Tromsø-Kirkenes og tilbalke med WF (med bilder)

Edricson

ScanFlyer Blue
Tromsø-Kirkenes og tilbalke med WF (med bilder)

Dette er kanskje ikke hverdagskost her på forumet, da har jeg tenkt å skrive en TR om hvordan forholdene er ombord de små grønne flyene som trafikerer så mye her oppe.

Litt bakgrunn: jeg er russisk borger som bor i Nord-Norge. Dette betyr at hvis jeg trenger noe fra staten (som å søke om nytt pass, som i mitt tilfelle), må jeg reise til Kirkenes, der konsulatet er plassert. Jeg bor heldigvis i Tromsø, og da er det relativt enkelt å komme fram. (Ikke så lett for de som bor på Helgeland...)

Billettene ble bestilt på wideroe.no (selvfølgelig), og de var forholdsvis billige: ca 1,5 tusen for to voksne og et spedbarn med retur neste dag. Da gjaldt det bare å sette seg i bybussen og komme til Langnes.

Møkkavær i Tromsø...
IMG_1138.JPG

Last edited:
Re: Tromsø-Kirkenes og tilbake med WF (med bilder)

Innsjekk var unnagjort via SMS, og da vi skulle tilbake neste kveld var det ingen bagasje utover en paraplytrille til barnet. Det var stort sett tomt på SK-innsjekk, og det tok ikke lengre enn et par minutter for å komme seg fram til security. Dette gikk også rimelig raskt, og vi hadde ca en halvtime før avgang.

Circa 20 minutter før rutetid kom det beskjed om å gå til gate, og det var det vi gjorde. WF696 har avgang fra Tromsø kl 1840, som passer utmerket for tyske pensjonister som skal sørover fra Kirkenes med Hurtigruta neste dag, og det så ut som nesten halvparten av de reisende tilhørte denne kategorien.

Den dagen var det LN-WFD, en Dash 8-300, som fløy ruta.
IMG_1139.JPG

Vi fant oss to seter bakerst i flyet (slik at ungen skulle ha mer plass å løpe rundt hvis hun ønsket det) og ventet på avgang. Men først skulle storesøster forlate Tromsø i regnet.
IMG_1140.JPG

Flyet var nesten helt fullt, men som sagt var det mange tyske turister der. Pushback ble få minutter før oppsatt rutetid.
IMG_1141.JPG

Det var faktisk ganske romslig ombord. Taket sto relativt høyt, og det var mye benplass. Jeg er ca 185 cm høy og - la oss si det sånn - bred ikke bare i skuldrene, men det var på ingen måte ukomfortabelt. Også knyttnevesten var bestått uten problemer.

IMG_1142.JPG

Vi tok av mot nord og så ble det en liten sving mot øst. Det var litt turbulens da vi skulle gjennom skydekken, og ungen likte det veldig godt. Hun mente åpenbart at der var en kjempekul huske!

Circa ti minutter etter avgang var det tid for servering. Flyvertinnen var veldig hyggelig, og man følte at man var tatt godt vare på. Vi kjøpte noe som heter Polar Sandwich (en lefse med smørost og reinsdyrkjøtt - slett ikke dårlig og overraskende nok mettende) og en drikke (jeg fikk te, som er gratis akkurat som hos SK, mens kona fikk en boks brus). Det ble også et shopping-tilbud, og jeg mener å huske at tyskerne var ganske interessert i noe.

Flytiden mellom TOS og KKN er ca en time. I vårt tilfelle ble det akkurat det, kanskje fordi innflyvningen skjedde fra øst.
Et sted over Øst-Finnmark, på grensa med Russland (bildet er tatt på innflyvningen). Det var også god utsikt over selve Kirkenes by, men jeg var dessverre opptatt av ungen og fikk ingen bilde)
IMG_1143.JPG

Det ble mere turbulens (ganske kraftig, spør du meg, men dattera likte det godt igjen), men vi landet på rutetid. Terminalen på Høybuktmoen er ikke av de største, og været var neppe bedre i Kirkenes enn i Tromsø
IMG_1144.JPG

LN-WFD, igjen
IMG_1145.JPG

Utsikt fra tarmac
IMG_1146.JPG

De først bagene var på bånden ennå før vi kom gjennom avgangssonen og ut til bagasjeavdelingen, og vår paraplytrille var snart der også. Vi kom oss ut av terminalen og fikk rett til flybussen som frakter deg til Kirkenes til 80 kr per person. Det var stort sett ingen i bussen, bare oss og et eldre par fra Danmark. Tyskerne invaderte drosjekøa.

Utsikt fra flybussens vindu
IMG_1147.JPG

Jeg fikk dessverre ikke gode bilder, men E6 mellom Høybuktmoen og Kirkenes er et vakkert strøk, spesielt der det krysser Bøkfjorden. Fra Hesseng og til Kirkenes går veien langs jernbanen som går til Bjørnevatn: altså Kirkenes har jernbane, men ikke Tromsø ;)

Vi bodde på Hotel Rica Arctic, som befinner seg så å si midt i byen, og er full av tyske pensjonister. Ganske greit hotell, selv om 1200 kr per natt kan virke nokså stivt. Men frokosten er god.

Selve Kirkenes er ganske liten. Det er en del som å verdt å se rundt omkring, men med kraftig vind og regn og en unge å ta vare på måtte vi nøye oss med å vandre mellom konsulatet, de få butikkene som finnes og et kinesisk restaurant (for lokalkjente: nesten en kopi av Tangs, men har Tsingtao-øl!). Kan også anbefale Amundsens Bakeri og Konditori: koselig atmosfære, godt utvalg og gode priser.

Mot kvelden ble det mindre regn, men vinden blåste fortsatt kraftig. Her er noen bilder fra Kirkenes.

Bøkfjorden
IMG_1151.JPG

Gågate heter Dr Wessels gate
IMG_1152.JPG

Kirka
IMG_1153.JPG

Da ble det endelig tid for hjemvending. Flybussen i Kirkenes har to kveldsavganger. Den ene skulle ankomme flyplassen ca 1.5 timer før vår flyvning, men den andre er egentlig tilpasset Oslo-avgangen, og kommer for sent i forhold til vår flyvning. Da skulle vi tilbringe litt mer tid på Høybuktmoen enn vi skulle foretrekke, men det var jo ikke noe stort valg (drosjen koster i overkant av 350 kr...)

Vi var blant de først ute av bussen, og da stilte vi opp ganske langt fram i køa til sikkerhetssjekk. Dette var egentlig en god ide, da bussen var nokså full (altså både Tromsø-avgangen og mange av de som skulle til Oslo etterpå), og køen ble raskt timelig lang.

Det er ikke mye å gjøre airside på KKN. Av servering finnes det bare en (ganske stor) Narvesen. Hallen er stor nok, men akkurat passe: hvis det finnes charterflyvninger til KKN, blir det nok raskt trangt.

Været ble litt bedre (tatt gjennom vinduet dessverre)
IMG_1156.JPG

Ikke noe stort mangfold på denne flyplassen...
IMG_1158.JPG

Folk begynner å komme inn...
IMG_1159.JPG

Vi skulle tilbake med WF697, altså returversjonen av samme flyvning som dagen før. Og det kom faktisk samme fly! Først taxet det inn et mindre Dash, nemlig LN-WID, men det viste seg snart at den skulle til Varangerhalvøya, da det kom vår gamle bekjent LN-WFD, som ble oppstilt ved gate 23. Passasjerene slapp raskt ut, og umiddelbart etterpå startet det ombordstigning for oss. Dette gikk igjen raskt, og snart var vi oppe i lufta igjen!
IMG_1160.JPG

Vi tok av mot vest, og etter litt turbulens var vi på vei til Tromsø. Tilbudet ble det samme på forrige flyvning, og jeg må vel igjen skryte av den hyggelige og blide flyvertinnen. En positiv opplevelse overalt.

Vi landet i Tromsø circa 10 minutter før rutetid, men flyet ble dessverre parkert lengst ut ved den gamle terminalen. Det er ganske lang vei å gå til en ganske godt skjult dør, og så må man gjennom hele den gamle terminalen og avgangshallen for å komme seg til bagasjehallen på TOS. Der var et stappfullt: rommet er jo ganske liten, og det var folk fra Oslo (med DY) som venta på bagasjen. Men vår bagasje kom før Oslo-flighten hadde bag on belt, og da rakk vi akkurat bussen nr 42 på vei hjem.

De fleste bildene ble dessverre tatt med venstre hånd mens ungen satt på den høyre, så jeg må bare beklage kvaliteten. Alle bilder finnes i større oppløsning her: http://picasaweb.google.com/edricson/KKNTripReport?feat=directlink

Jeg må vel si at Widerøe leverer en kjempebra produkt, og i vårt tilfelle til en absolutt overkommelig pris. På bakken får du SAS-service, og det har jeg aldrig ha problemer med. I lufta finner du gode forhold ombord, og servicen er, tør jeg si, ennå bedre enn hos SK (selv om jeg er egentlig godt fornøyd med SK-servicen også). All in all, thumbs up!

Takk for titten!

Re: Tromsø-Kirkenes og tilbalke med WF (med bilder)

Mmmm, Polar Sandwich. De er faktisk veldig god!

Veldig bra rapport om forholdene i WF-land. Ikke overraskende at dere fikk samme maskin på begge flygningene, ettersom det ikke er mange -300 som er stasjonert i nord.

Fin rapport dette her. Forstår godt at man velger direkteruta når man har famile og unger på slep. Men skal jeg hadde nok prøvd meg på en av melkerutene der oppe. De med et godt antall mellomlandinger underveis.

Ingen fare med WF-rapport(er) her på forumet, det kommer nok en fin liten mengde etterhvert... *plystre*

Artig å lese denne rett etter jeg kommer hjem fra samme flyplassen, og at vi er veldig enige om hva WF leverer (på tross av forskjellige ruter, og forskjellig vær... hehe :p )

Trivelig å lese TR om Widerøe! Har selv bare hatt positive opplevelser med de, samt at de er veldig effektive. Fløy Harstad/Evenes - Bodø ifjor, og det må jeg konkludere med gikk mere effektivt og raskere enn å ta toget fra Drammen til Oslo!:lol:

Supert med en WF-rapport, og noen bilder fra nord - alt for lite av det her.

Flott rapport, alltid kjekt med innenlands-rapport :)

Eksisterer virkelig Amundsens konditrori fremdeles? Det må være 30 år siden jeg var der....
Forøvrig fin rapport fra en tur til en trivelig liten by i nordøst! :)

Takk for flott rapport - med gode beskrivelser og fine bilder. Av en eller annen grunn er det ikke hverdagskost med Widerøe-rapporter på forumet.

Fin rapport. Ikke ofte vi leser tripreports fra Widerøe. :)

Så, en oppfordring til de som reiser med Widerøe - tripreport!

Kjekt med Widerøe-rapporter. Jeg har to WF-flighter på programmet i løpet av høsten. Gleder meg til det!

widerøe leverer som jeg er vant med ser jeg. Det er bra. Alltid kjekt å lese litt "utradisjonelle" trip rapporter. Kjekk lesning

Back