Treigt handlingselskap i SAS?

Er vel Finnair i tillegg til BA?

OSL

NP: BA&AY
RFLY: DY&LF
SA: TP,CO,NB (etter lørdag 15mar08)

WF&SGS kjenner vi vel til...

Back to thread...
Om et handlingsselskap er treigt eller ikke, så tror jeg ikke vi skal titte på
oss... Har jo hørt om slappe folk i sydfrankrike, og rundtomkring.

Hur många avgångar per dag ger AY, BA, TP, CO och NB tillsammans?

TP 1x daglig
CO 1x daglig
AY veksler litt mellom 4 og 5 daglige
BA 4x mainline til LHR og 2x daglig til AAL og AAR
og 3x daglig til BLL, men er vel sjelden at alle disse avganger faktisk går.

Når det gjelder NB varierer det fra dag til dag, og har ikke tid til å se helt nøye på det nå...sikkert noen andre som har...men ca 9-10-11 daglige avganger vil jeg tippe..4x daglig CPH 1x BLL 1xAMS 1xLPA eller TFS 1x ALC/AGP + litt FCO/EMA/LGW og noe skisteder

Når det gjelder NB varierer det fra dag til dag, og har ikke tid til å se helt nøye på det nå...sikkert noen andre som har...men ca 9-10-11 daglige avganger vil jeg tippe..4x daglig CPH 1x BLL 1xAMS 1xLPA eller TFS 1x ALC/AGP + litt FCO/EMA/LGW og noe skisteder

Ifølge OSL sine sider har NB ett sted mellom 11 og 13 daglige avganger

Siden folk ber om eksempler. Prøv å kjøre en TA WAW-WAW på 30 min og en TA TRD-BGO på 15min (dette er FAKTISK mulig). Har opplevt i det siste at baggasjen kommer tidligere enn vanlig på båndet med Norwegian. Hva er grunnen?

Hva bruker WF 5 minutter på? Selv om det er bare 10 kolli på enkelte WF - flygninger så kan man ikke klare å få denne bagasjen inn på ankomstkarusellen på 5 minutter! Fra man legger første bag på pålaster tar det det 3-5 minutter før den er inn på karusellen! I tillegg skal maskinen tømmes og det skal kjøres fra parkering til pålaster!

Kan hende jeg misforstod litt med de 5 minuttene! Men når det gjelder bagasjen til DY så kommer nok den inn litt raskere enn før. Dette skjer vel pga at forrige handler både tømte, lastet og pushet flyet før de kjørte inn bagasjen! Men vi ser til stadighet at RFS kommer inn i PMZ med med både 5 og 6 traller om gangen. De virker som de fortsatt tømmer all bagasje i flyet før de kjører inn. Regelen i PMZ er maks tre traller!

Det Bluejuice refererer til er nok at WF på enkelte Turnarounds er nede på 5 minutter;-)
Med god planlegging går dette faktisk an, dog på kortbanenettet.
Alt av papirer er klart og pilotene får loadsheet før alle ankommende pax er gått av. Påstigende pax står klare og førstemann går ombord omtrent i det siste mann går av.
All bagasje som skal ombord tas med ut til flyet, og lastes før man kjører inn med ankommende bagasje.
Når sistemann passasjer er ombord er alt klart, dørene lukkes og hele operasjonen kan være unnagjort på rundt 5 minutter. EN meget grei måte å ta inn forsinkelser på, og når alle jobber smart og effektivt ER dette mulig, på samme måte som at større fly også kan snus veldig raskt. Se bare på SGS på Værnes, hvor jeg som passasjer har opplevd at de har klart å snu B737-500 på ned mot et kvarter!

Jeg har kanskje min egen måte å se på tiden det tar for turnaround på flyene, jeg ser på dette som ren pax som ikke jobber med luftfarten selv.

Widerøe: rask
Tidligere Braathens, SAS Braathens, nå SAS Norge og Norwegian: merker ingen forskjell fra eller til. 10 minutter hitt eller ditt er helt likegyldig for meg så lenge jeg kommer fram på tiden.

Se bare på SGS på Værnes, hvor jeg som passasjer har opplevd at de har klart å snu B737-500 på ned mot et kvarter!

Slik jeg har opplevd hvordan det tidvis ser ut i kabinen til SAS for tiden regner jeg med at dette var en turn-around uten full cleaning?

Slik jeg har opplevd hvordan det tidvis ser ut i kabinen til SAS for tiden regner jeg med at dette var en turn-around uten full cleaning?

Cabin crew i både SK, WF og DY cleaner kabinene selv, for og spare tid og penger.

SK har ikke cleaning på de fleste utestasjonene innenlands ++, men har rask cleaning på OSL bl.a. Det irriterende er jo at SAS betaler ikke for bedre cleaning på en del turnarounder selvom tiden for turnaroundtiden blir bedre enn planlagt. At tiden selskapene bruker på å snu ikke er så interessant for pax på kort sikt er greit nok, men det gjør flyvning billigere at man snur raskere. F.eks SAS har ca 50 fly i drift, og ved å justere turnaroundtiden f.eks med 5 minutter så ved 8 "legs" så vil man kunne spare 35 min og hvis man sier at 25 av flyene har slike slinger så er det 875 min eller 14 timer (eller én ekstra flymaskin). Riktignok går litt av vinningen opp i spinningen, men det gjør det mer fleksibelt i planlegging også. Og man kan ta det ut i lengre flytid som er mer økonomisk.

Planlegging er vel et nøkkel ord der ja, særlig det med å matche crew i legs .. noe som SAS sliter med.
Et fly forsinka inn kan jo i realiteten bety 5 forsinka ut med dårlig planlegging.

hmmm skjer idag da flightengineer ????
klokka har slaget 0920 og dagens statistikk tilsier 5 avganger, 2 forsinka, 60% --- Tregt handlingselskap elle ???

Planlegging er vel et nøkkel ord der ja, særlig det med å matche crew i legs .. noe som SAS sliter med.
Et fly forsinka inn kan jo i realiteten bety 5 forsinka ut med dårlig planlegging.
Godt poeng det der Shadow.
Gjennom denne vinteren så har nesten hver avgang OSL til SVG jeg har reist med ukentlig vært noe sen ut fra Gate.Opptil 3/4 time.
Enten venter man på CA's eller styrmennene som kommer fra andre flighter.
Rimelig tydelig for noen og enhver av de reisende , særlig når det opplyses over PA'en av SGS personale.

Back