Trukket dobbelt for SAS-billett

Wiggo Hovde

ScanFlyer Silver
Bestilte tur med SAS, gjennom SAS sine nettsider, fra MOL til ALC den 26. denne mnd (avreise i slutten av sept). Beløpet ble trekt med det samme. Kommer på butikken for å handle nå og finner ut at kontoen er tom. Jaggu har SAS klart å trekke beløpet på nytt i går. Må si jeg er imponert over hvor kundevennlig SAS er. Selvfølgelig har SAS stengt kundetelefonen også. Er det slik SAS tjener penger? Rett og slett tjuveri.
 
Re: OBS! SAS tømmer din konto

Bestilte tur med SAS, gjennom SAS sine nettsider, fra MOL til ALC den 26. denne mnd (avreise i slutten av sept). Beløpet ble trekt med det samme. Kommer på butikken for å handle nå og finner ut at kontoen er tom. Jaggu har SAS klart å trekke beløpet på nytt i går. Må si jeg er imponert over hvor kundevennlig SAS er. Selvfølgelig har SAS stengt kundetelefonen også. Er det slik SAS tjener penger? Rett og slett tjuveri.

Ja, så du er sikker på at det er SAS sin feil, og ikke kortselskap eller bank? Om du har et kort fra et selskap som har bedre kundeservice enn SAS så kan du jo ringe dem ;)
 
Ett av trekkene er gjort av kortselskapet som reservasjon. SAS får kun det de skal ha. Reservasjonen kan fjernes ved å ringe kortselskspet. Uansett forsvinner posten i løpet av noen dager.
 
Ett av trekkene er gjort av kortselskapet som reservasjon. SAS får kun det de skal ha. Reservasjonen kan fjernes ved å ringe kortselskspet. Uansett forsvinner posten i løpet av noen dager.

Jaha? Er det noe spesielt for SAS det da? Nå flyr ikke jeg så ofte, kanskje bare 3-4 ganger i året, men jeg har aldri opplevd dobbeltrekk hos, DY, Momondo, ebookers eller noen andre. De tar bare det billetten koster og ferdig med det. Samme kort og samme konto.
 
Jeg har kjøpt tresifret antall billetter hos SAS og aldri sett dette.
Har dog skjedd med expedia men det ble borte etterhvert.. Det var ikke med på regningen når den kom..
 
Jaha? Er det noe spesielt for SAS det da? Nå flyr ikke jeg så ofte, kanskje bare 3-4 ganger i året, men jeg har aldri opplevd dobbeltrekk hos, DY, Momondo, ebookers eller noen andre. De tar bare det billetten koster og ferdig med det. Samme kort og samme konto.

Folk klarer å få til dobbel og trippel reservasjon på alt mulig rart hele tiden. Ikke bare fly, men også sofaer, tv, hotellopphold, the list goes on.

Det svært ofte en hikk i betalingsløsning som er årsaken til at folk blir trukket dobbelt. Så den riktige parten å skyte her er nok Nets/Visa/Mastercard.

Ta kontakt med banken de kan nok hjelpe deg med å få slettet reservasjonen.
 
Kan skje hvor som helst hvor en handler med kort. Ta kontakt med kortselskap, evt har vel SK åpen FB, men allikevel så er det vel mandag/tirsdag før penger er tilbake. Det har vel tidligere vært noen oppslag i VG om DY, og sikkert SK, Widerøe mm.
 
Folk klarer å få til dobbel og trippel reservasjon på alt mulig rart hele tiden. Ikke bare fly, men også sofaer, tv, hotellopphold, the list goes on.
Hotell har jeg bestilt mye og ofte. Aldri opplevd noe slikt. Sofaen er 13 år og kjøpt kontant ;-)

Det svært ofte en hikk i betalingsløsning som er årsaken til at folk blir trukket dobbelt. Så den riktige parten å skyte her er nok Nets/Visa/Mastercard.

Ta kontakt med banken de kan nok hjelpe deg med å få slettet reservasjonen.
Men er det ikke SAS jeg handler med? Om så er, så er det vel SAS sitt ansvar å sørge for at det går riktig for seg? En hver annen butikk, nett eller fysisk, er ansvarlig for at de løsninger de presenterer for sine kunder faktisk fungerer. Hvilke samarbeidspartnere de benytter for å få dette til å fungere skal vel neppe være kundens ansvar?
 
Nok en god grunn til å bruke kredittkort når man bestiller flybilletter - eller generelt handler online.
 
Hotell har jeg bestilt mye og ofte. Aldri opplevd noe slikt. Sofaen er 13 år og kjøpt kontant ;-)


Men er det ikke SAS jeg handler med? Om så er, så er det vel SAS sitt ansvar å sørge for at det går riktig for seg? En hver annen butikk, nett eller fysisk, er ansvarlig for at de løsninger de presenterer for sine kunder faktisk fungerer. Hvilke samarbeidspartnere de benytter for å få dette til å fungere skal vel neppe være kundens ansvar?

Nå skal jeg forklare. Når du bruker et kort som betalingsmiddel så har du tre parter inkludert.

Part 1. butikken
Part 2. kortselskapet
Part 3. deg

Svært ofte så er ikke part 1 skyld i at det blir trukket dobbelt på konto, men part 2. Det er rett og slett kortselskapet som ikke greier å reservere riktig beløp på konto. Selvfølgelig er SAS ansvarlig for at ting går riktig for seg, men de er ikke noe mer ansvarlig enn kortselskapet.

I 90% av alle doble reservasjoner er det kortselskapet som er skyld i at det trekkes dobbelt. Da kan faktisk ikke selger lastes. Husk at når du velger å betale med kort har du et kundeforhold til to parter, både butikken og banken/kortselskapet. Dette kan jeg for det er en del av jobben min :)

Ring banken med en gang, dersom de skylder på SAS så tar du en tlf. til de når de åpner i morgen så løser saken seg.
 
Bør ikke forhandleren ha en løsning som gjør at kunden ikke blir trekt mer enn en gang?
Nå er det i sjeldne tilfeller med feil hvor beløp kan bli reservert flere ganger. Om du syntes det er så ille å betale med Visa, MasterCard eller hva du nå bruker får du dra til flyplassen å betale kontant. Dette er litt sytprat syntes jeg...
 
Bør ikke forhandleren ha en løsning som gjør at kunden ikke blir trekt mer enn en gang?

Alle som tilbyr kortbetaling er dessverre nødt til å forholde seg til kortleverandørene. Du kan jo gå over til å bruke kontanter?

Har bestilt drøssevis med SAS-billetter i mange år, aldri opplevd dette. Nå har du fått flere gode forklaringer her, og du har fått luftet frustrasjonen, kanskje akseptere at shit happens? :)
 
Dette er noe jeg opplever relativt ofte, både hos flyselskap, hoteller og hos leiebilfirmaer. Beløpet er ikke trukket to ganger, da den ene transaksjonen er en reservasjon av beløpet. Reservasjonen blir automatisk frigitt etter en gitt tid, som normalt er tre til fire dager. Denne formen for reservasjon er vanlig hos firma som ikke direktebelaster kortet ditt med en gang. Pga at sum kan endre seg osv... Det er ikke SAS sin feil om beløpet ikke har blitt frigitt, da de ikke styrer dette. SAS må faktisk kontakte din bank om evt beløpet ikke blir frigitt som det skal etter tre til fire dager. Smarteste tipset er å bruke kredittkort og ikke kort knyttet til bank konto, når man handler reiser :)

Hilsen reiseglad
 
Hjelper lite dersom det er DIN bank eller DIN kortutsteder som gjør feilen.
Altså, JEG (og alle andre) er kunde hos SAS. Jeg kjøper ikke flybillett av verken bank eller VISA, Mastercard eller hvem det måtte være.
Nå er ikke jeg den som reiser oftest, men uansett hvem jeg har benyttet tidligere, DY, Momondo, Ebookers osv så har dette aldri skjedd.
SAS (og andre som har samme praksis) burde hatt en OBS på nettsidene som klart og tydelig frem FØR du bestiller at dette kan inntreffe.
Nå har jeg etter hver fått kontakt med SAS, og fått bekreftet fra to hold i den bedriften at dette får jeg ordne opp i selv med banken. Ikke vårt problem er den klinkende klare beskjeden.
Vel, da vet jeg det.
 
SAS (og andre som har samme praksis) burde hatt en OBS på nettsidene som klart og tydelig frem FØR du bestiller at dette kan inntreffe.
Nå har jeg etter hver fått kontakt med SAS, og fått bekreftet fra to hold i den bedriften at dette får jeg ordne opp i selv med banken. Ikke vårt problem er den klinkende klare beskjeden.
Vel, da vet jeg det.
Dette kan skje uansett, det er ikke avhengig av reisebransje. Et kjapt google-søk så finner du ut at det har skjedd i vanlige butikker, minibanker m.v. Det er en feil/problem hos kortselskapene/banken som butikken (her SAS) ikke får gjort noen ting med. Høyst sannsynlig så har ikke SAS fått dobbelt opp med penger, og de har heller ikke spor av at dette har skjedd. Sånn sett burde banken advare om det når du bestiller kort der.

De butikkene (selskapene) som reserverer et høyere beløp enn du skal betale, eks. hoteller, leiebilselskaper m.v. pleier å opplyse om det.

SAS (og andre butikker) må gjøre følgende når du handler:
1) Reservere beløpet
2) Lage billett i eget system (dvs. ekspedere varen)
3) Trekke beløpet

I veldig mange tilfeller her hjemme har man ikke lov til å trekke beløpet direkte (eks. nettbutikker) før varen er sendt. Derfor sekvensen med reservasjon. Når banken misser på reservasjon og trekk og ikke greier å kansellere reservasjonen i det beløpet trekkes så kan ikke butikken noe for det. De er prisgitt DIN bank og DITT kortselskap.

At du ikke har opplevd det før sier jo litt om hvor sjelden det inntreffer. Jeg tror jeg har opplevd at en reservasjon har blitt hengende ved et par anledninger, men det er på kredittkort så da spiller det mindre rolle.
 
Altså, JEG (og alle andre) er kunde hos SAS. Jeg kjøper ikke flybillett av verken bank eller VISA, Mastercard eller hvem det måtte være.


Jeg må smile litt, for du misforstår helt. Det er faktisk akkurat det du indirekte gjør når du handler med kort. Du betaler kortutsteder som igjen betaler brukerstedet der du ønsker å kjøpe noe. Du betaler ikke direkte, det er noe du kun kan gjøre med kontanter.

Ved all debit kortbruk har du gitt et annet selskap (banken med alle sine underleverandører) rettigheter til å disponere dine penger på forespørsel fra deg. Det som står på kontoutskriften din er kun en beskrivelse fra banken på hvor de har brukt dine penger.

I ditt tilfelle betaler du til kortselskapet som betaler SAS, alle uoverensstemmelser du har ved en slik transaksjon er mellom deg og eks. VISA.

Sier igjen. At din bank eller kortutsteder gjør feil er ikke SAS sitt ansvar, slik er det bare. :)
 
Back
Top