Trolig slutt på papiravisene hos SAS

Re: Trolig slutt på papiravisene

Tror neppe dette kan tillegges kostnaden for SAS av å tilby "gratis" avis.
SAS betaler i realiteten ingen ting for avisene de distribuerer. Det ble i sin tid laget en kreativ avtale for at avisene skulle kunne fremlegge dette som betalende opplag.
Stikkord her er gjenkjøpsavtaler primært rettet mot annonseplass.

For avisene vil nok dette være mer katastrofalt, da betalende opplag er alfa omega i kampen om annonse kunder. I et allerede raskt synkende opplag, vil bortfalle av SAS føre til tilbakegang i hele prosenttall for enkelte aviser.

Som en liten kuriositet er ARK sin filial rett etter sikkerhetskontrollen på OSL, det avisstativet i Norge som selger flest løssalgsaviser.
Vil tro at de med dette vil øke dette forspranget videre.

Last edited:

Dette var leit.

De burde i det minste ha en utdeling av aviser til reisende i Plus slik LH gjør i business.

Helt klart et steg i feil rettning, greit nok at E-aviser kan vær høvelig kjekt når du sitter på en hytte flere mil fra nærmeste sted å få kjøpt papir aviser, men det er svært lite som slår å sette seg ned med en god kopp kaffe og en skikkelig papiravis, dette gjelder også når man flyr, samtidig lurer jeg på hvorfor det skal være en god plan å ikke ha gratis WI-FI ombord?

Last edited:

Synes også det kanskje er litt tidlig å gå 100% papirløst, men så lenge man kan laste ned 22 timer før avgang, synes jeg argumentet om at det er tungvindt å laste ned, ikke holder vann ... ;)

Tror neppe dette kan tillegges kostnaden for SAS av å tilby "gratis" avis.
SAS betaler i realiteten ingen ting for avisene de distribuerer. Det ble i sin tid laget en kreativ avtale for at avisene skulle kunne fremlegge dette som betalende opplag.
.

Det har vel vært litt varierende opp igjennom årene. Jeg minnes mange avtaler av vekslende 'kvalitet' for SAS. Men avisene man sleper rundt utgjør ganske mange tonn, og dermed mye fuel. God besparelse her.

Må innrømme at min første tanke var at når får det jaggu være nok, nå er det jo ingen vits å fly med sas lengre.

Men så kom jeg brått til den konklusjonen at "min" lokalavis hjemme fra Namsos, har jo også laget en mobil/tab utgave, som man kan laste ned og så laste ned avisa i appen.
Det funker overraskende bra på min HTC one M7, jeg kan sveipe hit og dit, zoome som jeg vil og åpne artikler helt og lese de i mobilversjon om jeg vil.

Så om sas klarer og lage en god løsning i appen, så skal jeg ikke klage alt for høylydt..

Attachments

• 2015-02-11 13.06.00.jpg
    2015-02-11 13.06.00.jpg
    69.2 KB · Views: 521

Hva med kryssord og sudoku??? Det er jo det man bruker tiden på når avisen er ferdiglest.

Hade jeg fått en strekkode for en kopp kaffe i terminalen, hade jeg med glede tatt den framfor grumset man får ombord ... Har de nye setene koppholdere, foiresten?

Helt topp. Etter at muligheten kom i appen, har jeg ikke tatt med meg en eneste papiravis!

Foretrekker papir mellom fingene, blir nok tid til å glo i skjermer ellers..

Papiraviser = utdaterte nyheter.
I disse tider hvor "alle" har en stor smart telefon eller tablet som fint kan brukes til å lese på så ser jeg ikke dette som SAS sitt største problem. De har værre ting å bry seg om... Er det så vanskelig å laste ned tre-fire aviser når du sitter å venter ved gate eller i loungen? Gratis wifi finnes jo overalt om du ikke har datapakke på mobilen.

Hva med kryssord og sudoku??? Det er jo det man bruker tiden på når avisen er ferdiglest.

Da kommer det nok e-kryss og e-sudoku skjønner du. ;) Evt får men vel kjøpe seg kryssordbøker og sudoku-hefter før reisen. :)

Det her ser jeg heller på som et prinsipielt bedre tilbud enn papiraviser, skjønner ikke hvorfor de fleste er så negative?

Fordeler med digitale aviser:
* Man går ikke tom for aviser eller enkelt utgaver
* Man kan lese alle avisene som tilbys
* Lettere å tilby flere utgaver
* Raskere boarding
* Raskere turn-around

I tillegg kommer noen andre fordeler som varierer med preferanser, men for min del
* Mer praktisk å lese på en iPad enn en avis

Når det er sagt så må de nesten komme med en iPad utgave av appen sin, og PDF formatet de har nå er ikke helt ideelt. Førstenevnte er SAS sitt ansvar, mens sistnevnte heller ligger på avisene sine skuldre

Ikke like koselig å glo på en skjerm sammenlignet med å bla i en god gammeldags avis det lukter trykksverte av mens mens mann drikker kaffe ^^

Det her ser jeg heller på som et prinsipielt bedre tilbud enn papiraviser, skjønner ikke hvorfor de fleste er så negative?

Fordeler med digitale aviser:
* Man går ikke tom for aviser eller enkelt utgaver
* Man kan lese alle avisene som tilbys
* Lettere å tilby flere utgaver
* Raskere boarding
* Raskere turn-around

I tillegg kommer noen andre fordeler som varierer med preferanser, men for min del
* Mer praktisk å lese på en iPad enn en avis

Når det er sagt så må de nesten komme med en iPad utgave av appen sin, og PDF formatet de har nå er ikke helt ideelt. Førstenevnte er SAS sitt ansvar, mens sistnevnte heller ligger på avisene sine skuldre

Det er også et par fordeler til som jeg setter pris på:
-Både dagens og gårsdagens avis, mer å lese
-Man kan ta vare på det man ikke har lest, og dermed har man veldig mye interessant å lese dersom man trenger det på et senere tidspunkt. Typisk sparer jeg på D2 og Magasinet, som ikke blir "gamle" selv om de er noen uker eller mnd.
-Bruker det selv på et 8" nettbrett, og det er et mye bedre format enn en stor papiravis. Perfekt når man har sidemann eller man spiser eller drikker
-Tilgjengelig også før reisen, f.eks. på flytoget, taxi eller i terminalen.

I tillegg får jeg litt bedre miljøsamvittighet :D

Last edited:

Veldig bra tiltak for økonomien til SAS og miljøet, samt en positiv endring for de som er vant til å laste ned elektroniske publikasjoner, bruker app mv.

Jeg tenker at endringen kanskje er litt prematur da jeg vil tro det enda er flere av de som foretrekker papir fremfor elektroniske løsninger - selv om det nok blir flere og flere som Dag Viking m.fl av de reisende. En enkel teknisk løsning vil nok hjelpe på denne prosessen.

Generelt har jeg lite til overs for fjerning av kvalitetsaspekter fra SAS sitt tilbud, men en endring fra papir til elektronisk løsning har noe godt over seg i form av nevnte miljøgevinster, men og en høyning av produktet på sikt med innovasjoner både på hardware og softwaresiden.

Last edited:

Det er interessant å se hvordan vi som betaler regninger med papir sjekk, totalt har dratt fra Norge med aviser, hos oss ligger avisene klare elektronisk på 2x iPad og 2x iPhone før vi har våknet med Elektronisk abonnement på New York Times og vi kan ha "Papur utgave" Layout eller App Versjon, mellom øya og nå i Lufthansa Loungen på SeaTac er utgavene allerede oppdatert uten at jeg tenkt på det (har dog fått noen notes) og jeg savner ikke trykksverten på hendene) så hvordan klarer dere å ha problemer med nedlasting

Selv om jeg er tilhenger av papiravisene og synes det er synd de forsvinner, synes jeg appen og avislesing der funker fint på padde, funker faktiskt overraskende bra på iphone også. Så selv om jeg foretrekker papir så er jo utvalget meget bra i appen, og man får jo tilgang flere timer før man reiser så er bare å preloade før man boarder. Kjipt om man er på en balje uten wifi og har glemt å laste ned. Men da får man heller stirre i taket! :D

Back