Trenger litt hjelp til å identifisere flyplassene

Re: Trenger litt hjelp til å identifisere flyplassene

Har surfet litt på Frøsøn og det er mulig å få til en slik vinkel der, men bakkeutstyret er veldig Braathens-blå. Hvordan var Linjeflygs? Kanskje RolfL kan trå til med sin visdom?

Jeg er temmelig sikker på at det siste bildet ikke er fra Namsos.

Litt eliminasjon og resonnement:

- ser ut som en eldre flyplass, asfalten ser gammel ut

- antar at flyet står med neten mot syd-vest (200-220 grader) (sola står relativt høyt, og cumulus så det er nok utpå dagen)

- flyet står parkert med GPU tilkoblet, så det står på en eller annen parkering-plass, også noe annen fast installasjon

- er det fuel-anlegg i det lille blå "huset"?

Et lite skudd i blinde. Kan det være på FAN?

Det til venstre bak, kan det være det på bildet under?

Isåfall er det ENKR, eneste plassen i Finnmark med noe særlig skog..

Mye på flyfotoene som ikke stemmer med hvordan det var vil jeg tro..
Flyfoto FINN.no

Attachments

• Skjermbilde.JPG
    Skjermbilde.JPG
    57.6 KB · Views: 297
Last edited:

Syns det ligner på Eggemoen. Widerøe hadde flyskole der til 1990 sammen med forsvaret

Vel, du kan ikke ha vært mye rundt omkring i Finnmark. Det stemmer at det er litt busker og annen vegetasjon rundt Høybuktmoen, men at det er eneste plassen med noe særlig skog i Finnmark stemmer ikke!:old Nokså nær Alta Lufthavn finner du Altagårdsskogen med tett furuskog. Men for ordens skyld er bilde nr. 2 ikke tatt noen av de to stedene...

Vel, du kan ikke ha vært mye rundt omkring i Finnmark. Det stemmer at det er litt busker og annen vegetasjon rundt Høybuktmoen, men at det er eneste plassen med noe særlig skog i Finnmark stemmer ikke!:old Nokså nær Alta Lufthavn finner du Altagårdsskogen med tett furuskog. Men for ordens skyld er bilde nr. 2 ikke tatt noen av de to stedene...

Hehe, jeg landet på alle flyplassene (med tårn..) i Finnmark i sommer med Pipern. Etter å ha flydd langs kysten østover var det merkbart mer skog i Kirkenes :) jeg mente forøvrig eneste flyplassen og ikke bare plassen siden vi ser etter en flyplass.

Derfor valgte jeg å sjekke flyfoto fra ENKR og fant den gården like nord som liknet på den på bildet 30år etter.. Hvorfor så sikker på at det ikke er ENKR? Feil tresort?

Last edited:

Mye på flyfotoene som ikke stemmer med hvordan det var vil jeg tro..
Flyfoto FINN.no

Terrenget nord for ENKR faller mot fjorden. Flyplassen ligger på et platå, nær 90 meter over havet. Klikker du på kartvisning ser du høydekoter og vil se at gården ligger mellom 20 og 40 meter over havet. Ut fra dette vil jeg bestemt nekte for at ENKR er stedet.

WIF fløy også en periode til Ørlandet. Der har jeg ikke selv vært, så jeg kan ikke si noe om hvordan terrenget ser ut der.

Ellers kan bildet også være tatt ved en charteroperasjon, eller ifm et flystevne.

Vidar

Jeg tror ikke man skal henge seg så mye opp i "Braathen" fargen på utstyret på bilde nr. 2.

GPU på bilde nr. 1 har omtrent samme farge som GPU på bilde nr. 2. Bilde nr. 1 er vel alle enige om er Tromsø. På TOS har WIF blitt handlet av SAS/SGS bortsett fra noen år man hadde egen handling. Ut fra dette kan man kanskje anta at SAS/SGS også er på samme flyplass?

Vidar

Og på Eggemoen er det vel betraktlig mer trær, med mindre kullene etter meg var hardere i omgangen med NM91 og Comp C4.

KOG - har du nøyaktig dato for det andre biletet?

Last edited:

Blått bakkeutstyr finnes i Sverige også. WF har vel drevet charter til Tärnaby i sin tid også, selv om jeg tviler på at det er der? Kiruna har vel flatere landskap enn dette. Ser ut som det er åser i det fjerne bak den første med bondegård (over nesen til flyet). Bak halen over skogen er det også en ås som må være noen hunder meter høyere enn flyplassen.

KOG - har du nøyaktig dato for det andre biletet?

Nei, det er et bilde i plastramme som er udatert, men det må være mellom april 1982 og januar 1984 med unntak av perioden flyet var hos Brymon (juni-november 1983).

Back