• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Treg bagasjehåndtering

Hurum

ScanFlyer Gold
Treg bagasjehåndtering

Fløy idag med Norwegian og landet på Gardermoen. Fra jeg var ute av flyet, til bagasjebåndet begynte å gå tok det 29 min.

Flyet parkerte på gate 23.
Jeg satt ganske langt bak i flyet og var derfor sent ute. La merke til klokken i terminalen før rulletrappen ned til bagasjebåndene. Tok utrolig lang tid. Synes bagasjen ofte kommer veldig sent på Gardermoen sammenliknet med andre flyplasser på samme størrelse. "Det hadde mest sannsynlig gått fortere om alle hadde tatt sin egen koffert ut av flyet og gått sidevegen inn i terminalen" var det noen som sa. Tok nesten like lang tid å få bagasjen som å fly jo.
Er det kun jeg som er uheldig når jeg flyr, eller er Gardermoen "treg" med bagasjen?

Replying to Topic 'Treg bagasjehåndtering'

Treg bagasjeutlevering på GM?? What else is new... :lol

Unngår den flyplassen i det lengste!!
Fy f....for noen priser det er på mat og drikke der i gården. Grufullt!!!
Heldigvis så er det store muligheter for å unngå det hølet.

Hehe er merkelig, jeg har jobbet der siden starten og reiser flere ganger i året, men har ALDRI ventet på baggasjen der noen gang :spin:

Når det igjen er sagt så vet jeg de driver å oppgraderer anlegget for å kunne øke hastigheten nedi kjellern

:thumbup

OSL er allerede for liten på visse tider av døgnet,men utbyggningen starter ikke før de har 17 millioner innenfor dørene og vel så det ifølge Nic Nielsen..Landet vasser i penger,start og bygg nå!!
ARN er allerede klar for 25 millioner i året,men har såvidt mere passasjerer enn OSL,det er hva jeg kaller å planlegge litt for framtiden!!:up:

Rekorden min for OSL er en time og 5 minutter og det var på innland fra HAU (unntatt den gangen det ikke kom noen bagasje - direkte fra MAN med SAS :skep)

Der jeg har rekorden i venting på bagasjen var på BRU i 2001 med litt over 90 minutter.

På de to siste reisene (OSL-STN-OSL med DY) var det følgende resultater

STN: Etter å ha tatt toget til termnalen, gått gjennom passkontrollen (to i kø foran meg) og beveget meg frem til bagasjebåndet, så spatt akkurat min koffert ut på båndet.

OSL: 15 minutter venting ved båndet på kofferten - før dette hadde vi blitt busset fra stand 22 - eller var det 24? - til non-Schengen-inngangen ytterst på piren (jeg var sist opp trappen så jeg fikk alle fra DY-flighten foran meg i passkøen), beveget meg bedagelig nedover hele utenlandspiren (utenom de rullende fortauer) for å se om det var noen interessant parkert på nordsiden, beveget meg inn på taxfreen og med omhu valgt en 12 år gammel Highland Park, sjekket all vinene de hadde (ikke det største utvalget) - og endelig valgt en 2001 Barolo fra Bersano - videre plukket opp noen sigaretter, valgt en behagelig godlukt og andre remedier i den avdelingen (fra handlelappen) og plukket noen andre nødvendigheter - men ingen øl - liker ikke Ringnes eller de danske. Med andre ord gikk det med mange minutter i friområdet, haug på korgen, nummer fem i køen for å betale og så var det å finne fliken fra boardingkortet benyttet på STN....

Var det noen som sa at bagasjebåndet på OSL er bra? :pissed

Bra oppsummering av LN-KGL. Ligner mine 15-20 siste erfaringer fra GM. :up:

Det virker ikke som OSL har planlagt for "topper",feks morgen og ettermiddagrush,eller søndag kveld når folk kommer tilbake etter langweekender eller besøk til hjemstedet sitt...

Hei,

Kommer inn til Gardermoen fra utlandet en gang eller to i måneden og har stort sett fått bagasjen etter rimelig ventetid - 0-15min ved båndet
Pleier å rekke flytogbillettkjøp samt en liten tur i Tax-Freen før bagasjen er på båndet - kanskje de nå vil gi folk litt lengre til til tax-free handel etter at den utvidede butikken har åpnet, på torsdag var det borti en halv time å vente før bagen min dukket opp og det sto flere andre og ventet når jeg gikk ut.

Eders
Knut Erik

Synes også at ventetiden på baggasjen har blitt merkbart lengre, spes. på utland.
Kan det ha noe med den nye taxfree sjappa å gjøre?

Var i København 2 ganger i forrige uke. Der opplyser de på skjermen hvor lenge det vil ta før man kan forvente at bagasjen begynner å komme. 20-30 min var helt vanlig og det var ikke i rush-tiden. Synes ikke OSl er spesielt treige og dessuten så har man jo en brukbar "tidtrøyte" i Tax-Free ankomst !!!!:cheers:

Originally posted by Tertit54

Var i København 2 ganger i forrige uke. Der opplyser de på skjermen hvor lenge det vil ta før man kan forvente at bagasjen begynner å komme. 20-30 min var helt vanlig og det var ikke i rush-tiden. Synes ikke OSl er spesielt treige og dessuten så har man jo en brukbar "tidtrøyte" i Tax-Free ankomst !!!!:cheers:

Jeg synes 30 min venting ved båndet er lang tid...spesielt siden en ikke har tax free på innlandet. På OSL er det ingen info om når bagasjen kommer på båndet. Faktisk har man ikke klokker synlige om en står ved bagasjebåndet...klarte i allefall ikke å finne noen. Kanskje et par tall i hjørnet på skjermen kunne opplyse hva klokken var.

Vurderte om jeg skulle komme med et lengre innlegg om rutiner etc her, men med saklighets- og informasjonsnivået på enkelte innlegg, gidder jeg rett og slett ikke.
Jeg nøyer meg med dette. Ventetiden på bagasje avhenger av vær, parkering, personell, tid på døgnet, antall ankomne fly etc. For ikke å snakke om de IDIOTENE som absolutt skal på tax free-sjappa først, istedet for å plukke bagasjen sin av båndet, slik at det blir plass til mer. Det er ufattelig irriterende for de som står og lemper at anlegget stopper fordi folk ikke klarer å ta unna...

Min erfaring er at ventetiden på innsjekket baggasje har øket ved ankomst OSL siden oppstarten. Det samme gjelder ved SVG og noen andre av våre flyplasser.
Min observasjon er at etter at SAS og Braathens SAFE opphørte som selvstendige selskaper og med egne bakkemanskaper , forsvant konkuranse-elementet mellom selvskapene pa mange områder. Det var tydelig å se i mange år den lokale konkuransen mellom BU og SK manskaper ved å få flyene avgårde på tiden særlig på ruter med parallell konkuranse.
Også baggasjeutlevering gikk utrolig kjapt og ved flyplasser som BGO og SVG kunne man tydelig se at det gikk sport i å få tømt flyene raskt og sendt baggasjen inn på båndene hurtig.
Med SGS idag er det dessverre en annen erfaring og historie. Etter den opplevelsen som særlig tidligere BU ansatte har fått og SK ansatte er det forståelig at entusiasmen har falt for å gjøre en god og serviceminded jobb.
WF handling synes ikke å utgjøre noen konkuranse i forhold til SGS handling enda.

Jeg prøver å reise kun med håndbaggasje innenriks nå for å unngå å vente like lenge på baggasjen på f.eks. OSL som selve flyturen.
Det andre aspektet som har dukket opp siste 1-2år er at jeg igjen har valgt å kjøre bil til østlandet fra SVG utenom vinterstid noen ganger og har derved unngått dyr flyplassparkering, køer i sikkerhetskontroll, fly som ikke går på tiden,venting på baggasje, transport fra OSL til byen og videre til opprinnelig hjemsted pluss samme i retur.
Det er ikke like lett og fleksibelt å reise nå som det var tidligere og med 5-6timer bilkjøring over fjellet er det ikke lenger så mye å spare tidsmessing ved å fly . Kjenner til at det er flere som er av denne oppfatning her borte i sørvest.

Originally posted by TUC

Vurderte om jeg skulle komme med et lengre innlegg om rutiner etc her, men med saklighets- og informasjonsnivået på enkelte innlegg, gidder jeg rett og slett ikke.
Jeg nøyer meg med dette. Ventetiden på bagasje avhenger av vær, parkering, personell, tid på døgnet, antall ankomne fly etc. For ikke å snakke om de IDIOTENE som absolutt skal på tax free-sjappa først, istedet for å plukke bagasjen sin av båndet, slik at det blir plass til mer. Det er ufattelig irriterende for de som står og lemper at anlegget stopper fordi folk ikke klarer å ta unna...

Vet ikke hvilke momenter som holder degfra å komme med opplysende informasjon. Men som sagt reiste jeg fredag og landet kl 1100 på Gardermoen, noe som er utenom verste tidspunktet vil jeg tro. Flyet parkerte på den nærmeste gaten til bagasjebåndet. Vet ikke årsaken til hvorfor, men jeg synes det er lenge og vente 30 min på bagasjen på et innenlandsfly. Merk at det tok vel 5 min fra vi var ved gaten til jeg kom meg ut av flyet og så på klokken siden jeg satt på 3.bakerste rad i flyet.
Mulig det er en logisk forklaring, og at jeg har vært uheldig, men ingen informasjon ble gitt og de 50% av passasjerene som hadde bagasje ble litt oppgitt.

Forstår det kan være vanskelig å få alt til å klaffe, men dette er slik passasjerene opplever dette. Litt informasjon hadde roet det hele ned, men det kom ikke. Dette er sett fra en passasjers side. Hva bakkemanskapene brukte tiden til, vet bare dem.

Har ofte opplevd aa vente 45min paa bagasje paa OSL, og itillegg irriterer det meg at de naar det kommer 6 flighter paa engang saa havner 4 av dem paa samme baand.

En gang jeg maatte vente i nearmere 1 time gikk jeg til service skranken aa spurte hvor bagasjen ble av og hva var svaret? Joda, at den kom snart og forsinkelsen skyltes at det kom flere fly paa en gang....."No shit!" var svaret mitt tilbake.....burde jo ikke vaere noen overraskelse at det ofte lander flere fly med kort mellomrom paa osl:pissed

Vet ikke hvor mange bagasjebånd det er på OSL, men jeg talte 3 stk på innlandet (merkelig nok fant jeg ikke noe som het "Bånd 2"??

Man må jo ha bommet ganske kraftig på bagasjekapasiteten, i allefall virker det slik. Her er det satt opp skillevegger og dører slik at det ser ut som bagasjehallen egentlig ikke er ferdig og det hele er en nødløsning. Ikke så uvanlig i Norge forresten.

Husker at jeg hadde en ganske positiv opplevelse en gang.. Etter at flyet først kom tidlig inn, samt at bagen min kom først opp båndet, var jeg faktisk ute i ankomsthallen før oppsatt ankomsttid. slett ikke verst.

Back