• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trykk i jagerfly

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Er det noen form for «trykkabin» på jagerfly, eller er det samme trykk inni som på utsiden? Tenker på Ops i stor høyde, flys det med trykkdrakt eller er det et overtrykk i cockpit?
 
Er det noen form for «trykkabin» på jagerfly, eller er det samme trykk inni som på utsiden? Tenker på Ops i stor høyde, flys det med trykkdrakt eller er det et overtrykk i cockpit?

Ja. Men, nei, men ja? :old

Fra bakken opp til en viss høyde ett trykk. Så gjerne ett trykk videre opp. Mye forskjellige løsninger. Men tror det er hensiktsmessig for flyet å ikke ha så mye trykk pga påkjenningene på flykroppen.
Mistenker at du må ned på type/fabrikant/æra nivå for å komme frem til fornuftige svar. Tyskern satte på trykk i enkelte allerede under andre verdenskrig.
 
Last edited:
Hvorfor ønsker man å trykksette? Oksygen/luft kan vel tilføres via masker. Kan man få problemer med nitrogen som ved dykking, eller dreier seg om andre ting, som f.eks strukturelle eller temperatumessige faktorer?
 
Oksygentilførsel er ikke noe problem, Jeg tenker mest på event behovet for trykkdrakt i store høyder.
 
Hvorfor ønsker man å trykksette? Oksygen/luft kan vel tilføres via masker. Kan man få problemer med nitrogen som ved dykking, eller dreier seg om andre ting, som f.eks strukturelle eller temperatumessige faktorer?

Ved litt over 60000 fot koker blodet ved kroppstemperatur på grunn av det lave trykket, så det er hensiktsmessig med trykkabin og/eller trykkdrakt, ja. Kabinhøyden er høyere i jagerfly enn i passasjerfly, men det er like fullt trykkabin. I en F-16 mener jeg kabinen følger ambient pressure til 8000 ft, så holdes 8000 ft i kabinen til 23000, og over der holder regulatoren et differensialtrykk på 5 psi i forhold til atmosfæren utenfor.
 
Last edited:
En liten flymedisinsk funfact om trykk og oksygen: Det hjelper ikke å ha oksygen hvis det ikke er tilstrekkelig trykk til å "dytte" oksygenmolekylene inn i blodet. Oksygenmasker i stor høyde (for eksempel på Everest) er derfor avhengig av at det er godt vær (og dermed høyere trykk i atmosfæren) for å være til særlig hjelp. Noen jagerfly har "mottrykk" i masken for å hjelpe oksygenet inn i blodet i stor høyde.
 
Back
Top