Jeg flyr en del enveis/open-jaw og har enda ikke forstått hvorfor store flyselskaper i 2016 ikke vil selge meg billett én vei for ca. halv pris av retur.
What’s the deal? Jalla Jalla prising i ulike markeder, ansvar for retur av pax, "vi er glad i deg og vil passe på at du kommer hjem"…?
De gjør jo det noen ganger når de virkelig må fylle en rute og lager en fin kampanje én vei.
I tilfelle nevnt over så betaler vi for hele turen, ber SAS kansellere returen fra Stavanger til Miami og frigjør da 3 flighter.
Disse setene kan selges på nytt, eller i worst case flys med mindre vekt, bruk av catering og betaling av avgifter. Right?
Prisingen på turen er forresten langt høyere ex-SVG på de samme datoene. Someone please enlighten me.
Utgangspunktet er at alle selskaper oensker aa selge saa mange "dyre" billetter som mulig og i de aller fleste tilfeller virker reglene og mekanismene til vaar (forbrukere) sin fordel - men nettopp Envei og Open Jaw (Enkel og Dobbel Open Jaw) kommer fort paa kant med mekanismene av forskjellige grunner, men med litt innsikt og kunnskap er det mulig aa bruke mekanismene til fordeler (jo fler som betaler en hoeyere pris gir mer adgang til lave priser for andre).
Envei:
Bakgrunn - en av mekanismene eller hva selskapene anseer som en mer verdi (som man kan ta seg mer betalt for) er Fleksibilitet, derfor er saakalte "Flex" billetter dyrere og enveis billetter om de kan kjoepes tett opp til avgang til ca. halvpris av tur/retur vil undergrave / fjerne merinntektene Flex Billetter gir. Jeg kan f.eks. kjoepe en Envei Oslo - Seattle til EUR 419.00 inkl avgifter, bagasje og mat/drikke - det er EUR 100.00 over hva halvparten av tur / retur koster EUR 638.00 - noe som for meg er greit da gebyret for aa endre (oppgradere til Fleksibilitet) ligger paa EUR150.00- 300.00 avhangig av Pristype.
Gunstige Enveis billetter paa Long Haul har vaert tilgjengelig siden jeg i 1996 kjoepte Seattle Amsterdam med Martinair til USD 120.00 en time foer avgang, det krever muligens litt mer arbeid - men du finner gode enveis priser hos Air Transat, Rogue, SATA, Norwegian, Thomas Cook og Condor for aa nevne noen - At du maa kjoepe Thomas Cook gjennom Condor er eksempel paa at det krever littt mer innsats enn hva enkelte Forum Medlemmer er villig til aa tro paa

Det kan ogsaa bli litt mere kompliserte reiser f.eks med Norwegian maa du fort kombinere flere selskaper for aa komme helt frem og uten interline kan det bli litt ekstra jobbigt paa flyplasser med aa hente ut bagasje aa sjekke inn paa nytt samt billetter som ikke kan kombineres (ditt ansvar ved forsinkelser) andre tilbyr baade gjennomgaaende pris, full interline med gjennomsjekking av bagasje samt beskyttelse ved forsinkelser.
Allt i allt er jeg optimistisk med tanke paa utviklingen av Enveis Tilbud, stadig flere aktoerer kommer paa markedet, med bedre produkter (Full Interline etc.)
Open Jaw:
Her er jeg faktisk i oekende grad pessimistisk over utviklingen og bakgrunnen er "fordummingen" av distribusjons kanalene ikke hva som virkelig er tilgjengelig av Open Jaw Kombinasjoner. Mange selskaper har innfoert prosedyerer som kun tillater at Automatisk Priset billetter kan utstedes, en kan altsaa ikke lenger prise en billett manuellt etter bruk av de verktoey som finnes i f,eks. Amadeus (jeg har selv vaert med paa utvikle noen av verktoeyene saa jeg kjenner dem godt) og dermed blir mange fullt lovlige kombinasjoner med f.eks. Open Jaw filtrert bort. Mange selskaper utdanner ikke lengre ansatte i mitt gamle fag - Air Tariffs (har skrevet 5 laere boeker) - min tidligere kollega fra Learning Center sitter naa paa billettkontoret paa OSL og presser ut billetter. Jeg har ennaa adgang til Pris Verktoeyene i Amadeus og sammenlignet nylig Oslo - Shetland t/r med hva BA.com og SAS.com kunne selge med hva som faktisk er fullt lovlige kombinasjoner - SAS og BA ble over NOK 4000.00 dyrere. Lufthansa er et av unntakene, her finner du ennaa ansatte med meget gode tariff kunnskaper og saa langt jeg kan se tillater LH ennaa manuell prising av billetter (dog er ikke Lufthansa din venn naar det gjelder envei) Lufthansa har en meget god skole, har selv blitt sertifisert der, den er hard men som sagt svaert god.
Markeder:
Her gaar nok min kunnskap dypere enn hva som kan verifiseres via Google paa under 10 minutter, saa jeg har mottatt paapakking av ForumSensoren om ikke aa dele dette (ble egentlig fortalt at det jeg la frem var direkte feil) saa det kan taes via PM om man taaler.