• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Fremgangsmåten? Det er da ikke noen "fremgangsmåte" her.

Saken er:
1. Luftfartstilsynet kommer med nye, strengere krav til hinderfrihet og sikkerhetsområde rundt rullebanene.

2. Avinor må investere i ombygninger for å imøtekomme de nye kravene, slik at tilgjengeligheten blir den samme.

3. Finanskrisen resulterer i færre reisende og reduserte innteker for Avinor, som gjør at de ikke har midler til investeringene. Følgelig må også tilgjengeligheten (for større fly) reduseres for at operasjonene skal foregå innenfor regelverk fastsatt av Luftfartstilsynet.

4. Avinor varsler politikere og media om de faktiske forhold.

Paralellen er på en måte som dette:

1. Du er på EU-kontroll med bilen din, og får beskjed om at du må reparere bremsene.
2. Du tenker "javel", og bestiller time på verksted
3. Du mister jobben, og har ikke lenger råd til å reparere bilen
4. Bilen må stå.
5. Du forteller din familie om din ulykkelige situasjon, og du får penger av mamma til å reparere bilen.
 
Last edited:
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Fremgangsmåten? Det er da ikke noen "fremgangsmåte" her.

Saken er:
1. Luftfartstilsynet kommer med nye, strengere krav til hinderfrihet og sikkerhetsområde rundt rullebanene.

2. Avinor må investere i ombygninger for å imøtekomme de nye kravene, slik at tilgjengeligheten blir den samme.

3. Finanskrisen resulterer i færre reisende og reduserte innteker for Avinor, som gjør at de ikke har midler til investeringene. Følgelig må også tilgjengeligheten (for større fly) reduseres for at operasjonene skal foregå innenfor regelverk fastsatt av Luftfartstilsynet.

4. Avinor varsler politikere og media om de faktiske forhold.

Paralellen er på en måte som dette:

1. Du er på EU-kontroll med bilen din, og får beskjed om at du må reparere bremsene.
2. Du tenker "javel", og bestiller time på verksted
3. Du mister jobben, og har ikke lenger råd til å reparere bilen
4. Bilen må stå.
5. Du forteller din familie om din ulykkelige situasjon, og du får penger av mamma til å reparere bilen.

Tja, jeg er ikke helt enig. Avinor har ikke, slik jeg har oppfattet det, nøkternt informert media, næringsliv og publikum forøvrig. Heller har de slått så til de grader på stortromma og signalisert blant annet at kun Dash 8 vil kunne operere på TOS fra vinteren '10. Jeg synes det er mer naturlig å trekke en parallell til politiets fremgangsmåte for å skaffe seg midler enn til EU-kontroll-sammenligningen.

Åkkesom, det er aldeles ypperlig at Regjeringen innser at de oppgraderingene det er snakk om er tvingende nødvendig og at penger bevilges. Det tror jeg vi alle kan enes om.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Stortromma var det vel heller media som brukte da realitetene gikk opp for dem?
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Tenkte jeg kunne putte denne artikkelen i tråden for å følge utviklingen...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.10886088

Jens Johan Hjort mener Tromsø lufthavn på utvides så raskt som mulig. – Vi har ikke tid til å vente.

Min paraphrasing:
Etter at flyplassen i fjor passerte 1 million reisende (halvparten på Osloruta), mener Trømsøs ordfører at en må utvide både rutetilbud og infrastruktur for å kunne være i forkant av utviklingen, og for at nordområdesatsningen skal få realitet.

Flyplassledelsen oppgir at flyplassen har begynt å nå sitt kapasitetstak.


Etter å ha fulgt med på tråder her inne om blandt annet OSL/SVG/BGO/TRD, så er det vel slik at disse flyplassene og sliter med kapasiteten - og at Tromsø kanskje stiller bak disse i køen? Et løft er nok kjerkomment uansett her.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Nå kommer det forøvrig mer detaljerte planer om utbyggingen ved TOS, som bla. terminalstruktur, oppstillingsplasser, taksebaner, avisingsanlegg mm i februar/mars. Mer detaljert skisseprosjektering/utredning for terminal planlegges startet i år.

Så er det pengene da.. TOS ligger nok bak OSL/SVG/BGO/TRD, men så har til gjengjeld disse allerede fått grønt lys for en del større utbedringer den siste tiden. Sist større oppgradering på TOS var vel i 1998, med gangbroene til gate..
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Utvide infrastruktur for å kunne være i forkant av utviklingen
Skjer dette skal jeg i så fall sprette champagnen og heise flagget. Tradisjonen har i hvert fall vært at man har "ventet" til kapasiteten har vært sprengt.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Tenkte jeg kunne putte denne artikkelen i tråden for å følge utviklingen...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.10886088



Min paraphrasing:
Etter at flyplassen i fjor passerte 1 million reisende (halvparten på Osloruta), mener Trømsøs ordfører at en må utvide både rutetilbud og infrastruktur for å kunne være i forkant av utviklingen, og for at nordområdesatsningen skal få realitet.

Flyplassledelsen oppgir at flyplassen har begynt å nå sitt kapasitetstak.


Etter å ha fulgt med på tråder her inne om blandt annet OSL/SVG/BGO/TRD, så er det vel slik at disse flyplassene og sliter med kapasiteten - og at Tromsø kanskje stiller bak disse i køen? Et løft er nok kjerkomment uansett her.

Litt faktafeil her fra journalisten. Tromsø passerte 1,8 millioner i fjor, hvorav 1 million var t/r Oslo.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Ja det er til tider "kokrot" på TOS to overfylte bagsjeband og en "utenlandsdel" i den gamle terminalen som ikke ligner grisen. Spesielt de nye utenlandsrutene er vel mildt sagt ei utfordring.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Innenlandsterminalen er jo den eneste som holder bra standard. Den såkalte utenlandsterminalen er skandaløst dårlig. Gammel, trang, dårlig utforming, og elendig service/handel/publikumsareal.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Innenlandsterminalen er jo den eneste som holder bra standard. Den såkalte utenlandsterminalen er skandaløst dårlig. Gammel, trang, dårlig utforming, og elendig service/handel/publikumsareal.


Ja, den holder bra standard, men er blitt alt for liten.
 
Re: Tromsø lufthavn kan bli småflyplass

Ja, den holder bra standard, men er blitt alt for liten.

Ja, terminal A vil være for liten i ~2015. (publikumsareal) Da skal terminalen utvides i nord med 1400 m2 og 2 nye oppstillingsplasser. Men er jo bare en liten plastring..

Det viktigste er jo å få skjøvet fram planene om:
1) Å utvide terminal A i sør bak B, og deretter rive B. (og da at TWY kan parallelforskyves til 176m fra RWY) Da blir man endelig kvitt den gamle terminalen, og vil totalt ha totalt 16 gates til fly parkert nose-in til terminal, 12 med passasjerbroer, 4 resterende beregnet på Dash 8. Altså 6 flere gates i forbindelse med terminal, mot 10 idag.

2) Forlenget TWY først til nordre baneende, deretter til søndre baneende, for å slippe back-tracking på RWY..

3) Forlenge RWY (& TWY) med 500m i sør. Totalt vil det da avgangslengde økes fra 2392m til nesten 2900m, mens landingslengde på bane 19 økes fra 2392m til 2500m, mens bane 01 forblir uendret.
 
Back
Top