Originally posted by OJB
Originally posted by JetBlue
Originally posted by KennethGS
Sånn jeg forstår det, så er det en hydraulisk sylinder som opererer understellet. På enden av støtstangen fra denne er det et gjengeparti, hvor man skrur på et endeledd som igjen overfører kreftene til det man skal bevege (i dette tilfellet understellet). Sånn jeg leser rapporten, så er det disse gjengene som er rustet, som igjen har ført til at de to delene har separert.
Plausibel forklaring, men hvorfor er ikke dette oppdaget tidligere? Noen her som kan utdype forholdet?
Jeg tror at man på generelt grunnlag kan si at i dagens konkuranseutsatte marked så har ettersyn av fly endret seg noe.
Før så gjorde mange flyselskap ettersyn etter fabrikantens spesifikasjoner pluss at de i tillegg opparbeidet seg kunnskap og ekspertise på de ulike flytyper der man avdekket områder som krevet særskilt ettersyn i forhold til flyoperative forhold.
Braathens SAFE var jo en tidlig kunde av B737 og de hadde på et tidspunkt maskiner med høyest gangtid og cycler ut fra sitt trafikkmønster. Dette gav BU erfaringer som ikke var forutsett av fabrikanten og som etter hvert måtte innarbeides som SB og AD notes hos øvrige selskaper . Boeing var således svært interessert i BU's erfaringer for avdekke tekniske forhold de kunne informere øvrige kunder for 737 om.
BU hadde jo også etter hvert en solid ekspertise som utøvet vedlikehold utover minstekrav fra fabrikant og norske luftfartsmyndigheter.
Dette har nok endret seg en god del der vedlikehold utøves i forhold til minstekrav fra fabrikant og at begrepet "on condition monitoring" har blitt etablert av de fleste selskaper. Med andre ord , det går bra inntil noe ryker eller man gjør seg en ny erfaring som krever en endring i form av SB eller AD-notes.
Det gode preventive vedlikeholdet som ble utført tidligere er nok ikke lenger tilstede .
Det er bare å se på det mest iøyefalne som møkkete vinger, flaps , hjulbrønner buk , vingebak-kant når spoilere spretter opp under landing , oljelekkasjer fra aktuatorer i halesideror pluss interiør. Dette forteller noe om hvordan vedlikehold prioriteres og hva som er drivere bak dette.
Har man ikke tid og ressurser til å bruke litt ekstra tid til å avdekke forhold som i dette tilfellet av 2 Q400 havarier så vil man fortsette å oppleve slike forhold i årene fremover er jeg redd for.