Tromsø sliter med tåke

Re: Tromsø sliter med tåke

Ny tid 1735:cry:

I går når jeg skulle med SK4432 fikk jeg beskjed per SMS om forsinkelse før dette ble oppdatert på gateskjermen (booket via wideroe.no). Jeg har også opplevd dette mange ganger før.

Var problemer med lys og innflygingssystemer i dag også. Vi gikk til Barduniemi pga dette...

Ingen her har nevnt DY? :cry:

Hørte på distriktssendinga kl 12 et intervju med DY-pax som misunnelig hadde bivånet/hørt at SK-pax pronto ble sendt til/fra BDU straks problemene meldte seg.

Og null - nada - info fra DY for pax som satt i uvisshet og hadde ventet i mange timer.

Intervjuobjektet hadde reflektert og funnet at det kanskje var lurt å bruke SK... :colgate:

Tja, jeg hentet familie på TOS som hadde flydd SAS. Det var lite lovprising av SK der i gården.

Endelig er flyplassen åpen igjen, iflg lokalpressen, men man sliter med etterdønningene av stengningen. Antar at få fly står der de egentlig skal.

De hadde vel kjørt buss fra BDU og var forståelig nok lite fornøyde, selv om de kom frem. :rolleyes:

Mens DY's pax fikk null info whatsoever, og ingen transport til/fra BDU, ifølge NRK kl 13...

Utgangspunktet er jo at man i arktiske strøk utrolig nok krever at ting "skal gå på skinner" uansett værforhold - men da burde man prøvd å være togpendler på Østlandet...

Edit: Hørte meteorlogen nevnte at den typen tåke var meget unormalt for vinterstid.
('Polaris' - kommentaren om å bruke støvsuger var kjempe!)

Last edited:

Joda, men det var nok det totale mangelen på service det var noe misnøye med. De sutrer vanligvis lite, så det var nok noe i det. Men det er klart, i en ekstraordinær situasjon blir det vanskelig å yte tilfredsstillende service.

Sant nok, arktiske strøk kan være vanskelig (skjønt hverken TOS el BDU meterologisk sett er arktisk), men idag var det jo tåke som var problemet. Ikke akkurat et arktisk særtrekk, men også såpass uvanlig i Tromsø at man nok tas litt på sengen når den kommer så til de grader.

Togpendlere på østlandet har forøvrig min dypeste sympati, det er en hardt prøvet gjeng.

Tåka driver og lurer i kulissene, dæven han søkke om den enda er der i morgen. Da henter jeg støvsugeren min, for jeg skal se sola! :71:

Den er forøvrig et resultat av uvanlig varme havstrømmer (dermed også varm luft langs overflaten) som presses inn over vårt litt kalde kontinent. Små tegn på værforandringer som i de større trekk kanskje sees i sammenheng med klimaendringer....? ;) Det er iallefall uvanlig. TOS er på den måten uheldig med beliggenheten, da "innlandssiden" (østsiden) alltid er tåkefri samtidig som vi på vestsiden (ut mot kysten) sitter i den tjukkeste tåke.

Sant, å kjøre fra østsiden til vestsiden av Tromsøya idag var som å være på to forskjellige planeter :)

Vel, turen vår i går kveld er nesten en liten trip-report verdt.

Vi ble airborne fra OSL ca. 1830 altså ca. to timer forsinket, først på grunn av sent innkommende fly, så lang kø i de-ice, og når det var unnagjort hadde de satt igang sweeping av banen så det ble et kvarter til å vente der.

Når vi så er avgårde (i et fly med overraskende god benplass på 15. rad) forteller skipper at de gir på litt ekstra for å hente inn noe av det tapte, flytid 1:35. Når vi nærmer oss Tromsø blir det derimot 20 minutter i holding da banen hadde blitt glatt av tåka, og måtte behandles med kjemikalier.

Så vi landet ca. 2030, to timer forsinket. Litt ergelig, men alle problemer skyldes værforhold både på OSL og TOS, og mot værgudene kjemper selv den mest kverulantiske forum-deltager forgjeves.

Ettersom dette er en ren fornøyelsestur for oss, kokte det hele vel egentlig ned til om ølet ble drukket i avgangshallen på OSL eller på Skarven.

Forøvrig: I Tromsø er det i dag nesten skyfritt, vindstille og nnoen få grader minus. Om det er tåke på Langnes i dag vet jeg ikke, jeg befinner meg i sentrum.

Bra at turen gikk greit og at du kom fram til slutt. Det er ikke tåke på Langnes i dag nei, tror faktisk vi skal klare å se sola om litt...:cool:

Back