Transfer i Amsterdam (og annet om rise til/fra/via flyplassen)

Re: Transfer i Amsterdam

På onsdag skal jeg fly OSL-AMS med SAS og videre AMS-DUB med Aer Lingus på separate billetter og 2 timer connection. Skal sjekke inn ett kolli og vil forsøke å få gullinnsjekken på OSL til å tagge kofferten hele veien til DUB. Tviler litt på at SAS kan sjekke oss inn på EI flighten og utstede BP.

Derfor lurer jeg på om noen vet hvordan det er med transfer centre på AMS? Fant et kart på Schipol sin nettside der det ser ut til at det er transfer desks ved inngangen til hver pir. Noen som vet om handling agenten til Aer Lingus er representert der og kan utstede BP og knytte til bagasjen?

Har lest at det har blitt central security på AMS nå, slipper man security ved transfer schengen til non-schengen som reisen min?

På onsdag skal jeg fly OSL-AMS med SAS og videre AMS-DUB med Aer Lingus på separate billetter og 2 timer connection. Skal sjekke inn ett kolli og vil forsøke å få gullinnsjekken på OSL til å tagge kofferten hele veien til DUB. Tviler litt på at SAS kan sjekke oss inn på EI flighten og utstede BP.

Derfor lurer jeg på om noen vet hvordan det er med transfer centre på AMS? Fant et kart på Schipol sin nettside der det ser ut til at det er transfer desks ved inngangen til hver pir. Noen som vet om handling agenten til Aer Lingus er representert der og kan utstede BP og knytte til bagasjen?

Har lest at det har blitt central security på AMS nå, slipper man security ved transfer schengen til non-schengen som reisen min?

Bag får du nok tagget hele veien til mål. Har ved en anledning tagget koffert BGO-CPH-LHR-PEK-BKK når BGO-CPH-LHR var en billett og LHR-PEK-BKK en annen. Boardingpass for EI-flighten må du nok fikse på AMS. Godt skiltet så transfer-desk eller automagimaskin om du kan bruke det med EI skulle være lett å finne. Har ikke brukt disse selv på lenge, så hva du kan forvente i ventetid får andre kommentere på.

På AMS har repeat-security utenfor Schengen skjedd ved gate. Det er det slutt på nå. Så når du har gjort unna security på OSL er du ferdig. Om du har samme ruting på returen må du gjennom security for å komme over fra non-schengen til schengen-terminalen.

God tur - husk å drikke kortreist Guinness :drink

Tviler litt på at SAS kan sjekke oss inn på EI flighten og utstede BP.

Derfor lurer jeg på om noen vet hvordan det er med transfer centre på AMS? Fant et kart på Schipol sin nettside der det ser ut til at det er transfer desks ved inngangen til hver pir. Noen som vet om handling agenten til Aer Lingus er representert der og kan utstede BP og knytte til bagasjen??

Aer Lingus har online innsjekk, så det er ikke noe problem om SAS sender bagasjen hele veien. Den er knyttet til deg.

Security non-Schengen ANS

For 8-9 år siden fløy vi mye med KL og NW på AMS.. Mener å huske at ny security var ved gate...

Neste onsdag SK/UA til IAH/LAS.. Har prøvd mr. Google, men fant ikke hvordan det er nå.. Leste noe om fasttrack også.. Har kun 1t 05 min. Ser noen ganger går UA fra D gates andre ganger G... G er et stykke unna...

Noen nye erfaringer ?

Re: Security non-Schengen ANS

Kun passkontroll, begge veier. 1 rime og 5 burde holde fint.
SAS bruker B gates i AMS, så du får håpe UA bruker D, evt kan det bli litt langt å gå.

SAS bruker B gates i AMS, så du får håpe UA bruker D, evt kan det bli litt langt å gå.
Fløy med UA til IAH i mars i år. Det var fra gate G8. Langt å gå, ja.

Er vel kun KL og DL som bruker D?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis det blit G gaten så er det et lite stykke å gå, men med litt rask norsk gange og ingen kø i passkontrollen klarer du det fint på 15 min.

Non Schengen på AMS har vært en byggeplass en stund nå, men nå er den nesten ferdig og det meste er åpnet, så det er blitt riktig fint, nesten synd du har så effektiv reiserute ;)

Takk, får håpe på D57 som i dag igjen.. Den har nesten vært fast...:D

Snuser veldig på Oslo-Cartagena (via Bogota) med KLM til vinteren - men 1 times transfer i slutten av januar på AMS. Det blir jo fort at man blir mer engstelig for å ikke rekke det enn å glede seg over at man skal på tur.... (?).

Snuser veldig på Oslo-Cartagena (via Bogota) med KLM til vinteren - men 1 times transfer i slutten av januar på AMS. Det blir jo fort at man blir mer engstelig for å ikke rekke det enn å glede seg over at man skal på tur.... (?).
Eneste jeg ville vert småbekymret for er baggasjen, en time er erfaringsmessig på grensen på AMS. Har hatt mye tettere connection schengen til non-schengen uten problemer

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Eneste jeg ville vert småbekymret for er baggasjen, en time er erfaringsmessig på grensen på AMS. Har hatt mye tettere connection schengen til non-schengen uten problemer

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Ok takk - ja, og bagasjen er relativt viktig for en person som ikke uten videre passer helt inn i søramerikanske størrelser om det skulle bli nødvendig med shopping... ;)

USA -> Schengen. Det er kun passkontroll? Ingen tur igjennom security?

Kjem USA-flights inn andre stader enn tok dømes Asia? Hamna i ein uventa kontroll der i haust.

Kan vel være litt vilkårlig hvor flygninger fra USA ender opp. Men aldri opplevd sikkerhetskontroll ved ankomst AMS når man skal videre til Schengen, de siste 4-5 årene i alle fall...

Kjem USA-flights inn andre stader enn tok dømes Asia? Hamna i ein uventa kontroll der i haust.

Kan vel være litt vilkårlig hvor flygninger fra USA ender opp. Men aldri opplevd sikkerhetskontroll ved ankomst AMS når man skal videre til Schengen, de siste 4-5 årene i alle fall...

De gangene jeg har skullet inn i Schengen på AMS har jeg måttet via Security og Passkontroll, så ville ikke blitt overasket om man må via Security...
Intra Schengen, er det ikke Security, selv om de av og til har stikkontroll ved gate...

Hvis du ankommer på G finger er der security ved ankomst, har været i gennem det cirkus ved ankomst fra AUH, SIN og PEK.

Det skal dog siges at sidste gang var de meget kundevenlige, end ikke laptops skulle ud af bag, og bælte skulle ikke af, kun jakken.

Back