Vi reiste fra Sanderson ganske tidlig på morgenen, for vi hadde en lang dag foran oss, neste mål var overnatting i El Paso.
Etterhvert som vi nærmet oss grensa mot Mexico ble landskapet mer og mer likt det jeg forbinder med Texas, et ørken- og steppelandskap nesten tomt for folk. Landskapet var de første timene preget av enorme rancher, med noen kuer og hester som gikk og beitet. Desto lenger vest vi kom, jo mindre frodig ble landskapet.
Vi gjorde en liten stopp i Del Rio, en grenseby som også har en ganske stor base på luftforsvaret. Her var det tilsynelatende en del aktivitet, for vi så ihvertfall et par forskjellige flytyper som var ute og luftet seg. Etter Del Rio fortsatte vi nordover langs route 90. Etter å ha passert noen småbyer begynte det å bli virkelig øde og landskapet ble stadig mer ørken, med kaktus og andre vekster som krever så lite vann at de kan overleve selv i min vinduskarm. Dessverre så vi aldri
den klassiske Texas-kaktusen fra tegneseriene, men det skal visst finnes eksempler på den også.
De første timene nordover passerer vi noen småbyer omtrent hver halvtime. Næringsgrunnlaget her er supplert med en sheriffbetjent i hver ende av byen, utstyrt med en radar og supplert av en dommer som skriver ut passende bøter til inntekt for lokaldemokratiet. Guideboka vår, den ganske gode
Moon Handbook Texas, advarte oss mot dette, så vi fulgte godt med på fartsgrensene.
Uansett, i en av disse byene, jeg tror det var Shumla, overså vi et 35-skilt og blålampene var fort synlige i bakruta. Ut av bilen, snakke litt med betjenten, åpne bagasjerommet... Faren min forsøkte å gå ut av bilen for å være moralsk støtte, men ble kjapt beordret inn igjen. Jeg hadde kjørt et sted like under 55 mph i ei 35-sone, noe som etter norske forhold tilsvarer omtrent 80 i ei 50-sone. Etter litt sjekking på radioen, fant betjenten ut at det ikke var noen dommer på vakt, noe som gjorde det vanskelig å gi bot til en utlending, så jeg fikk lov til å kjøre videre. Jeg fikk beskjed om at normalt ville jeg fått ei bot på 300 USD, for en forseelse som i Norge ligger i grenselandet mellom 6500 kr og førerkortbeslag.
Etter å ha fått behørig beskjed om å senke farta, fortsatte vi videre. Vi begynte å bli sultne, noe som skulle vise seg å være et lite problem. Kartet fra Avis viste byen Dryden med fet skrift et par-tre timers kjøring foran oss, så vi satset på den, selv om guideboka ikke nevnte stedet og GPSen knapt ville vise den på kartet. Det skulle vise seg at GPSen hadde rett, for siste folketelling viser 13 innbyggere på stedet, og etter det er postkontoret nedlagt og formodentlig innbyggertallet ytterligere redusert.
En halvtime senere kom vi til Sanderson, og her var det både noen enkle moteller og et par spisesteder. Første mulughet så ganske trist ut, så vi fortsatte gjennom byen og så et like trist spisested like før bygrensa. Like gjerne som å snu, valgte vi å ta lunsjen på Roundhouse Cafe. Det skulle vise seg å være et godt valg, med hyggelig betjening, rent og pent toalett, grei mat og stemning som man ikke finner i noen kjederestaurant. Billig var det også.
Jeg er ikke spesielt opptatt av samtidskunst, men da jeg så ei litt underlig bu ved siden av vegen begynte det å ane meg at denne hadde jeg hørt om før. Joda, mitt ute i dette ødelandet befinner installasjonen
Prada Marfa seg. Vi stoppet for å ta bilder, og det var faktisk også noen andre som var der samtidig som oss.
Det begynte å bli ettermiddag, og vi kjørte nesten i ett til vi kom til El Paso. En liten stopp på et utsiktspunkt ved Pecos River og et par nødvendige avtreder på naturens vegne var alt vi brukte tid på før vi ankom hotellet.
Jeg hadde bestilt ei overraskelsespakke fra Hotwire, som viste seg å være Hyatt Place. Et meget bra kjøp for rundt 70 USD. Før middag gjorde vi en lite shoppingrunde, noe som skulle vise seg å være en tabbe. Vi hadde feilberegnet tida litt, og stort sett alt av spisesteder var stengt. Middagen ble på en døgnåpen diner.