Transfer i Amsterdam (og annet om rise til/fra/via flyplassen)

Re: Transfer i Amsterdam

Ja, om du kjenner kollektivsystemet. Så du slipper å bruke for mye tid på hver side for å finne hvor og når togene går. Tar ca 15 minutter til Centraal, fra Schiphol. Så du får noen timer i byen.

Takk for tips. Vet i hvertfall hvor togene går ifra, og da er det er vel ikke værre enn å se etter Amsterdam på skjermene. Ble uansett ei annen rute etter at jeg endret på datoene, så da falt problemstillinga ut.

Antar det blir buss og kvikk sprint - har 55 min connection....:fly Lykke til til meg selv :up: :up:

Flygningene til de britiske øyer går vel gjerne fra non-schengen-etasjen av pir D, så forhåpentligvis ikke så langt å gå etter passkontrollen. Bussene hiver deg av rett under sentralområdet. Kanskje like greit det som helt ytterst på pir B der jeg parkerte sist jeg kom inn med Cityhopper (rakk forøvrig fint å handle i kolonialen landside, rusle gjennom det meste av schengenområdet, samt å sitte å kjede meg litt i.l.a. 1,5 time transfer :p)

Hvis man har transfer Non-Schengen - Non-Schengen på AMS, må en da gjennom passkontroll og ny sikkerhetskontroll?

Gate sikkerhetskontroll uansett på Schiphol dessverre. Noe de nå heldigvis driver å bygger om og skal fjerne.

Transfer AMS, med annet selskap

Hei!

Flyr OSL-AMS-HKG imorgen, men i AMS skal jeg bytte fra KLM, til Cathay Pacific.

Har kun 2 timer på meg. Vil baggasjen sendes videre, eller må jeg plukke denne opp og sjekke inn på nytt? Er 2 timer litt knapt?

Jeg skal fly C klasse, det vil jo hjelpe litt mtp på fasttrack osv..

Håper på svar fra dere som vet :)

Mener bestemt de samarbeider. En eller to billetter?
To timer holder åkke som i C. Bremsen kan være passkontroll.

Svar fra chat på FB. Du er innafor hvis du har en billett:

Hong Kong er en fantastisk destinasjon. Hvis reisen din omfatter en transfer, vil den innsjekkede bagasjen din vanligvis bli sendt til ditt endelige reisemål. Gjenparten til bagasjelappen som du får når du leverer bagasjen, angir alltid det endelige reisemålet for bagasjen. Under transfer trenger du bare hente bagasjen din, og sjekke din inn igjen for videreforbindelsen din hvis: - Du har kjøpt 2 eller flere billetter fra forskjellige flyselskaper som har ulike vilkår. - Du har en transfer fra en KLM-flyvning til en innenriksflyvning (for eksempel i USA). - Du ankommer på én flyplass, og videreforbindelsen din har avgang fra en annen flyplass. - Varigheten på transfer er mer enn 12 timer, eller den neste flyvningen har avgang neste dag. Ved transfer på Amsterdam Lufthavn Schiphol eller Paris-Charles de Gaulle, kan du be om å få bagasjen din sendt til ditt endelige reisemål. For mer informasjon, vennligst besøk følgende link:
http://klmf.ly/1neQFB9.

Last edited:

Svar fra chat på FB. Du er innafor hvis du har en billett:

Hong Kong er en fantastisk destinasjon. Hvis reisen din omfatter en transfer, vil den innsjekkede bagasjen din vanligvis bli sendt til ditt endelige reisemål. Gjenparten til bagasjelappen som du får når du leverer bagasjen, angir alltid det endelige reisemålet for bagasjen. Under transfer trenger du bare hente bagasjen din, og sjekke din inn igjen for videreforbindelsen din hvis: - Du har kjøpt 2 eller flere billetter fra forskjellige flyselskaper som har ulike vilkår. - Du har en transfer fra en KLM-flyvning til en innenriksflyvning (for eksempel i USA). - Du ankommer på én flyplass, og videreforbindelsen din har avgang fra en annen flyplass. - Varigheten på transfer er mer enn 12 timer, eller den neste flyvningen har avgang neste dag. Ved transfer på Amsterdam Lufthavn Schiphol eller Paris-Charles de Gaulle, kan du be om å få bagasjen din sendt til ditt endelige reisemål. For mer informasjon, vennligst besøk følgende link:
http://klmf.ly/1neQFB9.

Takk for svar!
Jeg har booket reisen igjennom reisebyrå tripsta. Har altså en en bookingref. om man kan kalle dette "en" billett er jeg jaggu ikke sikker på?

Klm er vel skyteam, og cathay er oneworld. Om de har noe samarbeid utover det aner jeg ikke.

Er ikke verre enn at jeg spør i skranken. hvis det så skulle være at jeg må sjekke inn baggasjen på nytt burde vel 2t være tilstrekkelig... Har dem ikke fått ny genial passkontroll på schipol hvor du kan bruke chipen i passet?

KL og CX har interlineavtale. Ingen problem med bagasjen.

Ja, det hadde de visst :) må plukke opp baggen i Hong Kong pga tollen.. Visstnok. Da blir det tur på meg. OSL loungen nå :) takk for svar alle!

Ja, det hadde de visst :) må plukke opp baggen i Hong Kong pga tollen.. Visstnok. Da blir det tur på meg. OSL loungen nå :) takk for svar alle!
Øhrm. Er ikke hovedgrunnen til at du må hente bagasjen i HKG at det er der du skal ende opp? :p

Flyr OSL-AMS-HKG imorgen, men i AMS skal jeg bytte fra KLM, til Cathay Pacific.

Øhrm. Er ikke hovedgrunnen til at du må hente bagasjen i HKG at det er der du skal ende opp? :p

Hehe der har du poeng. Men nå var det bare jeg som slurvet litt da jeg skrev innlegget. Skulle selvsagt videre fra HKG til PVG :)

Re: Hverdagsreise München-AMS-Bergen med KLM

Noen som har erfaring med kort transfertid på Schipol?
Jeg har 55 minutter på å rekke neste flight om flyet fra Norge lander på schedule på Schipol. Det er innenfor Schengen jeg skal.

Noen som har erfaring med kort transfertid på Schipol?
Jeg har 55 minutter på å rekke neste flight om flyet fra Norge lander på schedule på Schipol. Det er innenfor Schengen jeg skal.

55 minutter er ikke kort tid på AMS. Du kan til og med stikke innom Het Palaise og nyte en liten pils og en stor whiskey :D
Sjekk gate med en gang. Det kan fort spare deg en lang spasertur.

55 minutter er ikke kort tid på AMS. Du kan til og med stikke innom Het Palaise og nyte en liten pils og en stor whiskey :D
Sjekk gate med en gang. Det kan fort spare deg en lang spasertur.

Jepp, sjekker alltid gate med en gang. Greit å ha kontroll på det syns jeg. Ved hvilken gate er det Het Palaise holder til?
Har ikke vært på AMS på hundre år, men schengen-delen holder vel fortsatt til i gate A, B og delvis C innbiller jeg meg.
Takk for tips :up:

Har ikke vært på AMS på hundre år, men schengen-delen holder vel fortsatt til i gate A, B og delvis C innbiller jeg meg.
Takk for tips :up:

Har bare vert der i løpet av siste 10 årene, schengenområdet i dag er B, C og D59(?) og oppover

Ved hvilken gate er det Het Palaise holder til?

Ligger i Lounge 1 rett før passkontroll og inngang til non-schengen. D-gatene innen Schengen er opp trappa som også fører opp til KLM-loungen.

Back