Trenger jeg pass for å reise i Norden?

Re: Trenger jeg pass for å reise i Norden?

Jeg skrev utenom Svalbard, Jan Mayen og Grønland... :rolleyes:

For å gjøre det enda mer komplisert: Jan Mayen er del av Schengen, men ikke den nordiske passunionen, mens Færøyene er del av den nordiske passunionen, men ikke Schengen ^_^ Begge deler er ting man aldri vil trenge å forholde seg til så lenge trykket av innvandrere til Jan Mayen er fraværende og man stort sett må via Skandinavia for å komme til Færøyene.

Last edited:
Re: Trenger jeg pass for å reise til Finland?

Hva er det som gjør at det er så vanskelig å ta med pass? Det passer jo perfekt i baklomme, brystlomme og alle andre lommer. Selv reiser jeg aldri utenlands uten pass.

Det kan jo være mange grunner til at man ikke har med passet, f.eks at turen skjedde på kort varsel eller at passet er til visumbehandling. Selv om pass er eneste gyldig legitimasjon utenfor Norge er det jo mulig å gjennomføre reiser uten at det skal være behov for å legitimere seg i det hele tatt. Hvis man ikke har ærend i en bank eller andre steder man trenger ID er det ikke noen grunn til at man skal behøve legitimasjon.

Dessverre har noen flyselskap innført ID-kontroll av alle passasjerer. Heldigvis slipper man det med SAS i alle fall.

Re: Trenger jeg pass for å reise til Finland?

Selv om pass er eneste gyldig legitimasjon utenfor Norge er det jo mulig å gjennomføre reiser uten at det skal være behov for å legitimere seg i det hele tatt. Hvis man ikke har ærend i en bank eller andre steder man trenger ID er det ikke noen grunn til at man skal behøve legitimasjon.

Pass er eneste gyldige legitimasjon utenfor Norden ifht. å identifisere din nasjonalitet overfor myndigheter (eller de som sjekker legitimasjon på vegne av myndighetene) ifht. å fastslå din nasjonalitet. Norsk førerkort aksepteres mange steder som legitimasjon (eks. på hoteller, leiebil m.v. i USA), men det er ingen ting i førerkortet som sier at du er norsk statsborger ;) Det er også dumt å ikke ha det med på reise utenfor Norden da grensekontroll kan innføres hvor som helst i Schengen uten veldig lang varslingstid.

Back