• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trøbbel med DY maskin? (Arlanda)

Re: Trøbbel med DY maskin? (Arlanda)

Beklager! Jeg var i ferd med å skrive en lengre beskrivelse om hva det kan bety, men så tenkte jeg "nei, da kan jeg virke litt overlegen". Men igjen beklager det. Kan forklare kort.

I overheaden på 737en finnes det ett panel som omhandler luft, og luftfordeling. Deriblant "bleeding" (bløding). Som enkelt og greit betyr å bløde luft fra en kilde. I dette tilfelle fra motorer eller APU.
For og få luft, og trykksette kabinen i fly henter vi luft fra ulike steg i kompressoren på motoren.
Ved hjelp av bleed ventiler sendes dette inn i AC systemet, og brukes til kjøling, og som nevn trykksetting i kabinen.
Lufta som blir tappet av APU, eller motor er varm, denne blandes før den kommer ut av dysene til dere der bak.
På veien fram til "packene" (det som blander lufta) kan det oppstå en luftlekkasje. Hvis dette skjer, og temperaturen øker vil du få en "WING BODY OVERHEAT"

Lufta er såpass varm, og det vi er redde for er relativt tomme fueltanker, med mye gass i, gjør disse eksplosive. innimellom alt dette kommer en haug med fagutrykk, som CDCCL, og ALI, men det skal jeg ikke forklare nå.

Alt i alt kan du få en WING BODY OVERHEAT hvis en temp sensor er ødelagt. Noe som kan ha skjedd i dette tilfelle...

Håper det ga litt mening ihvertfall :)

Beklager! Jeg var i ferd med å skrive en lengre beskrivelse om hva det kan bety, men så tenkte jeg "nei, da kan jeg virke litt overlegen". Men igjen beklager det. Kan forklare kort.

Perfekt kort forklaring SAStech!

Nok til at jeg skjønner hva som foregår, er det slik at man bruker kompressoren i motoren til å generere overtrykk i kabinen?
Erindrer at det var no støy om det der i med BA sine Avroer, at de på ett eller anna finurlig vis dro oljedamp fra motorene inn i AV anlegget?

Perfekt kort forklaring SAStech!

Nok til at jeg skjønner hva som foregår, er det slik at man bruker kompressoren i motoren til å generere overtrykk i kabinen?
Erindrer at det var no støy om det der i med BA sine Avroer, at de på ett eller anna finurlig vis dro oljedamp fra motorene inn i AV anlegget?

Ja, det taes ut luft fra 5, og 9 steg i kompressoren. Det er denne lufta som lager den berømte trykkabinen :)

Det vet jeg ikke noe om... I teorien skal jo lufta som hentes ut være så tidlig i kompressoren at lufta er "ren". Og det er den jo og. Eksos o.l vil jo komme første etter brennkammeret. Men nå kjenner ikke jeg til avroer :)

Kontaminert kabinluft er et tema som stadigvekk dukker opp. Har inntrykk av at media er ivrigere til å ta tak i temaet i England og Tyskland enn hva som sålangt har vært i Norden.
Har vært epsioder ikke bare med Avroer, men B757, Airbus 32X, A330 osv.
Germanwings hadde en incident hvor en av pilotene ikke så seg istand til å føre flyet lenger og begge var til lege etter landing. Såvidt jeg vet fant man ingen feil ved Airbusen i ettertid. Har vel heller ikke vært eksosen som vekker bekymring, men lekkasjer fra lager osv. slik at du får oljedamp i systemet. Selv om det ikke skal hende, skjer det tilsynelatende.

Re: Troebbel med DY maskin? (Arlanda)

Brannvesen i de største byene er satt opp med et antall slike kamera i brannbilene sine. Så også på flyplassene. Et fantastisk hjelpemiddel. Mener Avinor benytter Dräger UCF-7000 eller 9000: http://www.draeger.com/sites/enus_us/Pages/Fire/Draeger-UCF-9000.aspx

Takk, det var informativ lesing. Hadde sett dem for meg som betraktelig større, og forbandt dem uvitende nok mest med søking etter menneskekropper i røyk og mørke. Antar ingen flyplasser er uten dette nå.
Må jo spare mange verdifulle sekunder i slike situasjoner samt kanskje unngå unødvendige evakueringer, som ikke sjelden medfører personskader.

Kanskje man skulle kjøpe et til hytta? :)

Back