Travel report fra påskeferien 2011

sondre251

Newcomer
Travel report fra påskeferien 2011

Har lenge vært en aktiv leser av forumet, men aldri skrevet noe her inne, så jeg tenkte jeg skulle debutere på forumet med en såkalt travel-report. Har aldri skrevet en travel-report heller, så kom gjerne med tilbakemeldinger!

Denne travel-reporten er ifra påskeferien min i år, 2011, hvor jeg og min familie reiste på tur til Florida. Mangler det meste av detaljert info og noen bilder siden den dataen jeg hadde da krasjet, og jeg må skrive fra den nye dataen. Beklager derfor at jeg ikke har tailnumbers osv.

Reiseruten på turen var som følger:

Leg 1: Bergen (BGO) – Frankfurt (FRA)
Leg 2: Frankfurt (FRA) – Newark (EWR)
Leg 3: Newark (EWR) – Ft. Lauderdale (FLL)
Leg 4: Daytona Beach International Airport (DAB) - Daytona Beach International Airport (DAB) Mer om denne senere i rapporten ☺
Leg 5: Ft. Lauderdale (FLL) – Newark (EWR)
Leg 6: Newark (EWR) – Frankfurt (FRA)
Leg 7: Frankfurt (FRA) – Bergen (BGO)

Reiste på økonomi klasse på alle strekningene.

Leg 1: Bergen (BGO) – Frankfurt (FRA)
Dato: 25 Februar 2011
Selskap: Lufthansa
Flightnummer: LH 873
Flytype: Embraer-190

Ferien startet med avreise hjemmefra tidlig om morgenen den 25.02.2011. Flyet fra Bergen gikk 06.45 og vi beregnet ganske god tid. Vel fremme på Bergen lufthavn Flesland, med bilen i parkeringshuset og bagasjen sjekket inn, fikk jeg se flyet vi skulle fly med. Det var et E-190 fra Lufthansa Cityline vi skulle fly med på den første strekningen til Frankfurt. Flyturen gikk for så vidt veldig greit, lite plass til bena, men sovnet rimelig fort, så det var ikke det store problemet. Reiste ifra grått og trist vær i Bergen, til et noe bedre vær i Frankfurt. Vi hadde ikke lagt opp til så lang ventetid i Frankfurt, så vi gikk ganske fort til gaten og fant den neste flyet vi skulle fly med.

Leg 2: Frankfurt (FRA) – Newark (EWR)
Selskap: United
Flightnummer: LH 7603
Flytype: Boeing 777-200

Etter boarding ble vi kjørt til flyets parkeringsplass ute i buss. God service og vi kom oss fort inn på flyet. Flyet så svært nytt ut, og i følge kapteinen var det et av de nyeste i flåten. Første gang jeg har krysset Atlanteren i et 2 motors fly, men det var jo selvfølgelig ikke noe problem. Vi tok av til planlagt tid, og flyturen over dammen var meget rolig og behagelig. Fikk sett en del filmer på turen, og lest en del på PPL teorien som jeg holder på med. På den andre siden av dammen, var det derimot litt dårligere vær, og landingen på Newark (EWR) er en av de mindre behagelige jeg har vært med på. Innflygningen var ganske skjev på grunn av crosswind, og vi dunket ganske hardt nedpå rullebanen. Ikke noe problem selvfølgelig, men har vært med på ganske mye mer behagelige landinger! Eneste som jeg har vært med på som kan toppe dette, er noen landinger og avganger med ”angstuben”, et lite Fairchild Metro fly med 18 sitteplasser ifra Air Norway/North Flying mellom Gardermoen og Ørland Hovedflystasjon hvor jeg er stasjonert under førstegangstjenesten.
På Newark hadde vi i motsetning til på Frankfurt ganske mye tid å slå i hjel før avgangen til Ft. Lauderdale i Florida. Om jeg ikke tar helt feil var det 7 timer. Vi gadd ikke reise ut av flyplassen, så det gikk med en del tid til å se på serien Breaking Bad og lese litt PPL teori.

Leg 3: Newark (EWR) – Ft. Lauderdale (FLL)
Selskap: Continental
Flightnummer: LH 7746
Flytype: Boeing 737-800

Da flyet tok av, hadde det blitt ganske sent på kvelden amerikansk tid, og midt på natten norsk tid, og uten noe særlig med søvn på de andre flyturene eller under oppholdet på Newark (EWR), tok det ikke lang tid før jeg sovnet her heller. Sovnet ca rett etter avgang og våknet ikke før vi hadde kommet inn til gate i Ft. Lauderdale (FLL). Er ikke så mye jeg kan si om denne flyturen siden jeg sov ganske tungt, men vil tro at det var en ganske behagelig flytur siden jeg ikke våknet en eneste gang. Flyet var nytt og pent, og god plass til både ben og armer. Fikk lagt merke til at ”in-flight” systemet her hos Continental kostet penger for det aller meste, så det ble da ikke brukt.
Fremme i Florida fikk vi all bagasjen ganske fort, priority systemet viste seg å fungere bra, og vi kunne reise ifra flyplassen ganske fort. Siden det var så sent på kvelden, valgte vi å overnatte på et billig Red Carpet inn hotell ikke langt unna flyplassen siden vi skulle dit morgenen etterpå å leie bil. Hotellet var helt kurant for den prisen vi betalte, og vi fikk oss alle en god natts søvn før vi startet på bilturen dagen etterpå sørover til Key West.

Re: Travel report fra påskeferien 2011

Tenkte ikke jeg skulle skrive så mye om selve ferien, men skriver litt og legger ved noen bilder, så får dere sett litt av det jeg opplevde.

Første dagen startet vi tidlig. Godværet var på plass, og dagen ble startet med en dukkert i bassenget før frokost og tur tilbake til flyplassen for å leie bil. Valget av bil falt på en GMC suv, en flott bil med god plass til bagasje og golfutstyr. Var utrolig deilig vær denne dagen, så litt synd å bruke så å si hele dagen i bil, men ble en fin biltur, så kan ikke klage!
Det var en ganske lang biltur ifra Ft. Lauderdale til Key West, men fy søren for en opplevelse det var å kjøre nedover!

Kommer flere i kveld, da jeg må finne det gamle kameratet først.

Etter noen dager i Key West, gikk turen oppover til Daytona Beach og Kennedy Space Center. Jeg hadde planlagt et besøk på flyskolen Phoenix East Aviation, siden jeg vurderer å gå der om jeg skal følge drømmen om å bli pilot. Hadde fått kontakt med en norsk student gjennom en kompis i militæret, så ble lovet omvisning og muligens en liten flytur.
Turen fra Key West til Daytona Beach tok enda lengre tid en turen nedover, siden det var et ekstra stykke å kjøre. Mye av turen gikk med til å se på serien Breaking Bad, som jeg ble helt hekta på, men fikk sett litt på naturen langs veien også. Før vi kom frem til Daytona Beach, stoppet vi innom Kennedy Space Center. Gøyt å lære litt mer om romferder, så det var absolutt verdt besøket! Var mange attraksjoner å besøke, men noe av det mest interessante var IMAX kinoen. En 3D kino som viste en ”tur gjennom melkeveien og verdensrommet”. Var ganske kult, og kan absolutt anbefales!

Da vi kjørte fra Kennedy Space Center, fikk vi øye på en stor skogbrann litt lengre nordover på veien vi skulle kjøre på! Hørte på nyhetene at den var ganske stor, og vi var blant de siste bilene som fikk kjøre gjennom I 95 før politiet stengte veien. Man kunne se at flammene raskt nærmet seg veibanen, og ikke lenge etter at vi hadde kjørt gjennom, hørte vi på nyhetene at flammene hadde gått over veibanen.
Vel fremme i Daytona Beach fant vi et lite hotell siden vi kun skulle være der til dagen etter. Fikk satt fra oss bagasjen på rommet, og gikk ut for å spise. Merket at det var store forskjeller i denne byen, på vestsiden av elven, virket det som et ganske ”shabby” sted, men med en gang man kom over elven, ble det som eieren av en bensinstasjon på vestsiden sa, ”a whole different world”. Østsiden var generelt ganske fin, med en herlig strand!

Dagen etterpå var jeg utrolig ivrig etter å komme meg ned på flyskolen. Frokosten gikk raskt unna, og vi var på vei. Kom ned på skolen ganske tidlig, sikket i 10 tiden lokal tid, og det var ikke den største aktiviteten. Fikk snakket med studenten på telefon, og han kom ikke ned på skolen før senere, men ble henvist til en annen student for å få en omvisning på skolen. Var kjempehyggelige folk som jobbet der, og fikk en fin omvisning av det meste med en av de ansatte på skolen. Om jeg ikke tar helt feil, så var det Jan Blonk fra admissions som viste meg rundt. Virket som en meget bra skole, så jeg ble ikke akkurat mindre fristet til å begynne der! Fikk ikke spurt om å få en flytime når jeg var der, så ble selvfølgelig litt skuffet. Ble hentet av min far og vi reiste bort til resten av familien som var på et shoppingsenter ca 5 minutter unna skolen.

Utenfor skolen

Flyparken til skolen

Mens jeg gikk å så på noen nye klær, fikk jeg en telefon ifra studenten jeg hadde snakket med. Han lurte på om jeg hadde fått en omvisning og en flytur. Da han fikk høre at jeg ikke hadde fått spurt om en flytur, sa han at jeg måtte komme tilbake med en gang, så han kunne fikse det. Jeg hev meg rundt, og fikk pappa til å kjøre meg tilbake. Da jeg kom til skolen, møtte jeg studenten jeg hadde snakket med, som hadde funnet en norsk instruktør som gjerne ville fly en tur med meg. Vi kom oss ut, og fant flyet.

Leg 4: Daytona Beach International Airport (DAB) - Daytona Beach International Airport (DAB)
Selskap: Phoenix East Aviation
Flytype: Cessna 172 SP

Skolen hadde mange av denne typen fly, men det vi skulle fly med, var et ganske nytt et, med glasscockpit! Instruktøren spurte om jeg ville ta av, men siden det var en del vind, og jeg kun hadde hatt 1 flytime før, i Bergen Aero Klubb, sa jeg at han heller kunne ta av så kunne jeg prøve meg i luften i stedet. Det var greit vær denne dagen. Litt skyer, og litt vind, men ellers sol og fint vær. Etter avgang fikk jeg prøve på det jeg ville, og det var utrolig gøyt! Utrolig fint å fly sørover langs stranden, og på vei tilbake fikk jeg prøve instrumentflyging gjennom skyer også. Fløy i ca 1 time, og er uten tvil den gøyeste flyturen jeg har hatt! Har lagt ved noen bilder fra denne turen. Ikke så mange, men de jeg fikk tatt på turen.

En fornøyd turist!

Da vi kom ned på bakken igjen, var jeg selv fremdeles helt oppe i skyene. Phoenix East Aviation vurderes virkelig nå! Dette ble uten tvil den beste dagen i ferien!

Etter besøket på Daytona Beach fortsatte reisen sørover til et resort område kalt Boca Raton. Min far skulle ha noen møter der i forbindelse med jobben, og det var jo det som egentlig var utgangspunktet for hele påsketuren. Siden resten av familien ikke hadde noen spesielle planer for resten av ferien, gikk mye av tiden med til å sole seg og bade. Vil tørre å påstå at dette er det fineste hotellet jeg har vært på i løpet av mine 19 år, og det var utrolig deilig å bare kunne slappe av resten av ferien, før jeg skulle tilbake på Ørland Hovedflystasjon. Legger også ved noen bilder herfra.

Kommer noen flere i kveld her også.

Leg 5: Ft. Lauderdale (FLL) – Newark (EWR)
Dato: 5 Mars 2011
Selskap: Continental
Flightnummer: LH 7743
Flytype: Boeing 737-800

Da var tiden kommet for å reise fra varme og deilige Florida, og tilbake til kalde Norge.
Vi reiste fra resortet ganske tidlig om morgenen den 5 mars, leverte bilen og sjekket inn. Siden min far hadde bursdag denne dagen, ble det feiret med en god frokost, dvs pizza og diverse, på flyplassen. Flyet skulle ta av 11.30 og tok av ganske i rute. Fin flytur i bra vær nordover, og likte svært godt å fly med Continental. Det som var litt kjipt var at de nettopp hadde sluttet med å dele ut de små pakkene med pretzels som de delte ut tidligere, men det var jo ikke det store problemet… In flight systemet kostet penger, så det ble ikke brukt. I stedet gikk tiden til å lese litt PPL og se videre på diverse serier på dataen. Ankom Newark (EWR) til betydelig bedre vær enn det været som var der da vi reiste derifra til Florida. Denne gangen hadde vi betydelig mindre ventetid på EWR enn på veien nedover, og det ble ikke tid til noe særlig annet enn et stop på en resturant for å spise middag.

Leg 6: Newark (EWR) – Frankfurt (FRA)
Dato: 5 Mars 2011
Flightnummer: LH 403
Flytype: Airbus A340-300

Boardingen gikk fort og greit. De er effektive på dette i USA, med å boarde de bakerste radene først, og så gradvis fremover. Vi satt ca midt i flyet, men fikk gå på tidlig pga av at min far er goldmember av star alliance, og da var det sånn egen inngang. Flyet tok av på ettermiddagen i 5-6 tiden, og vi ville være fremme i Frankfurt om morgenen dagen etterpå. På turen fikk vi servert flere måltider med helt ok mat, og jeg sovnet etter middag, da vi var kommet ca halvveis. Våknet da vi fløy inn over kysten i Europa. Mistet det ene bildet jeg tok da dataen krasjet, men det første jeg så av land, var et fyrhus sov drev å blinket i morgengryet. Ganske kult syn!

Soloppgangen

Fremme i Frankfurt (FRA) gikk ventetiden med til å shoppe litt diverse på taxfree’en, spise frokost, og høre på musikk. Var en del kule fly og se på også, selv om det ikke var noe særlig spesielt.

Leg 7: Frankfurt (FRA) – Bergen (BGO)
Dato: 6 Mars 2011
Flightnummer: LH 868
Flytype: Embraer 190

Da var vi kommet til siste del av turen og påskeferien 2011. Flyet gikk da det skulle, i forhold til ruten klokken 09.50 ifra Frankfurt og vi ankom Bergen ca 2 timer senere. Flyturen er det ikke noe spesielt å si om, da det var overskyet mesteparten av veien. Da vi kom til Bergen ble det en snartur innom Taxfree for å kjøpe noe drikke og diverse, før vi gikk videre for å hente bagasjen. Fikk all bagasjen vår her også, så var godt fornøyd med priority systemet hos star alliance.
Da vi kom utenfor terminalen på Flesland, ønsket jeg med en gang at jeg aldri hadde dratt ifra Florida. Temperaturen var lik null, og været var bare litt bedre enn da vi dro ifra Bergen. Fremdeles regn og kaldt.

Kan oppsummere turen med ett ord, fantastisk! Alt gikk stort sett etter planen, både når det gjelder reisen, og når det gjelder oppholdet. Flyturen hos PEA vil jeg huske lenge, og jeg håper jeg kan komme tilbake dit og utdanne meg en gang…

Fin trip report! Virker som du hadde en fantastisk påske! Var vel ikke så billig akkurat! :D

En bra første rapport det her - velkommen på forumet. Neste må bli en tripreport Oslo-Ørland! Tror ikke vi har den her.

(Hvis jeg skal pirke på noe til neste rapport: lim inn litt større bilder i teksten. )

Flott TR! Ser ut til at dere har kost dere bra der! Håper på å få kommet meg en tur dit etter hvert.

Fabelaktig rapport! Skal selv kjøre fra Miami til key west i sommer så bra å vite kjøreturen er så flott som jeg har hørt. Velkommen til forumet by the way :)

Fantastisk debut. Jeg debuterte også med noe av den samme turen. Håper du hadde en fin tur.

Om man skal nyte turen ned til Key West så er det vel best å ikke kjøre selv. Å kjøre inn i solnedgangen med masse reflekterende vann er vel heller ikke optimalt for sikkerhet for de som ikke er vant til denslags.

Om jeg skal pirke på en ting: I følge tittelen var du der i påsken, mens i følge datoene du nevner foir flightene, var du der i månedskiftet februar/mars, over en måned før påsken.

Back