Transfer Gardermoen versus Newark

737-405

ScanFlyer Gold
Hei forumister!

Etter all sannsynlighet forsvinner jeg på utveksling til Canada til høsten. Slik som det ser ut nå, kommer jeg til å fly med SAS/United.
Jeg lurer imidlertid på følgende;

Planen er å reise SVG - OSL/CPH - EWR - YHZ på turen bortover.
Et alternativ er å reise med SK 4014/SK 907 med en transfertid på 40 minutter på Gardermoen. Selv om det er mot slutten av august, kan det bli i snaueste laget med transfer innland - interkontinentalt? Fordelen med dette alternativet er at jeg får nesten to timer lengre transfer i EWR for videre forbindelse til YHZ (ca fire timer).

Det andre alternativet er SK 1875/SK 909 med en transfertid på 1:20 på Kastrup, som jo er meget behagelig. Ulempen er at transfertiden videre til YHZ på EWR vil være nede i 2:12.

Noen innspill?
Ser for øvrig at det i biz-kabinen er tatt flere seter på SK 907 kontra SK 909 per dags dato, om det vil ha noe å si for overfarten.
Hvor lang flytid er det i forskjell mellom SK 907/SK 909?
Etter å ha lest en del rapporter, ligger vel SK 907 på rundt 7,5 timer?
Er det noen som vet hva "normal" flytid er for SK 909?

Håper på konstruktive innspill.

Re: Transfer OSL versus EWR

Frekvensen EWR-YHZ er nok høyere enn OSL-EWR så selv vil jeg sikret meg på denne siden av dammen, altså CPH i ditt tilfellet.

Men hadde vært deilig å slippe US immigration, gikk i den feilen selv når jeg studerte i Canada. Vurdert icelandair eller AC via LHR?

Last edited:

Ville definitivt reist via CPH i ditt tilfelle. Det er en bedre flyplass for transfer, og 40 min CT på OSL blir fort i snaueste laget, og veldig stressende. Er det et mål i seg selv å ha lengst mulig tid på EWR?

40 min holder da greit det så lenge der ikke er forsinkelser. En innland-utland tranfser er da temmelig smidig på OSL. Andre veien er det tortur.

40 min holder da greit det så lenge der ikke er forsinkelser. En innland-utland tranfser er da temmelig smidig på OSL. Andre veien er det tortur.

Og så er du en av de heldige som pådrar deg 5 min forsinkelse inn til OSL, med påfølgende bussgate og leveranse nede i WF-vingen på innland... Da ble plutselig 40 min t0yt...

Frekvensen EWR-YHZ er nok høyere enn OSL-EWR så selv vil jeg sikret meg på denne siden av dammen, altså CPH i ditt tilfellet.

Jeg vil tro at i dette tilfellet så er det ikke helt riktig. Når vedkommende lander i EWR er det nok bare en flight, mens i OSL så har han to alternativer nonstop (selv om de har kort tid i mellom) og evt via så har man f.eks. KEF som lander før den siste. Om SVG er forsinket, så kan han allerede da bli booket om til CPH alternativet, så jeg ville nok anbefalt via OSL.

40 min på OSL er rikelig. Ikke noe stress. Jeg flyr ukentlig med 25-30 connection, og det er null problem.

Ville definitivt reist via CPH i ditt tilfelle. Det er en bedre flyplass for transfer, og 40 min CT på OSL blir fort i snaueste laget, og veldig stressende. Er det et mål i seg selv å ha lengst mulig tid på EWR?

Det er ikke et mål i seg selv å ha lengst mulig tid på EWR, men jeg vil gjerne rekke flyet videre til Canada. Målet er med andre ord å slippe ombooking til senere fly EWR-YHZ.

Jeg vil tro at i dette tilfellet så er det ikke helt riktig. Når vedkommende lander i EWR er det nok bare en flight, mens i OSL så har han to alternativer nonstop (selv om de har kort tid i mellom) og evt via så har man f.eks. KEF som lander før den siste. Om SVG er forsinket, så kan han allerede da bli booket om til CPH alternativet, så jeg ville nok anbefalt via OSL.

Takker for godt innspill, Superhai :-)

Fly via OSL med en tidligere avgang fra SVG.

Det skulle jeg mer enn gjerne gjort! Dessverre er dette en søndag og den første avgangen går 09:35 som for øvrig er SK 4014.

Men hadde vært deilig å slippe US immigration, gikk i den feilen selv når jeg studerte i Canada. Vurdert icelandair eller AC via LHR?

Icelandair flyr ikke til Halifax den aktuelle dagen jeg skal. AC har vært i tankene, har dog lest litt diverse om servicen om bord. De har vel kun 100 % opptjening med tanke på bonuspoeng?

40 min på OSL er rikelig. Ikke noe stress. Jeg flyr ukentlig med 25-30 connection, og det er null problem.

Takker for den Hickok. Tror du det er tilstrekkelig også for innland - utland, og at bagasjen kommer med?

Hva er poenget med det om det medfører lengre reisetid?

Poenget er vel innlysende? Det er å ikke komme for sent til neste avgang. Gjør man det, får man ihvertfall lengre reisetid.

Nå var dette første avgang, så det hjelper ikke denne gang.

Ikke det du spør om, men FI og WestJet via KEF (selvfølgelig) og YYZ, 14t reisetid, drøye 4000 kroner, og ingen US immigration. Gjennomgående billett hos Wideroe, fant ruta tilgjengelig for begge de siste søndagene i august. Hvis du ikke har noe du absolut må gjøre på EWR, er det vel ingen grunn til å trave rundt på den nitriste flyplassen?

Last edited:
Denne turen tok eg for nokre år sidan. Enda opp med enorm forsinkelse frå EWR pga. vind og på returen vart eg sittande ein dag ekstra pga. at omtrent alt av turar sørover vart kansellert pga. veir (trur eg) (og CO nekta å booke om til anna carrier). Basert på den punktprøven, ville eg reist ei anna rute :). Men god tur oppover! Meinar å hugse noko om ein bar som heiter Crazy Crow eller noko slikt...

Ikke det du spør om, men FI og WestJet via KEF (selvfølgelig) og YYZ, 14t reisetid, drøye 4000 kroner, og ingen US immigration. Gjennomgående billett hos Wideroe, fant ruta tilgjengelig for begge de siste søndagene i august. Hvis du ikke har noe du absolut må gjøre på EWR, er det vel ingen grunn til å trave rundt på den nitriste flyplassen?

Kan si meg enig i at EWR ikke er den vakreste flyplassen, men...er det noe som virkelig er nitrist er det å reise med Icelandair via KEF.

Hei Boeing_fan!

Icelandair er ikke så gærnt det.. Hamburgere og Viking-øl gjør turen kort.. hehe. :) Har prøvd selv fra TRD, og ble faktisk veldig positivt overrasket.

Kim

Jada, burde gå veldig bra.

Takker for tipset Hickok :-)

Poenget er vel innlysende? Det er å ikke komme for sent til neste avgang. Gjør man det, får man ihvertfall lengre reisetid.

Nå var dette første avgang, så det hjelper ikke denne gang.

Enig med deg The Ticketor, litt lengre reisetid skader ikke meg dersom det er praktisk mulig.

Du har et godt poeng det, Meese. Skal innrømme at jeg har et gullkort å opprettholde hos SAS. Kommer muligens rapport fra den siste turen ;)

Denne turen tok eg for nokre år sidan. Enda opp med enorm forsinkelse frå EWR pga. vind og på returen vart eg sittande ein dag ekstra pga. at omtrent alt av turar sørover vart kansellert pga. veir (trur eg) (og CO nekta å booke om til anna carrier). Basert på den punktprøven, ville eg reist ei anna rute :). Men god tur oppover! Meinar å hugse noko om ein bar som heiter Crazy Crow eller noko slikt...

Takker for tips, Roger! Krysser fingrene for at det ordner seg. Crazy Crow sjal jeg få testet ut :-)

Hei Boeing_fan!

Icelandair er ikke så gærnt det.. Hamburgere og Viking-øl gjør turen kort.. hehe. :) Har prøvd selv fra TRD, og ble faktisk veldig positivt overrasket.

Kim

Takker for innspill, Kim! Det ser ut til å bli komboen SAS/United. Selv om jeg tror at Icelandair kunne vært et spennende bekjentskap :-)

Back