• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tromsø-London nonstop

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Tromsø-London nonstop

http://www.hangar.no/modules.php?name=News&file=article&sid=115
 
Re: Tromsø-London nonstop

så denne saken på nrk.no i går, og det er vel mere et fromt håp enn en faktisk planlagt rute. Kan aldri tenke meg at det er noen stor business å fly TOS-LON (sorry, Isbamse & Co.). Det er vel ikke så mye tid man sparer på å fly direkte 8det er LAAAANGT) i forhold til å bytte fly i OSL??
 
Re: Tromsø-London nonstop

Måtte uansett bli en leisure rute, kan aldri tenke meg at noen ville finne på å starte tilstrekkelig frekvenser for bizpax - og så mange bizpax er det vel ikke heller.

Tror det ville være mer bisniss i å starte en mørketidsrute til syden for solhungrige nordlændinga.:spin:
 
Re: Tromsø-London nonstop

Tja....SAS har jo tidligere flydd ruta, så det kan jo ikke være FOR langt. Dessuten tror jeg at det kunne latt seg gjøre om en ikke satset på for store fly. 189 seter er nok litt for stort.
Tror man bør tenke nytt i flyselskapene. Ikke mange som trodde at flyruter som STN-HAU, TRF-STN(3xdgl), TRD-PRG, TRD-DBV, OSL-DBV, OSL-Rotterdam, OSL-BUD, OSL-ALF etc skulle være lønnsomt, men der tok man feil.
Tror absolutt om en hadde planlagt dette gått nok så hadde det latt seg gjøre. Om ikke helårsrute så i alle fall om sommeren. Og man tjener da på reisetiden (ikke bare flytiden altås) når en slipper å fly via OSL, vil anta minst 1 time i hver retning.

Nordlendinger er vant til å kjøre for å komme dit en skal....sikkert et ganske stort omland som vil dra til Tromsø for å bruke en slik rute. Selv hadde jeg trodd at man kanskje heller burde satset på EVE som reduserer flytiden, har 90% rabatt på avgifter på alle utenlandsflyvninger allerede.
 
Re: Tromsø-London nonstop

Vil ikke en flytid fra Tromsø til London være sånn ca 3,5 timer? Det er vel noe av det samme som en idag flyr fra Norge til Malaga etc. Så det er vel ikke SÅ langt....
 
Re: Tromsø-London nonstop

Jeg har lagt merke til at det 2-3 ganger i uken er ca 50 hurtigrutepassasjerer som kommer fra/reiser til Heathrow og går på/kommer av i Tromsø og om flytrafikken kunne tilpasses disse dagene så hadde man allerede en kabinfaktor på 40% på en SAS 737-600.
 
Re: Tromsø-London nonstop

Ja se her.....nå tenker en nytt - bra! 40% belegg på en rute før en eneste nordlending har booket billett er vel ikke verst.:up:
Men da forsvinner jo 50 passasjerer på rutene mellom London-Oslo-Tromsø, men vil anta at engelskmenn vil foretrekke nonstop-fly fra London i stedenfor å måtte fly via OSL.
 
Re: Tromsø-London nonstop

Jeg støtter gjerne en slik rute...:D

Kanskje vi kan få tilbake DC9-21..(om den har rekkevidde nok)?

jy
 
Re: Tromsø-London nonstop

Da SAS fløy denne ruten for noen år siden var det en nattrute. Da ble vel siste fly fra Oslo sendt avgårde til LHR , med retur slik at maskinen var klar til å gå sørover til Oslo på morgenen etter. Må jo være en glimrende flåteutnyttelse sammenlignet med å la flyet stå på bakken om natta.
 
Re: Tromsø-London nonstop

Originally posted by Farmer
Da SAS fløy denne ruten for noen år siden var det en nattrute. Da ble vel siste fly fra Oslo sendt avgårde til LHR , med retur slik at maskinen var klar til å gå sørover til Oslo på morgenen etter. Må jo være en glimrende flåteutnyttelse sammenlignet med å la flyet stå på bakken om natta.
Var det så enkelt? Jeg vet at den gikk på natta, men det var vel "andre veien" ?
LHR har jo ganske streng nattesteninging, men jeg mener å huske at maskinen landet i TOS rundt 3-4 for å så dra igjen en times tid senere.
 
Re: Tromsø-London nonstop

Dette vet DC-8-63 så han kan forhåpentligvis bekrefte det jeg sier, men vi har diskutert det tidligere og såvidt jeg husker var det en maskin som skulle overnatte på LHR som gikk til TOS og snudde der.
 
Re: Tromsø-London nonstop

Det er korrekt .. maskinen startet paa LHR.
De solgte faktisk en del billetter til engelskmenn som bare ville opp og se midnattssolen ..
 
Re: Tromsø-London nonstop

Originally posted by TOS
Jeg støtter gjerne en slik rute...:D

Kanskje vi kan få tilbake DC9-21..(om den har rekkevidde nok)?

jy
Ja det hadde vært noe det...:up:
 
Re: Tromsø-London nonstop

Originally posted by LCH
Dette vet DC-8-63 så han kan forhåpentligvis bekrefte det jeg sier, men vi har diskutert det tidligere og såvidt jeg husker var det en maskin som skulle overnatte på LHR som gikk til TOS og snudde der.
Ikke bare han som vet,man kan si das stimmt...:hi2
 
Re: Tromsø-London nonstop

Dette var jo en nattflyvning og som etter hva jeg forstod kom i gang siden flyet likevel ikke ble brukt og man ønsket å se på kunderesponsen. Var mange engelskmenn som vandret rundt i byen midt på natta...over Tromsøbrua til Ishavskatedralen...mens trosmøværingan karra seg hjem etter en tur på byen.

Norwegian er en mulighet, men tror SAS ville ha enda bedre forutsetning da de benytter seg av Heathrow. Men det finnes jo flere.....
 
Re: Tromsø-London nonstop

Originally posted by DY
Norwegian er en mulighet, men tror SAS ville ha enda bedre forutsetning da de benytter seg av Heathrow.


Som bringer opp ett annet spørsmål.. er det egentlig flere ledige slots på LHR? om det så er noen ledige, så er vell ikke de mest atraktive sikkert...
 
Re: Tromsø-London nonstop

Originally posted by SK1399
Originally posted by DY
Norwegian er en mulighet, men tror SAS ville ha enda bedre forutsetning da de benytter seg av Heathrow.


Som bringer opp ett annet spørsmål.. er det egentlig flere ledige slots på LHR? om det så er noen ledige, så er vell ikke de mest atraktive sikkert...

Det står såvidt jeg kan se ingenting om LHR i artikkelen. Det er sikkert ikke umulig å få slottider på f.eks. Stanstead eller Gatwick.

Om det skulle være DY som flyr så ville det kanskje være en kveldsavgang fra TOS med nattavgang på returen for å være klar til 06.55 til OSL? Kanskje ikke mest attraktivt i forhold til å utnytte tiden i London....

jy
 
Re: Tromsø-London nonstop

....og når vi snakker om andre selskaper så er vel Ryanair en kandidat. De er jo "ville" etter flyplasser med få eller ingen avgifter.
 
Re: Tromsø-London nonstop

Originally posted by Redcap
....og når vi snakker om andre selskaper så er vel Ryanair en kandidat. De er jo "ville" etter flyplasser med få eller ingen avgifter.
Tja.... i Norge har vi vel 6 flyplassser med 90% rabatt på avgiftene, men det er bare til Haugesund de flyr. Ryanair flyr derimot opptil 6x daglig til Torp.

Det er selvsagt ikke umulig å få en avgang til Stansted til å gå bra for f.eks Norwegian, men jeg tror ikke jeg ville satset på å fly om natta. Et fly TOS-STN t/r er vel nesten en hel dags flyvning, om en ikke fikk kabalen til å gå litt bedre opp, men det har jo Norwegian lyst ut stillinger for så......
:up:
 
Back
Top