Transavia tar opp konkuransen med EasyJet og Ryanair

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
Ser ut som Transavia er ment å ta opp kampen med U2 og FR

http://www.nltimes.nl/2014/08/21/transavia-set-expansion/
Sources inside budget airline Transavia say the Air France/KLM owned carrier is being transformed into a price fighter that can better compete with easyJet and Ryanair, De Telegraaf reports.

Transavia plans to expand their fleet to 200 airplanes, without having to push money into the endeavor. The company is therefore looking to join with other companies, in which parent company Air France will play a big roll.

Ikke uventet er de ansatte bekymret:
http://www.nltimes.nl/2014/08/22/staff-concerned-transavias-future/
Dutch low-cost carrier Transavia is heading for for further laborious efforts to compete with EasyJet and Ryanair. According to De Telegraaf, airline wants to cut prices, and there is a lot of unrest among Transavia’s personnel.

Det virker som at dette er et ledd i samme plan som at AF outsorcer til HOP. Fortjener disse to sakene en egen samletråd...?
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=953101
 
Re: Transavia tar opp konkuransen med U2 of FR

Hmmmmm ..... har ikke Transavia prøvd dette før ...? Deja vu all over again ....
 
Re: Transavia tar opp konkuransen med U2 of FR

Det er ikke meningen at AF/KLM investerer i ekspansjon av Transavia. Det dykker stadig opp nye meldinger om at AF/KLM ønsker å kjøpe opp Wizz Air og bruke Wizz Air til eksansjonen til 200 fly og markedsandel (lavere driftskostnader enn Transavia, bl.a. Øst-Europa lønninger og direkte adgang til markedet i Sentral- og Øst- Europa):

http://www.travelweekly.co.uk/Artic...wizz+air+issues+air+france-klm+statement.html

Så lenge ingen ting er 100% klart så nekter partiene for dette men ekspansjon gjennom Wizzair ser jeg som den mest realistiske strategien for å la Transavia vokse til en seriøs konkurrent til Ryanair og Easyjet.

Det er vel ikke tilfeldig at Diederik Pen (tidligere CEO/COO i KLM-datterselskapet Martinair) ble COO i Wizzair f.o.m. 01-2013:

http://www.routes-news.com/on-the-m...-wizz-air-appoint-new-chief-operating-officer
 
Re: Transavia tar opp konkuransen med U2 of FR

Vel det lyder mer eller mindre slik at AF/KL vil ha en slags joint-venture hvor de bare gir inn HV som operativ platform og flyene. Men de vil ikke inn med en kapital-spröyte til den mulig partner. Wizzair er trolig bare en av de mulige kandidater.
 
Re: Transavia tar opp konkuransen med U2 of FR

Kjenner ikke til de detaljerte planene AF/KLM har men det finnes ikke så mange andre mulige kandidater som er store nok (flåte og passasjervolum) og som dekker nye vekstmarkeder for AF/KLM. Ryanair/Easyjet/Norwegian/German Wings er vel ikke aktuelle så da blir det ganske få som blir igjen.....
 
AZ og CSA er jo med i Skyteam og har en funksjon som nettverkselskap. I så fall må man "rive AZ og/eller CSA løs" fra Skyteam og omorganisere tradisjonelle nasjonale (nettverk) flyselskap til rene lavprisselskap som Transavia. Det blir en veldig stor utfordring. Samtidig må Skyteam da "tette hullene" som oppstår i Roma, Milano og Praha før Star og Oneworld satser på de markedene og kaprer bort det lukrative C-class markedet i Nord-Italia. En slik strategi henger heller ikke sammen med Etihads investering i Alitalia. Jeg tror AZ/CSA til Transavia ikke blir aktuellt.
 
Jeg for min del spörer meg om EY er virkelig sa mye interessert i all denne leisure traffic som gar til/fra FCO. Dette delen av AZ sin virksomhet er under fire fra Vueling, Ryanair, easyJet og AZ ma finne en svar til dette. Business til/fra Roma? Nesten ingen.

Vi bör jo huske at det hva AF/KL forsöker er a kvitte seg med eksakt denne delen av virksomheten, som er ikke nettverk-relevant til sitt primaer-hub. Og slik en del finnes ogsa i AZ ...
 
Du har rett at det nesten ikke finnes business til/fra Roma. Roma er da heller ikke Nord-Italia....

Markedet i Italia er divers. LCC har kommet inn i hele landet. Milano er et av de viktigste C-class destinasjonene i Europa og flyplassen Malpensa satser stort på det segmentet samtidig som de investerer i LCC:

http://www.routes-news.com/airports/12-airport-profiles/438-making-a-comeback

Emirates ønsker å starte med flygninger mellom Milan og USA men sliter litt med det juridiske:

http://airchive.com/blog/2014/04/11/italian-court-rules-against-emirates-milan-new-york-route/

Utfordringene er å komme inn i LCC marketdet. Men, som sagt, ser jeg ikke at å omorganisere AZ til LCC passer innenfor Etihads strategi som satser stort på C-class.

Veksten som AZ hadde i C-class til/fra Milano (+ 6-7%) ligger langt over IATA gjennomsnitt (+1,8%) og det er da særlig antall interkonitentale C-class passasjerer til fra Milan som vokser:

http://corporate.alitalia.it/en/media/press-releases/10-03-2014.html

http://www.businesstravelnews.com/M...nt-year-over-year-in-June/?ib=Airlines&a=proc

Det at AZ har store utfordringer med å vinne tilbake passasjerer som nå foretrekker LCC er helt sant.
 
Back
Top