• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Transwede Airways L1011 Tristar ?

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Har lest at Transwede Airways opererte 1011 Tristar ...

Når var dette og fra hvor til hvor ?

Brukte de kun Fokker 100 fra Oslo ?
 
Last edited:
Blue Scandinavia, started operations in 1996, although the original airline - Transwede - was founded in 1985. This Swedish airline, based in Stockholm-Arlanda, operated one L-1011-1 (SE-DTC) to the Greek holiday resorts, from 1996 until October 1997. The aircraft was handed over to Novair.
Blue Scandinavia changed its name to Britannia Nordic in 1998 and the airline still exists today under the designation of TUIfly Nordic with a fleet of B737NG and B767 aircraft. I am proud to have flown for them in 2008, in my last TriStar mission between Helsinki and Chania in Crete.
Here is the flight plan "stolen" from the cockpit :)

http://blog.tristar500.net/2012/03/l-1011-charter-days-in-europe.html
 
Jeg har tatt feil mange ganger før, men jeg tror ikke -DTC fløy for Novair. Correct me if I'm wrong :-)

Espen
 
Jeg har tatt feil mange ganger før, men jeg tror ikke -DTC fløy for Novair. Correct me if I'm wrong :-)

Espen
Det kan godt være at du har rett. Ifølge http://airlinerlist.com ble den overført Novair 1/11-97, men såvidt jeg kan se kom den aldri i trafikk for dem; var parkert CPH til en 2-motors ferry til Abu Dhabi 5/5-99 hvorpå den ble hogd hos Gamco.

Men ifølge samme side ble den overført Transwede fra Nordic European 13/8-96 med navneskifte til Blue Scandinavia oktober samme år. Mener jeg har sett et bilde av den med Transwede logo og BLX navn.

I tillegg mener samme side at L-1011-1 c/n 193R-1033 SE-DTD kom til Transwede/Blue Scandinavia fra Air Atlanta 16/8-96 og operert for dem til mai året etter.

Edit: Slått av 1944-årgangen, regner med at SFF har kontrollen.
 
Last edited:
Hi! I just found this thread via blog stats and tried to understand what you were saying using a translator.

About SE-DTC I have a Novair document which I found on the internet some years ago where they include a L-1011-1:

http://tristar500.net/files/novair.pdf
(this file will be available only for a short period of time)

I believe it can only be SE-DTC, and despite having flown only 5 round trips it seems that it really made part of Novair fleet.

Best regards!
André
 
Last edited:
Hi! I just found this thread via blog stats and tried to understand what you were saying using a translator.

About SE-DTC I have a Novair document which I found on the internet some years ago where they include a L-1011-1:

http://tristar500.net/files/novair.pdf
(this file will be available only for a short period of time)

I believe it can only be SE-DTC, and despite having flown only 5 round trips it seems that it really made part of Novair fleet.

Best regards!
André
Impressive what you found. Welcome to the forum.
 
SE-DTC / Blue Scandinavia / FAO

sedtc_zpsnnfnhijd.jpg

Photo by Pedro Aragão - from my collection​
 
Back
Top