Trygt å booke SAS?

CFN_001

ScanFlyer Blue
Trygt å booke SAS?

Driver og begynner å gjøre noen booking for 2013, og første LongHaul kommer i starten av februar, og et spørsmål jeg egentlig ikke hadde håpet på jeg hadde trengt å spørre men føler jeg må alikevel er følgende: Er det trygt å booke SAS med tanke på deres økonomiske utfordringer og finnes det en reell sjanse for at de kan gå konkurs, og det i den nærmeste fremtid?
Hvis det hadde isåfall skjedd har man da noen rettigheter med bookede billeter?

Takk for svar.
 
Re: Trygt å booke SAS?

Imorgon kl 08 kommer VD Richard Gustafson presentera information angående SAS framtid.
 
Re: Trygt å booke SAS?

Såfremt du betaler med kreditkort (og ikke debit) så er du altid sikret dine - uanset hvilket flyselskab du booker med.

Borset fra det, så tror jeg ikke du skal være bange for at SAS går konkurs foreløbigt - uanset den hype som kører her på forum og i visse medier.

Desuden udløber de lån man p.t. forhandler om vel først i sommeren 2013, så indtil da sker der ihvertfald ikke noget. Alt tyder også på at kreditterne er forlænget - så tag det helt roligt og bestil din rejse.
 
Last edited:
Re: Trygt å booke SAS?

Kjøpes eks. billettene gjennom Widerøe eller annet flyselskap med kredittkort så er du enda tryggere ifht. økonomi (siden de da skrives ut på "WF-verdipapir" og ikke "SAS-papir"). Vedr. rettigheter så har man lite rettigheter for rerouting, hotell, mat m.v. om et selskap går konkurs (selskapet kan jo ikke betale for det).
 
Re: Trygt å booke SAS?

Driver og begynner å gjøre noen booking for 2013, og første LongHaul kommer i starten av februar, og et spørsmål jeg egentlig ikke hadde håpet på jeg hadde trengt å spørre men føler jeg må alikevel er følgende: Er det trygt å booke SAS med tanke på deres økonomiske utfordringer og finnes det en reell sjanse for at de kan gå konkurs, og det i den nærmeste fremtid?
Hvis det hadde isåfall skjedd har man da noen rettigheter med bookede billeter?

Takk for svar.
Du kunne jo også købe din billet via SAS.dk og betale 20DKK for en konkurssikring. Personligt ville jeg nok finde et andet og bedre alternativ (på lonhaul skalle det ikke blive svært) og samle point et andet sted en Euro-Bonus.
 
Re: Hva skjer hvis SAS går konk?

Og vil de som har booket flighter og forhåndsbetalt hotell få dekket noe? Om de har betalt med riktig kort får de vel kun flybillettprisen tilbake?
 
Re: Hva skjer hvis SAS går konk?

Hva skjer med en US Airways DM tur? Har første og siste flygning med SAS på en tur som starter om en uke. Blir den automatisk kanselert eller er det US Airways sitt ansvar å rerute meg?
 
Re: Hva skjer hvis SAS går konk?

Og vil de som har booket flighter og forhåndsbetalt hotell få dekket noe? Om de har betalt med riktig kort får de vel kun flybillettprisen tilbake?
När Spanair gick i konkurs hade jag biljetter köpta för 20000 kr. Jag reklamerade köpet till kreditkortsbolaget och fick genast beloppet krediterat med förbehållet att de skulle undersöka om jag uppfyllt mina förpliktelser. En månad senare så var ärendet klart.
Men alla andra kostnader ersattes ju inte (vilket jag inte hade förväntat mig). Nya flygbiljetter och ändrade bilhyror kostade en del...
Men det är alltid en bra idé att boka med kreditkort (i Sverige är det skillnad på det skyddet för konsumenten beroende på om man har betalat med bankkort (debetkort) eller kreditkort). Då är man skyddad för biljettkostnader vid eventuell konkurs.
Tror dock inte att SAS går i konk måndag morgon. Men inom kort kommer vi säkert att se en dramatisk omstrukturering...
 
Last edited:
Re: Trygt å booke SAS?

Hva med poengene på Eurobonus-kontoen, - vil de kunne overføres til Miles & More hos Lufthansa, hvor jeg også har konto ? Hvor kjapt kan det utføres, i løpet av 1 dag ?
 
Re: Trygt å booke SAS?

Ja jeg er nesten mer bekymret for EB-poengene mine.. Har en del der..
 
Re: Trygt å booke SAS?

Har booket noen bonusturer, regner med at de vil forsvinne uten noe mulighet for erstatning om det blir "restart" at SAS på mandag. Ellers vil antagelig prisene Norwegian har på enkelte ruter raskt gå opp og bli fulle i løpet av mandagen.
 
Re: Trygt å booke SAS?

Jeg har åtte private SK flighter foran meg til og med februar, inklusive longhaul i tillegg til to flighter med AA. Risikosport kanskje? :D
 
Har booket noen bonusturer, regner med at de vil forsvinne uten noe mulighet for erstatning om det blir "restart" at SAS på mandag. Ellers vil antagelig prisene Norwegian har på enkelte ruter raskt gå opp og bli fulle i løpet av mandagen.

Virkelig, hva er dette hysteriet om å miste billetter og poeng på mandag f.k? Ja, det er fremleggelse av resultat, men så vidt jeg vet er det ikke innlevert noen konkursbegjæring mot selskapet p.t, og det er vel heller ingenting som tyder på at selskapet vil begjære oppbud på mandag.
 
Re: Trygt å booke SAS?

Virkelig, hva er dette hysteriet om å miste billetter og poeng på mandag f.k? Ja, det er fremleggelse av resultat, men så vidt jeg vet er det ikke innlevert noen konkursbegjæring mot selskapet p.t, og det er vel heller ingenting som tyder på at selskapet vil begjære oppbud på mandag.
Ifølge flere nyhetsmedier og hundrevis av postinger i andre tråder er det en reell mulighet. De kan mandag gjøre som Swiss, slå seg selv konkurs og restarte med ny organisasjon og mindre forpliktelser. Men det er diskutert i en rekke andre tråder.

Selv har jeg 9 private flighter med booket med SAS ut året og 4 neste år så jeg er absolutt spent på hva som skjer.
 
Re: Trygt å booke SAS?

Akkurat nå er jeg glad jeg har 0 SAS flighter på blokka. Venter med spenning hva som skjer i nærmeste fremtid og tror jeg velger noen alternative selskaper foreløpig.
 
Re: Trygt å booke SAS?

Jeg har 7-8 SAS flighter på blokken i løpet av de neste 2-3 ukene, men jeg må si at jeg ikke akkurat bekymrer meg veldig mye. Mer usikkert føler jeg vel at bonuspoengene og spesielt CT'en fra AMEX ligger an... Men dette er nå engang bagateller.
 
Re: Trygt å booke SAS?

Kjøpes eks. billettene gjennom Widerøe eller annet flyselskap med kredittkort så er du enda tryggere ifht. økonomi (siden de da skrives ut på "WF-verdipapir" og ikke "SAS-papir"). Vedr. rettigheter så har man lite rettigheter for rerouting, hotell, mat m.v. om et selskap går konkurs (selskapet kan jo ikke betale for det).
Går SAS konkurs så er vel også datterselskapet Widerøe konkurs? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?
 
Back
Top