Trenger strategi for business EuroBonus billetter (ink CT)

chrisljo

ScanFlyer Gold
Medlem
Nærmer meg CT fra SAS Amex, og lurer på beste tidspunkt for å finne 2 business EB billetter.

Har nok poeng til alle SAS reisemål, og er ganske fleksibel på reisemål, selv om BKK eller NYC er å foretrekke. Ønsker å reise før april så SFO utgår.

Må jeg regne med at billetter først frigis et par uker før avgang eller er 2-3 mnd det beste? Er det enkelt å booke om slik at jeg f.eks. kan bestille to Economy Extra og så booke om hvis C frigis ( Econony Extra er fremdeles ok verdi, så kunne reist det hvis jeg må)?

De to siste turene jeg har booket, ble bestilt 9 og 10 mnd på forhand.

Det er rett og slett vanskelig å finne ledige seter i C nesten hele tiden. Derfor måtte jeg planlegge langt i forkant... Noen ganger åpner SAS for mere seter og da kan man være heldig og finne noe et par mnd før avreise, men det har jeg ikke sett i mine tilfeller.

Ellers tipper jeg at BKK er svært vanskelig å få tak i, mens ORD og PEK er kanskje det lettest.

Vedr. Amex/EB CT:
1. Er disse mulig å booke om og avbestille, i linje med vanlig EB-regelverk?
2. Siden CT må bestilles pr. telefon, påløper det service fee hvis man ikke er EBG?

Vedr. Amex/EB CT:
1. Er disse mulig å booke om og avbestille, i linje med vanlig EB-regelverk?
2. Siden CT må bestilles pr. telefon, påløper det service fee hvis man ikke er EBG?

1. Ja
2. Nei, jeg slapp ihvertfall service fee

Ser ut om man ikke kan velge klasse før man gjør EB søk slik at jeg får opp alle datoer med ledige economy billetter i månedsvisning. Noen annen måte å søke på, slik at man kun får opp datoer med ledig C?

Ser ut om man ikke kan velge klasse før man gjør EB søk slik at jeg får opp alle datoer med ledige economy billetter i månedsvisning. Noen annen måte å søke på, slik at man kun får opp datoer med ledig C?

Ana viser C for Sas og andre Star Selskaper.

KVS har 7-dagerssøk på bonusbilletter hos *A, og da kan man spesifikt velge SAS, antall seter og med eller uten mellomlanding. Velger jeg 6. mars , +/- 3 dager på OSL-EWR nonstop for to personer business-klasse får jeg opp følgende, enkelt og raskt:

[KVS Availability Tool 7.0.2/Diamond - SNT: Awards/StarAlliance-7D]
Code:
OSL  Oslo Metro / Gardermoen NO = OSL TRF RYG [ENGM]
EWR  New York Newark Liberty Intl NJ US [KEWR]
WED  06 Mar 2013 (03 Mar 2013 - 09 Mar 2013) | 2 Seats

Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  ------------
SK         907     OSL   10:25 -3  EWR   12:50 -3  333  0   CS+
SK         907     OSL   10:25 -2  EWR   12:50 -2  ***  *   CS-
SK         907     OSL   10:25 -1  EWR   12:50 -1  ***  *   CS/
SK         907     OSL   10:25     EWR   12:50     ***  *   CS/
SK         907     OSL   10:25 +1  EWR   12:50 +1  ***  *   CS-
SK         907     OSL   10:25 +2  EWR   12:50 +2  ***  *   CS+
SK         907     OSL   10:25 +3  EWR   12:50 +3  ***  *   CS/

Fabelaktig. Takker! Nå har jeg endel å gjøre i sommerferien:)

Kan man for eksempel CPH-EWR i C og OSL-CPH i Y hvis det mot formodning skulle være sistnevnte som er flaskehalsen?

Fabelaktig. Takker! Nå har jeg endel å gjøre i sommerferien:)

Kan man for eksempel CPH-EWR i C og OSL-CPH i Y hvis det mot formodning skulle være sistnevnte som er flaskehalsen?

OSL-CPH kan bookes i både C og Y, og det spiller ingen rolle hva som gjøres. Du har samme sete, samme bagasje, tilgang til business-innsjekk, lounge og fast-track uansett.

Hva betyr de forskjellige kodene i availability der?

Code:
FS    	First Award	
CS    	Business Award	
YS    	Economy Award

+    	The requested number of seats is available	
-    	The requested number of seats is not available 
@    	The requested number of seats is not available - WaitList is Open (NH/OZ flights only)	
/    	Cabin not applicable	
?    	StarAlliance StarNet datalink temporarily unavailable 
~    	Restricted -- use the [Awards/AC-StarAlliance] Method instead

Finnes det en oversikt for hvor mye EB - points jeg må ut med for f. eks en tur til HKG i LH F?

Selvsagt.
Skriver du inn sas star alliance award chart på :google
Kommer du frem til denne siden
http://www.sas.no/en/Arkiv/EuroBonu...lskap/StarAlliance/Star_Alliance_award_chart/

star_chart_may08.gif

Back