Tromsø sliter med tåke

TCAS

ScanFlyer Crusty
Tromsø sliter med tåke

Ikke enkelt å avvikle traffik i Tromsø i dag. Ser ut til at kun 4 fly kom seg avgårde i dag tidlig, og ingen fly har landet så langt.

250 meters sikt for øyeblikket og at det er vindstille gjør heller ikke saken bedre:

Aktuelt vær: 210950Z 00000KT 0250 R01/0450 R19/0450N FZFG VV001 M00/M00 Q1036 TEMPO 0800 PRFG

Værvarsel: 210800Z 2109/2118 VRB05KT 0300 FG VV001 PROB30 2109/2112 8000 FEW001 SCT080 BECMG 2112/2115 9999 FEW005

http://www.avinor.no/lufthavn/tromso?type=d
http://www.avinor.no/lufthavn/tromso?type=a

Re: Tromsø sliter med tåke

Vindstille, temperatur og duggpunkt begge 0 grader, freezing fog....ingen god kombinasjon.
Dette holder ikke til CAT 1 operasjon, og da stopper det jo opp. Egentlig godt gjort at de fire maskinene fikk gjort sin avgang, om dette var været også tidligere på Langnes.

Har Langnes senterlinjelys?

Tally-Ho

Tromsø Lufthavn har per dags dato ikke senterlinelys. Men jeg mener å ha hørt at det er på tur.

Undertengnende kan bevitne at tåka ligg tjukt her i Tromsø i skrivende stund.

Og det kan også METAREN for ENTC bekrefste samt TAFen også.

Håpe tåka lette i løpet av dagen slik at paxene kan komme seg trygt dit dem skal.

Maskin #5 lettet for en stund siden, og nå har det landet 2 stk WF i rask rekkefølge...

Men er værkravet for avgang nå endret ifra 800 meter til 400 ? Husker desverre altfor godt at det var 800 meter for avgang når vi stod der og skulle til London ifjor.

Min egen optimisme var kortlivet. Var på vei for å hente passasjerer fra Trondheim, men ser ut til at det flyet også går til BDU. Må nok bli relativt kaotisk der på den lille flyplassen. Tåken har lettet stort sett overalt rundt Tromsø, men akkurat på Langnes ligger den tjukk som grøt. Her blir det kraftige forstyrrelser i trafikken hele dagen vil jeg tro.

DER tror jeg tåka slapp taket. Vertikalt ser man hele veien opp til universets ende nå, men horisontalt ser jeg ikke ... mye. Kommer seg nok om noen få strakser det og. Nesten så jeg hører motorer bli ruset allerede :lol:

Jeg skal til Tromsø, sitter på OSL nå, hvordan går det der oppe?:o

Ser ut som flyene går, men da med enkelte forsinkelser...opp til 1 time..

Hva slags flight drar du med?

Fortsatt tåke, men nå kom nå ihvertfall SK4416 ned her. Første "storingen" på lenge, alle de andre har jo gått til BDU.:)

Er vel SK4424 du mener, ser ut at den vil gå på rute fra Gate 28 i dag..:)

Å er LN-RPM for den saks skyld..:)

God tur håper være bedrer seg.;)

Men er værkravet for avgang nå endret ifra 800 meter til 400 ? Husker desverre altfor godt at det var 800 meter for avgang når vi stod der og skulle til London ifjor.

----
Med forbehold om at det gjelder egne regler på Langnes i Tromsø, så er normalt min. sikt for avgang 400 eller 500 meter, avhengig av banebelysning.

Er sikten under 400 meter, skal det foretas som en Low visibility departure, og det har nok ikke Tromsø tillatelse til, når det kun er en CAT 1 flyplass.

For de spesielt interesserte, så er min avg.sikt på OSL 125 meter i tre sektorer av banens lengde, og dette krever senterlinjelys med max 15 meters avstand, og Low visibility procedure in force. Kun commander kan ta av. Styrmannen skal ha 400 meter. For landing med CAT 3 B er det kun krav om 75 meter RVR, noe som innebærer helautomatisk landing med ingen DH. De 75 metrene er i grunnen der for at man skal kunne taxe inn til gate, ellers kunne man forsåvdt hatt 0 meter RVR.
Systemet fungerer veldig bra, og som regel er det så fint kalibrert at man merker senterlinjelysene under nesehjulet.

De 800 metrene kjenner jeg ikke til. 800 meter er for øvrig min. sikt for å gjenomføre en såkalt visuell innflygning, med visuell kontakt til terrenget under...

Tally-Ho

Back