Treigt handlingselskap i SAS?

Har fløyet med Braathens, SAS og Norwegian. Erfaringsmessig går/gikk det raskere med Norwegian og Braathens. Hva er det med SGS? Er det demonstrativt å bruke lengre tid enn dei andre, er det fagforeningen eller er det rett og slett de som jobber som har skylden?
Kan forresten nevne at BA står klar lenge før de skal gå fra Gardermoen.

Når det gjelder Norwegian har de stort sett 20 min turnarounds innenland, 30 min eller mer på utenland. Det medfører at det må jobbes raskt uansett. :)

SAS har vel 30 min turnarounds på innenland? SGS er vel kanskje ikke preget av konkurranse på lik linje med selskapene som handler Norwegian, og er kanskje derfor litt mer "laidback". :)

Ser man på BGO f.eks. så vil man se at handlinggutta står klare for å ta imot Norwegianfly før det kommer, men SAS ofte må vente litt før de kan taxe helt inn til gate. Vet ikke om dette er helt riktig, men det er ihvertfall min oppfatning.

Har fløyet med Braathens, SAS og Norwegian. Erfaringsmessig går/gikk det raskere med Norwegian og Braathens. Hva er det med SGS? Er det demonstrativt å bruke lengre tid enn dei andre, er det fagforeningen eller er det rett og slett de som jobber som har skylden?

Hva er det du snakker om ?
Er det når flyet er klar for pushback, eller ventetid på bag' på båndet ?

Nå er vel punktligheten fortiden SAS vs DY svært så lik ref http://www.e-gek.net/osl/mrtg/ , så hva mener du egentlig ?

Visnakker her om en vanlig turn, dvs fra flyet kommer inn til gate til den faktisk blir pushet. Bag på båndet er like frustrerende og beror på antall bags det er.

Nå ser det vel ut som om SGS klarer å snu flyene til sine kunder i hht avtale .
Videre å skal det vel ikke bero på antall bags hvor lang tid det tar å få LAST ikke FIRST bag på bånde, her får handlingselskapene bemanne riktig.

Men WF på OSL er fantasikt raske, håper det holder når KL/AF kommer...

SAS har en god del 25 min liggetider. SGS behandler svært mye transferbagasje som har 30 min connectionstid. SGS er, i alle statistikker, klart bedre på levering av ankommende bagasje enn de andre som man kan sammenligne med. WF har for det meste lite bagasje å forholde seg til. På de fleste landingene til SK er det tildels store mengder transferbagasje i tillegg til lokalbagasje.

Har fløyet med Braathens, SAS og Norwegian. Erfaringsmessig går/gikk det raskere med Norwegian og Braathens. Hva er det med SGS?

Kan du komme med statistikk på akkurat dette du hevder her.
Innland - Innland har 25 min turnaround, noe som er uansett hvor seint flyet kommer inn. Det som til tider forsinker flyet utover dette er f.eks passasjerre som blir sittende og ikke hører at boarding starter, cleaning, catering, crew osv osv. Men det å si at handlingselskapet forsinker flyene med vilje er bare pisspreik fra din side.
Legger forøvrig merke til at du er veldig glad i dine få innlegg å kritisere SAS/SGS .. må være noe vondt blod der. Tidligere arbeidsforhold eller noe ??

Last edited:
Raskeste turnaround jeg har vært på med hos WF på kortbanenettet, er 4 min fra shutdown til start-up. Lykke til Røros og SGS ;)

Og poenget med denne tråden var....??????
Gutta som jobber på rampen gjør jevnt over en god jobb, uansett hvilken logo de har på antrekket. Når der gjelder adlerauge sin stadige påstand om at WF har lite last å forholde seg til og derfor tydeligvis ikke kan taes med i vurderingen..... Vent og se til de starter med KL/AF på OSL, og spør gjerne KL hva de synes om kvaliteten de får på TRF/BGO/SVG.

Er det demonstrativt å bruke lengre tid enn dei andre, er det fagforeningen eller er det rett og slett de som jobber som har skylden?

Som ansatt i nevnte selskap må jeg bare spørre, hvor dum tror du egentlig vi er? Tror du ikke vi er like redde for jobbene våre som ansatte i andre selskap? Spesielt med tanke på planene om å selge ut hele sgs? Så jeg kan love deg at vi jobber r.. av oss for å snu flyene så fort som mulig. Om det tar lengre tid med en SAS-turnaround er det i hvertfall ikke sgs sin feil.

Der får du min stemme PSC TOS. Det eneste man oppnår ved å snøvle rundt i skolissa er at kaffen og røyken mellom flyene forsvinner.

Så jeg kan love deg at vi jobber r.. av oss for å snu flyene så fort som mulig. Om det tar lengre tid med en SAS-turnaround er det i hvertfall ikke sgs sin feil.

BTW - punktlighetstatistikken fra OSL viser samme trend som børsen om dagen (uten sammenligning forøvrig). Faktumet er at SAS stuper ( 7-10 pp svakere enn samme periode i fjor), mens DY har en positiv utvikling (likefullt svakere enn i fjor).

Hvorfor leverer SAS/SGS så svakt?

Skyldes det mangel på fly/teknisk, høyere belegg (mindre mulighet til å CNL/slå sammen flighter), eller er det ground handling delays?

Noen som vet? :question:

Aner meg at du jobber i Menzies siden du skryter at BA er klare lenge før de skal gå. Det er vel ikke lenge før BA finner seg en annen aktør på OSL, det har vel skortet på kompetanse og diverse billettkontor har jeg skjønt.

Hvis man skal trekke noen statistikker her, så vil jeg påstå at SGS leverer bagasjen ganske kjapt i forhold til NAS.

Hvis nå dine påstander og meninger stemmer, så er det nok ikke fagforeningen sin skyld, de må jo samarbeide med ledelse for harde livet for å spare de millionene de må spare inn for at SGS skal være i SAS. Nå har SGS mange fly, og det er sikkert ikke like enkelt å få bagsjen på bånd så fort de helst ville. Gardermoen har mange fly, mange aktører og lite areal.

Propellmafiaen kommer garantert til å gjøre en knall jobb med KL og AF...

Man kan vel også se om det blir rengjort i kabinen under bakkeoppholdet - de med kortest tid har ofte ikke de reneste kabinene... Tid er ikke alt her i verden...

Det som tar mest tid er vel cargo i ymse former.
Sjelden å se GL forsinkelse på flyene til SAS fra OSL for vår del iallefall.
Har reist en god del med SAS TRD-OSL og kan ikke si at det er noen plagsom ventetid før bagasjen kommer.
Skal man først levere sure oppgulp bør man kanskje komme med noen holdbare eksempler?

Oddvar

For min egen del så blir vel GL kode brukt ca 1 gang i måneden.
Går stort sett på R-koder og F-koder

Dette ble en veldig intern tråd med mye ukvalifisert synsing.
Skal forumet og dets deltagere bli tatt alvorlig bør blikket heves og språgbruken bedres utover gatenivå.
Det skal være mangfold på dette forumet , og ikke et rent forum der alt dreier seg om handlingselskapene på OSL og om hvem som har hoppet i havet.
Seriøse emner takk!:)

Back