"Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Stoarn

ScanFlyer Silver
"Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Ville bestille biletten fra WAW til BOO via OSL med DY.

Overraskende - det er billigere å kjope to separate biletter enn en. Pga gebyr for gjennomgående reise kanskje? Skatter, avgifter og gebyr gjor 409 NOK mot 289 NOK saerbooket.

Hvor mye er gebyr for gjennomgående reise? 120 NOK per transit eller hvor?

Ihvertfall, jeg tror at dette er ulovlig.

Norwegian kan ikke bare adde 131 NOK flyplassavgift i WAW og 158 NOK skatt og flyplassavgift i OSL - derfor ved gjennomgående reiser hos SAS, Gardermoen tar bare 37 NOK for pax i transit (MVA og avgit for pax i avgang betales dog ikke)... Jeg forstar ikke heller hvorfra skatter-gebyr-avgifter summen 409 NOK kom opp...

IsVille bestille biletten fra WAW til BOO via OSL med DY.

Overraskende - det er billigere å kjope to separate biletter enn en. Pga gebyr for gjennomgående reise kanskje? Skatter, avgifter og gebyr gjor 409 NOK mot 289 NOK saerbooket.

Hvor mye er gebyr for gjennomgående reise? 120 NOK per transit eller hvor?

Ihvertfall, jeg tror at dette er ulovlig.

Norwegian kan ikke bare adde 131 NOK flyplassavgift i WAW og 158 NOK skatt og flyplassavgift i OSL - derfor ved gjennomgående reiser hos SAS, Gardermoen tar bare 37 NOK for pax i transit (MVA og avgit for pax i avgang betales dog ikke)... Jeg forstar ikke heller hvorfra skatter-gebyr-avgifter summen 409 NOK kom opp...

Isaafall skatter og avgifter skulle vaere 131 + 37 + 120 NOK, eller ikke? Er de verkligen sa dume a betale til Avinor 158 NOK for strekningen OSL-BOO, eller tar de 121 NOK selve?

Noe kunne forklare meg hvordan det funker?
 
Last edited:
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Så vidt jeg vet så har ikke Norwegian noen transit flyvninger over OSL fra Polen.
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Det er vel ikke uvanlig at gjennomgående reise er dyrere enn separate billetter (det er imidlertid mulig at jeg misforstår trådstarter). Dette ser man hos de fleste selskaper. Jeg vil anta at du stiller noe sterkere om du skulle misse en connection når du har gjennomgående billett, enn om du har to separate billetter.
 
Last edited:
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Jeg synes det var litt vanskelig å forstå hva du egentlig mener med dette, men som TOS sier så er det jo en kjent sak at separate billetter ofte er billigere en connecting flight, men at du da ikke stiller med de samme rettighetene ved IRR situasjoner e.l.
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

En må selv være klar til neste flight i tide dersom man reiser i to bestillinger. Så om man mister flighten, har man egentlig ikke rett på noe...
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

En må selv være klar til neste flight i tide dersom man reiser i to bestillinger. Så om man mister flighten, har man egentlig ikke rett på noe...

Om dette stemmer så kan man mao tolke prisdifferansen som en slags forsikringspremie, og produktene er dermed ikke helt like. Helt sikkert ikke ulovlig å to prise ulike produkter forskjellig.
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Jeg tror kanskje du glemmer hvordan DYs gjennomgående billetter fungerer.
Når du flyr WAW-OSL-BOO med DY, så betaler du for WAW-OSL, OSL-BOO og for at DY (med RF som tjenesteleverandør i dette tilfellet) skal flytte bagasjen din fra kjerre en til kjerre to. I tillegg så er det som også nevnt en liten forsikring mot å misse flyet til BOO om kjerra inn er sen.
Det er ingenting ulovlig med gebyret, da det er en tjeneste på lik linje med f.eks. bagasje eller setereservasjon.
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Uansett, må man sjekke inn bagasjen på nytt på OSL, når man kommer fra utlandet og skal videre innenriks. Men kjøper du en gjennomgående bilett fra WAW-BOO, plikter flyselskapet å få deg helt frem selv om flyet er sent in fra WAW. Dette har alltid kostet litt mer hos Norwegian, og det er fullt lovlig.
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Vente...

Funker det annorlunde da jeg flyr gjennomgaaende fra GDN til BOO med SAS, enn da jeg flyr med WAW til BOO med DY?

Sporsmaalet mitt ror flyplassavgiftene i Gardermoen.

Norwegian tar 409 NOK: 120 NOK transitgebyr (deres tjenst), 131 NOK avgift i Warszawa og 158 NOK avgift i Gardermoen (flyplassavgift + MVA).

SAS, ved gjennomgaaende reise GDN-OSL-BOO, tar bare ca. 37 NOK avgiften i Gardermoen.

Det ser ut at SAS tar lavere flyplassavgift (regnet for pax i transit), mens Norwegian drar samme avgift som ved reisen som begynner i Gardermoen (avgift for avgaaende pax, + MVA, som betales ikke ved reisen fra og til utomlands).

Alle flyplasser som jeg kjente hittils, hadde lavere avgiften for dem som er i transit enn dem som begynner reisen.

Hos begge Norwegian og SAS flyr man pa kun ET avtal, altsa Norwegian vel burde betale til Gardermoen for meg detsamme summen som SAS (denne for pax i transit), eller hvor?
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Og samme pa strekningen BOO-OSL-GDN.

Flyplassavgift hos SAS er 156 NOK, hos Norwegian er det 374-120 gebyr = 254 NOK. Begge gjennomgaaende reiser, begge pa kun en kontrakt. Hvorfra skillnaden?
 
Last edited:
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

I 'gamle dager' satt vi på Manifest og førte samvittighetsfullt opp 'ex TRD-eller hvor det nå var de kom fra' for å slippe transittavgifter på FBU. Vet ikke hvordan dette gjøres i dag, men i teorien kan DY spare på avgiftene ved å logge denne trafikken etterom myndighetene ikke setter (eller ikke satt) det som krav at det skulle være gjennomgående billetter.

Men som sagt - dette er noen år siden.
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Og samme pa strekningen BOO-OSL-GDN.

Flyplassavgift hos SAS er 156 NOK, hos Norwegian er det 374-120 gebyr = 254 NOK. Begge gjennomgaaende reiser, begge pa kun en kontrakt. Hvorfra skillnaden?

Litt kjapt uten å ha lest DY/SK's regler, men kjøper du en gjennomgående
billett, slik som du beskriver så mener jeg å huske at da betaler en ikke "full" tax på transittflyplassen, en stop-over restriksjon.
Ser det når jeg reiser på ID billetter og av ulike grunner må ta 2 separate, da blir de dyrere enn gjennomgående.
En med tilgang til priser/avgifter finner sikkert utav det, men så kommer der
også kurs inn i bilde som varier, men klart noen regnemåterkan fort genere mer revenue, tross alt Staten får ikke mer enn de har krav på uansett hva selskapene måtte forlange
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Norwegian hadde tidligere et fast gebyr for transfer, slik at prisen ble strekning 1 + strekning 2 + andre gebyrer x 2 + transfergebyr. Transfergebyret er imidlertid fjernet til et flytende gebyr/tillegg som varierer fra avgang til avgang og som gjør at Norwegian kan sette den prisen de ønsker på billetten. Man må fortsatt betale dobbelt gebyr for tilleggstjenester som bagasje og setevalg.
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Sporsmaalet mitt ror flyplassavgiftene i Gardermoen.

Og det er nettopp her grunnproblemet (ditt) ligger.

1) Hvis du leser teksten på DYs booking, så vil du se at den sier "gebyr for gjennomgående reise", som er på 120,-

2) DY selger ikke transit. De selger 2 * enkeltreiser, en "transporttjeneste" for bagasjen din på flyplassen hvor du skal bytte fly og en forsikring om at du kommer deg videre ved delay.

Som eksempel sjekka jeg TRD-OSL-SXF i morra:

Code:
TRD-OSL-SXF 2118, Avgifter/gebyr utgjør 368

TRD-OSL 399, Avgfiter utgjør 129
OSL-SXF 1599, Avgifter utgjør 119
Totalt 1998 differanse 120, Avgifter utgjør 248 - differanse 120
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Om differensen blir den samme på flere strekningen, har i så fall Norwegian økt gebyr for transfer fra 25 kr. til 120 kr.
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Altså gjennomgående reiser via OSL hos DY funker annorlunde enn i SAS... Bra å vite...
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

2) DY selger ikke transit. De selger 2 * enkeltreiser, en "transporttjeneste" for bagasjen din på flyplassen hvor du skal bytte fly og en forsikring om at du kommer deg videre ved delay.

Det ironiske ligger nok i at DY faktisk ikke tilbyr noen transporttjeneste ved flybytte på OSL fra utlandet utover det vanlige "bagasje på båndet - bagasje fra skranken" :). Ikke å si at det er urimelig, siden de har ingentin å gjøre med tollkrav, men men.
 
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Og Norwegian er sa dum at de vil helre frivilligt betale ca. 120 NOK mer til Avinor og Staten istedenfor a selge billigere biletter?
 
Last edited:
Re: "Transit fee" / gebyr for gjennomgående reise - er det mot lagen?

Og Norwegian er sa dum at de vil helre frivilligt betale ca. 120 NOK mer til Avinor og Staten istedenfor a selge billigere biletter?

Har du lest noe som helst? De 120 putter DY i sin egen lomme.

Når det kommer til evnt å betale mindre for transit vs punkt-til-punkt, så har nok DY gjort en vurdering her, og kommet fram til at dagens løsning fungerer fint.
Det er tross alt PAX og ikke DY som betaler den biten, og det kan fort koste noen kroner å fikse slikt i IT-systemene.
 
Back
Top