Trenger hjelp!

beaver

Newcomer
Hei!
Jeg holder på med et prosjekt i forbindelse med flyhavarier. Er det noen som kan fortelle meg kjennetegnet på en Cessna 172 med flottører, som på oppdrag fra Sande Paper Mill var på vei fra Sande til Uddevalla i Sverige 20.oktober 1964. Flyet havarerte underveis i dårlig vær ved Munkedal nord for Uddevalla.

Flyets registrering, anyone?? :8:

Beaver

Jeg mener bestemt LN-IKA med en svært erfaren flyver, Arnold Wenzel Luth, bak spakene.

Last edited:
Jeg mener bestemt LN-IKA med en svært erfaren flyver, Arnold Wenzel Luth, bak spakene.

Du har jo helt rett.;)

Hvis du leser linken til Andreas så ser du at det var OY-AFU som var blitt omregisrert til LN-IKA på havaritidspunktet.

LN-IKA "lever" den dag i dag ,også som sjøfly for Fonnafly :Cessna U206:old

LN-IKA er ikke lenger i Fonnafly. Det ble solgt i fjor og er nå privateid. Den fikk nytt interiør og nye Aerocet tøffler nå i år.

Den første LN-IKA (Cessna 172B), som vi egentlig snakker om i denne tråden, var faktisk registrert i Norge fra desember 1961 til havariet i oktober 1964. Eiere var først Bjørumfly (se Bjørumfly ) og siden Kongsbergfly (operatør Eikerfly).

På dansk register var flyet bare inne i kort tid, slik at man kunne spare avgifter ved å importere et "brukt" fly til Norge.

Back