Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass
Fremgangsmåten? Det er da ikke noen "fremgangsmåte" her.
Saken er:
1. Luftfartstilsynet kommer med nye, strengere krav til hinderfrihet og sikkerhetsområde rundt rullebanene.
2. Avinor må investere i ombygninger for å imøtekomme de nye kravene, slik at tilgjengeligheten blir den samme.
3. Finanskrisen resulterer i færre reisende og reduserte innteker for Avinor, som gjør at de ikke har midler til investeringene. Følgelig må også tilgjengeligheten (for større fly) reduseres for at operasjonene skal foregå innenfor regelverk fastsatt av Luftfartstilsynet.
4. Avinor varsler politikere og media om de faktiske forhold.
Paralellen er på en måte som dette:
1. Du er på EU-kontroll med bilen din, og får beskjed om at du må reparere bremsene.
2. Du tenker "javel", og bestiller time på verksted
3. Du mister jobben, og har ikke lenger råd til å reparere bilen
4. Bilen må stå.
5. Du forteller din familie om din ulykkelige situasjon, og du får penger av mamma til å reparere bilen.
Fremgangsmåten? Det er da ikke noen "fremgangsmåte" her.
Saken er:
1. Luftfartstilsynet kommer med nye, strengere krav til hinderfrihet og sikkerhetsområde rundt rullebanene.
2. Avinor må investere i ombygninger for å imøtekomme de nye kravene, slik at tilgjengeligheten blir den samme.
3. Finanskrisen resulterer i færre reisende og reduserte innteker for Avinor, som gjør at de ikke har midler til investeringene. Følgelig må også tilgjengeligheten (for større fly) reduseres for at operasjonene skal foregå innenfor regelverk fastsatt av Luftfartstilsynet.
4. Avinor varsler politikere og media om de faktiske forhold.
Paralellen er på en måte som dette:
1. Du er på EU-kontroll med bilen din, og får beskjed om at du må reparere bremsene.
2. Du tenker "javel", og bestiller time på verksted
3. Du mister jobben, og har ikke lenger råd til å reparere bilen
4. Bilen må stå.
5. Du forteller din familie om din ulykkelige situasjon, og du får penger av mamma til å reparere bilen.
Last edited: