til å puste normalt. (De fleste puster normalt fra 15 - 20tusen fot.)

Hei igjen Kaare!

Joda, ser den, men jeg regna med at detta var en Classic siden det var innlands...

Du har helt rett og jeg vet ikke hvorfor jeg regnet med at dette var en NG...? Mulig jeg saa paa bildet i artikkelen og regnet med at dette var flyet... som det selvfoelgelig ikke var... :p

...og til deg Polaris!

Dette er jo noe vi jobber med til daglig og har du tid en dag faar du ta deg en tur ned til Texas saa skal du faa litt innsikt i det holder paa med... ;)

Dag

Back