Live: The only cure for FCP is more F!

Stopoveren i Bangkok ble brukt til å slappe av, og vi bestemte oss for å få litt søvn på veien. Vi hoppet derfor over middag på turen mot Dubai, og ga beskjed om at vi ønsket å bli vekket en time før ankomst slik at vi kunne dusje og få en liten frokost. Vi skulle jo likevel tilbringe litt tid i loungen, og planla å spise litt der isteden.

Det ble dermed ikke altfor mange bilder underveis :)

IMG_1078.jpg


IMG_1082.jpg


Synes det er ganske moro å se på airshow + kamera under takeoff og landing :)

IMG_1092.jpg


I dyp søvn underveis, i EK-pyjamasen. Setet blir en god og komfortabel seng, og det er ikke noe problem å hvile ut her. Bildet er sladdet av kameraet, sikkert fordi jeg hadde tunga hengende ned på skulder'n :p

IMG_1100.jpg


Enkel frokostsnacks bestående av frisk frukt og et glass grapefruktjuice. Ikke spesielt spennende, men det var det vi ville ha akkurat da, og da får man det.

IMG_1104.jpg


Etter dette ble det en dusj på hver av oss, noe som er helt fantastisk mot slutten av en flytur. Man blir utrolig mye mer opplagt med en gang, og det er noe av det som virkelig skiller EK sin A380 fra andre selskaper.

Ikke lenge etterpå ble kabinen klargjort for landing, og plutselig var vi på bakken i Dubai. Vi fikk gate midt på A-terminalen, og etter sikkerhetssjekken var det bare å kjøre rulletrapp rett opp i First Class loungen.

IMG_1105.jpg


Utrolige blomsterdekorasjoner overalt.. selvsagt med friske blomster.

IMG_1107.jpg


Vi gikk rett til fine dining-delen, vi var klare for frokost. Full buffet tilgjengelig, i tillegg til a la carte. Forøvrig første gang jeg har spist foie gras til frokost :)

A la carte

IMG_1108.jpg


IMG_1109.jpg


Noe av utvalget i buffeten

IMG_1123.jpg


IMG_1121.jpg


IMG_1126.jpg


IMG_1127.jpg


Selvfølgelig er det champagne tilgjengelig, dog kun Möet Brut Imperial.

IMG_1125.jpg


Kjøkkenet er åpent døgnet rundt.

IMG_1120.jpg


Utsikt fra loungen ned i taxfree-området

IMG_1130.jpg


vi hadde ikke altfor lang tid på bakken i Dubai, så vi rakk frokost, slappe av litt og lade noen batterier før det var tid for boarding til Stockholm. Boarding direkte fra lounge denne gang også, og det er bra å slippe absolutt alt som heter kø. Det som var litt merkelig, er at det dukket opp 6 andre i F-loungen til boarding på samme flight, men som tydeligvis hadde billett i C...

Fortsettes!
 
Boardingprosessen gikk selvsagt svært raskt. Til tross for mange som boardet samme flight fra F-loungen, så var vi kun 3 stykker i F :) Lurer fortsatt på hvordan de klarte å snike seg inn der, men kan hende det er en hemmelig passasje fra C-loungen ned til F-loungen?

Vi hadde sete 1E og 1F på vei til Stockholm, men det var selvfølgelig mulig å sitte på vindussetene, noe vi også gjorde under takeoff og landing. Vår 777-200LR A6-EWA skulle ta oss fra Dubai til Stockholm. Vi ble ønsket velkommen ombord av en frisk og opplagt besetning, og Dom Perignon, daddel og arabisk kaffe ble servert.

Rett etter pushback fra gate A17 (står D10, men det var A17)

IMG_1134.jpg


A-terminalen er laaaang!

IMG_1135.jpg


Stor fugl i ferd med å starte :fly

IMG_1136.jpg


En annen 777-200LR (A6-EWB) rett ved siden av oss før vi svingte ut på rullebanen.

IMG_1137.jpg


Rett etter takeoff fra Dubai, med den mektige Burj Khalifa synlig i morgendisen.

IMG_1139.jpg


Etter dette fikk vi lagt oss godt til rette for et par timers søvn, med beskjed om vekking 2 og en halv time før landing i Stockholm. Frua sov godt, jeg sov en times tid, så på film og tok litt bilder underveis. Var glad jeg var våken når vi passerte over Kaukasusfjellene.. virkelig et imponerende skue!

Byen Gori, noen mil vest for Tblisi i Georgia.

IMG_1142.jpg


Vakker utsikt, kan ikke bli bedre enn dette!

IMG_1147.jpg


IMG_1153.jpg


Og det som ble høydepunktet (bokstavelig talt!), snødekte Elbrus med sine 5642 meter.

IMG_1151.jpg


Etter å ha passert Kaukasusfjellene gikk kursen i en ganske nordlig retning mot Moskva, og det var tid for å spise igjen.

IMG_1170.jpg


Fortsettes...!
 
Vi hoppet over frokosten siden vi hadde spise i loungen, sånn at vi skulle være sultne igjen til middag. Det føltes litt rart å skulle spise middag såpass tidlig, så klokka i hodet var allerede snudd til europeisk tid - men sultne var vi, så da var det bare å velge fra denne menyen:

IMG_1162.jpg


IMG_1163.jpg


IMG_1164.jpg


Vinkartet var det samme som på turen nedover, men jeg hoppet over vin og andre alkoholholdige drikkevarer.

Bordet dekket og klart :D

IMG_1166.jpg


Vi hadde begge kaviar som forrett.. virkelig utsøkt. Nesten så man skulle ønske at man kunne fråtse i det.. blir aldri lei. :p

IMG_1167.jpg


Jeg prøvde deretter chicken consommé

IMG_1168.jpg


Vi valgte begge veal escalope til hovedrett, meget god på smak.

IMG_1169.jpg


Frua gikk for apple & apricot tatin...

IMG_1172.jpg


...mens jeg droppet dessert og gikk rett på osten, denne gang dessverre uten den fantastiske portvinen!

IMG_1171.jpg


Etter mat var det fortsatt litt tid igjen, som ble tilbrakt med å kikke litt på film og se ut av vinduet. Etterhvert nærmet vi oss Stockholm, og kabinen ble klargjort for landing.

En 777-200LR kaster skygge på vei ned :)

IMG_1179.jpg


Vi landet ca en halv time før oppsatt rutetid, og med First-tag på bagasjen tok det heller ikke så lang tid før den kom på båndet. Vår forbindelse til Oslo var booket separat, og vi hadde i utgangspunktet god tid til SAS sin avgang kl 1650. Vi gikk defor ut gjennom tollen, tok litt frisk luft i den flotte, varme og skyfrie høstdagen med 22 grader, og inn i avgangshallen igjen.

IMG_1187.jpg


I SAS-desken fikk vi opplyst at alle fly til Oslo var fulle, så det var ikke mulig å endre vår Plus-billett til en tidligere avgang, med mindre vi ville betale mellomlegget for full flex. Som nevnt tidligere er man kanskje dum til tider, men ikke så dum at man betaler mangfoldige tusenlapper for å komme hjem 2 timer tidligere. Dermed ble det å vente noen timer til flyet vårt skulle gå, og litt av tiden ble tilbrakt i SAS-loungen.

SAS-loungen på Arlanda er ikke så verst ved første øyekast, men det er helt tydelig at det passerer store mengder folk gjennom i løpet av en dag. Sørgelig forfatning på endel av stolene som har utsyn mot innsjekkingsområdet, og toalettene er et kapittel for seg, så det blir nok ikke lagt store ressurser i å tilby et mye bedre loungeprodukt. Kontrasten er stor fra F-loungen til EK i Dubai, men betjeningen var hyggelig, og alt i alt var det greit å tilbringe litt ventetid her.

IMG_1189.jpg


IMG_1190.jpg


IMG_1191.jpg
 
Last edited:
IMG_1193.jpg


IMG_1194.jpg


IMG_1195.jpg


IMG_1196.jpg


IMG_1197.jpg


Flyvningen fra Arlanda til Gardermoen var helt full, både i Go og Plus. Det var problemer med et instrument som ble byttet i løpet av 20 minutter, og deretter var det full fart hele veien mot OSL. Betjeningen rakk knapt å løpe gjennom kabinen med trallene sine, og vi nøyde oss med hver vår Coke Zero. Landing var ca 15 minutter etter rutetid, og vi var glade over å kunne forlate det fullstappede flyet og starte turen hjem.
 
Last edited:
Denne tripreporten er nå straks ferdig. Det har vært en fantastisk tur, og det er vel på sin plass med en liten oppsummering av hvordan vi opplevde alt.

  • Radisson Blu SkyCity var en bra opplevelse, bedre enn ventet! Noe dyrt poengmessig.
  • EK-loungen på ARN var litt kaotisk, med dårlig utvalg i mat og drikke. For dårlig i forhold til det man forventer som betalende passasjer i F, men det er sikkert noen som endrer seg etterhvert.
  • En liten F-kabin som i 777'en kan i noen tilfeller være bedre enn den store i A380'en, spesielt om man har har kabinen for seg selv. Det er vanskelig å slå muligheten for å ta seg en forfriskende dusj underveis, samt at kabintrykket er lavere og luftfuktigheten noe høyere slik at man totalt sett blir mindre sliten. Baren er også et stort pluss for A380 :D
  • Besetningen betyr mye for hvilken opplevelse man får av å fly i første klasse. Seter og mat er bra uansett, så man kan ha en uforglemmelig tur eller en veldig bra tur.
  • F-loungen i Dubai er latterlig stor, er det noensinne fullt der?
  • F-bussen er litt cheesy.
  • Conrad Hong Kong er utrolig bra, og en oppgradering til suite fra billigste rom betalt med poeng kan man ikke klage på.
  • EK sin sjåførservice er gull verdt, utrolig behagelig å vite at man slipper å tenke på transport til og fra flyplassen.
  • Hong Kong er en utrolig by, og enda bedre når det er klar himmel og sol.
  • De vi snakket med underveis, mente vi var gale som reiste på 2-3 dagers tur til Hong Kong
  • Vi er egentlig enige i det :colgate:
 
Steike for en sjefsrapport med masse flotte bilder, dette likte jeg. Stor takk for at du tar deg tid og faktisk klarer å følge opp med løpende informasjon hele veien. Utrolig bra.
 
Det er flere som har lurt på hva dette har kostet, og en liten oversikt kan dere vel få :)

ARN-DXB-BKK-HKG-BKK-DXB-ARN i EK F kostet 22k pr person. Det ble gitt doble Skywards miles til og fra ARN-DXB. Antall tier miles på en slik tur gir minimum Skywards Silver, vi har endel tier miles fra før og mangler bare noen få tusen på å oppnå Skywards Gold. Doble miles som ble gitt, kombinert med det vi har fra før, gjør at vi kan ta en ny tur uten større kostnad (EK har akkurat introdusert taxes på rewards).

Når man ser på antallet segmenter, og også kostnaden på det man spiser og drikker underveis, pluss kostnaden av transport til og fra flyplasser, i tillegg til miles og status opptjent, så er det klart at man får mye for pengene. Bare kostnaden på antallet flasker med sprudlevann som ble drukket underveis er ikke veldig langt unna femsifret, og transporten til og fra flyplassen koster nok 1500-2000kr om man skal betale selv. Så kan man tenke på hva kaviar, dyre viner etc koster, selv om det er inkludert.

Dette er en tur man ikke kan fortelle venner og kolleger om, for det er jo det glade vanvidd å dra så langt på en så kort tur. Vi prioriterte å gjøre dette i år, og for å konkludere:

It is highly addictive!

Vi håper dere likte tripreporten vår, tusen takk til alle som fulgte oss underveis!
 
Åhhhh!
For et fantastisk liverapportprosjekt! Og for en reise! :)
Tusen takk for at du tok jobben med å dele det hele med oss. Det har vært med spenning og beven jeg de siste dagene har sjekket tråden for oppdateringer :D
 
Kjemperapport nime, elsker mye bilder og mye info i TR's og det var det her :-) Litt farlig å lese sånne rapporter, det kan bli dyrt ;-) F hos Emirates står absolutt på reiseplanen fra før av, men ikke før om noen år enda men kjekt å ha noe å se frem til...
Håper på flere TR's fra din side fremover!!!
 
Det er flere som har lurt på hva dette har kostet, og en liten oversikt kan dere vel få :)

ARN-DXB-BKK-HKG-BKK-DXB-ARN i EK F kostet 22k pr person. Det ble gitt doble Skywards miles til og fra ARN-DXB. Antall tier miles på en slik tur gir minimum Skywards Silver, vi har endel tier miles fra før og mangler bare noen få tusen på å oppnå Skywards Gold. Doble miles som ble gitt, kombinert med det vi har fra før, gjør at vi kan ta en ny tur uten større kostnad (EK har akkurat introdusert taxes på rewards).

QUOTE]

EK Gold, noen spesielle fordeler med denne statusen? Nettopp tilbudt den "Complimetary" via Amex, men sliter litt med å se oppsiden all den tid jeg sannsynligvis ikke skal fly EK og de ikke har sterke alliansepartnere.
 
Topprapport og bra jobba å utføre den "live"! Selv om ikke F interiøret er det fineste i F-verdenen (veldig snilt sagt), så må jeg si at EK frister etter å ha lest din TR. Takk for turen :)
Tusen takk for tilbakemelding :)
EK F-interiøret er nok ikke det vakreste stilmessig, det er plenty med bling som ikke alle setter pris på, men det er jo like gøy for det :colgate:

Tusen takk for en velskrevet og omfattende rapport! :)
Vi er glad du likte den!

Tusen takk for en kjempeflott rapport. Conrad er flott, dagdrømmer om det bassenget der hver dag fra kontorpulten ;)
Så bra at du likte tripreporten vår, men kanskje ikke like gøy å sitte og se på svømmebassenger? Det må uansett være fantastisk å jobbe i en by som Hong Kong!

Steike for en sjefsrapport med masse flotte bilder, dette likte jeg. Stor takk for at du tar deg tid og faktisk klarer å følge opp med løpende informasjon hele veien. Utrolig bra.
Tusen takk! Det var ikke helt lett hele veien, men vi gjør det gjerne igjen - men da med en litt annen løsning som er litt mer mobil :D

Dette er en av de beste rapportene jeg har lest. Takk for at du tok deg tid til å dele med oss
Det var litt av en tilbakemelding! Gir inspirasjon til å lage flere :colgate:

Åhhhh!
For et fantastisk liverapportprosjekt! Og for en reise! :)
Tusen takk for at du tok jobben med å dele det hele med oss. Det har vært med spenning og beven jeg de siste dagene har sjekket tråden for oppdateringer :D
Tusen takk, og takk selv for at du fulgte med!

Tusen tack för den rapporten. Mitt bankkonto kommer att bli tomt...
Glad du likte den! Det er jo ikke sååå dyrt?

Veldig bra rapport. Tusen takk for at du delte denne. Har også sett på samme turen, og prisene for sammetur med EK er nå på ca 25k NOK. Problemet mitt er: ikke nok ferie!!!
Ferie er ikke noe problem, det er bare å samle opp en avspaseringsdag eller 2.. Gøy at du likte tripreporten vår!

Fantastisk bra rapport! En sann glede å følge deg på turen! EK frister stoooort!
Tusen takk for at du fulgte oss underveis, og at du likte tripreporten!

Kjemperapport nime, elsker mye bilder og mye info i TR's og det var det her :-) Litt farlig å lese sånne rapporter, det kan bli dyrt ;-) F hos Emirates står absolutt på reiseplanen fra før av, men ikke før om noen år enda men kjekt å ha noe å se frem til...
Håper på flere TR's fra din side fremover!!!
Ja, vi har lest mange tripreports selv, og det er farlig fordi man gjerne får veldig lyst til å dra på en tur. Av egen erfaring må vi bare si: Det er masse å se frem til :) Takk for at du fulgte med oss underveis.


Edit:
Man blir nesten litt overveldet over at så mange av dere liker det vi har skrevet, men det er samtidig utrolig gøy å få tilbakemeldinger som dette - og det gir masse inspirasjon til å fortsette å lage nye tripreports fremover. Vi har et par tripreports som vi ikke har skrevet ferdig ennå, men i tilfelle dere ikke har fått med dere en av de forrige, så kan dere jo kikke på den mens dere venter :)

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=98175
 
Last edited:
Fyyyyy flate, nime. Verdensklasse!

Skal straks ombord i EK BKK-HKG nå, men skal desverre slumme i C.
 
Takk for en super rapport. Kanskje et noe kort opphold i HKG med tanke på reisens varighet. Men i mange tilfeller så kan turen i seg selv være en del av målet ikke sant?
 
Back
Top