Transfer i Amsterdam (og annet om rise til/fra/via flyplassen)

Re: Transfer i Amsterdam

Vurderer en tur til Cardiff med 45 min connection på Schipol på returen.

Må jeg gjennom passkontroll på Schipol når jeg kommer fra Cardiff?

Ja. Cardiff = Wales= non-Schengen = Passkontroll på både utreise og innreise

Last edited:

Vurderer en tur til Cardiff med 45 min connection på Schipol på returen.

Må jeg gjennom passkontroll på Schipol når jeg kommer fra Cardiff?

Som flere nevner her, må du det. I tillegg får du en ny runde i securety på vei inn i Schengen.
Min erfaring etter noen runder den veien på AMS er at dette stort sett er raskt og problemfritt. 45 min går under normaleforhold finfint, men er selvfølgelig sårbart for forsinkelser og drittvær.

Jeg har også god erfaring med Schipol, og tror det går dersom alt er i rute.
Enten det er 40 eller 45 minutter.
Men når det er sagt så synes jeg ikke det er spesielt lurt allikevel med så kort transfer tid.

Mister du flyet på gjennomgående billett så booker riktignok flyselskapet deg om. Det er allikevel du som blir sittende igjen med masse ekstra tid på en flyplass og kanskje i tillegg blir du routet via gokk for å komme dit du skal.

Så det beste vil nok være å finne alternativer med noe bedre tid mellom flyene, med mindre du synes flyplasser er kjempegøy :)

Jeg har også god erfaring med Schipol, og tror det går dersom alt er i rute.
Enten det er 40 eller 45 minutter.
Men når det er sagt så synes jeg ikke det er spesielt lurt allikevel med så kort transfer tid.

Mister du flyet på gjennomgående billett så booker riktignok flyselskapet deg om. Det er allikevel du som blir sittende igjen med masse ekstra tid på en flyplass og kanskje i tillegg blir du routet via gokk for å komme dit du skal.

Så det beste vil nok være å finne alternativer med noe bedre tid mellom flyene, med mindre du synes flyplasser er kjempegøy :)

Alternativene er gjerne flyet du uansett blir booket om til? Så greit å ta sjansen.

Alternativene er gjerne flyet du uansett blir booket om til? Så greit å ta sjansen.

Ikke nødvendigvis vel ?
Finnes i de fleste tilfeller andre routinger og selskaper som man kan velge i stedet for.

Dersom man ikke absolutt SKAL fly KLM da :-)

Last edited:

Ikke nødvendigvis vel ?
Finnes i de fleste tilfeller andre routinger og selskaper som man kan velge i stedet for.

Dersom man ikke absolutt SKAL fly KLM da :-)

Magefølsen min var at Cardiff har begrensede routing-muligheter :)

Ingen grunn til å velge KLM annet enn greie frekvenser/tider og bra hub.

Takk for svar.

Ser ut til at jeg gå for det, vil ha så mye ut av søndagen i Cardiff som mulig.

Hepp
Noen med erfaring med transfer fra TRD og videre til Dublin...? Har 55 min.connection på utreise.....
Etter hva jeg forstår er det passkontroll og bytte av terminal....?

Har sett litt på Schipol.com, men fyttegrisen for ei r**va side !! Fant ikke NOE nyttig informasjon der altså.... :headbang :headbang

Takknemlig for svar :)

Last edited:

Hepp
Noen med erfaring med transfer fra TRD og videre til Dublin...? Har 55 min.connection på utreise.....
Etter hva jeg forstår er det passkontroll og bytte av terminal....?

Har sett litt på Schipol.com, men fyttegrisen for ei r**va side !! Fant ikke NOE nyttig informasjon der altså.... :headbang :headbang

Takknemlig for svar :)

Normalt lander flyene fra Norge på B eller C piren, og man må gå til non schengen piren, maks 15 minutts gange + passkontroll. Bør ikke være noe problem om det ikke er forsinkelser. Hadde en gang 45 minutt connection når vi kom inn fra Manchester og skulle videre til Bergen, med to små barn. Gikk greit med litt småløping :-)

Antar det blir fjernpark og buss for oss..... ERJ190 får neppe gate, og dermed renner vel min. avgårde.... Får satse på en frisk sprint....

Antar det blir fjernpark og buss for oss..... ERJ190 får neppe gate, og dermed renner vel min. avgårde.... Får satse på en frisk sprint....

Som regel bussgate ja, men trekker man vinnerloddet kan man oppleve airbridge. De har et fint opplegg på AMS som stort sett funker riktig bra - god tur :fly

Ser på en routing som gir ca. 5 timer i AMS (intra-schengen). Er det nok tid til å ta en tur inn til byen?

Som regel bussgate ja, men trekker man vinnerloddet kan man oppleve airbridge. De har et fint opplegg på AMS som stort sett funker riktig bra - god tur :fly

Ikke hvis man skal ut av schengen. Da er et buss uansett til Cityhopperene.

Ikke hvis man skal ut av schengen. Da er et buss uansett til Cityhopperene.

Det er sant, men regner men at LN-FHU mente på innreisen siden han ankommer AMS fra TRD som kun betjenes av Cityhopper !

Blir buss over alt. Da både TRD og CWL er Cityhopper destinasjoner. Da er gjerne 40 minutter litt lite?.

Ser på en routing som gir ca. 5 timer i AMS (intra-schengen). Er det nok tid til å ta en tur inn til byen?

Ja, om du kjenner kollektivsystemet. Så du slipper å bruke for mye tid på hver side for å finne hvor og når togene går. Tar ca 15 minutter til Centraal, fra Schiphol. Så du får noen timer i byen.

Blir buss over alt. Da både TRD og CWL er Cityhopper destinasjoner. Da er gjerne 40 minutter litt lite?.

Antar det blir buss og kvikk sprint - har 55 min connection....:fly Lykke til til meg selv :up: :up:

Back