Trafikkvekst og utbygging på Sola

• Thread starter Thread starter SVG
  • Start date Start date
Re: Trafikkvekst og utbygging på Sola !

Hvor skal helikopterene hen? Tilbake til Forus?
Det er nok bare i det lille hodet til FlyboyKarsten.. :)

Til og med på fase 3 utbyggingsplan så er helikoptrene på samme sted. Og med tanke på at en fremtidig 18R/36L først og fremst skal bygges for å serve helikoptertrafikken, er det vel neppe aktuelt å flytte de noe som helst sted..

Jo mye problemer med de og vanskelig og skaffe reservedeler. Så de starter utskiftning av dem våren 2012.

Åja, nice! Det liker vi :colgate: Håper det blir med glassvegger som på TRD da. Er det samme type som de på den nye delen av utenriksterminalen?

Noen som vet hva de driver med på SVG "nye" innland nå?
Det ser ut som de bygger på en etasje der....

Varsler forsinkelser i flytrafikken til våren.
Ved tykk tåke blir det full stans.

http://solabladet.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=7700

Da blir banermerking på Sola hvit. Trudde det var vedtatt at det skulle forbli gul i Norge. Men da tok jeg feil. Så får vi krysse fingrene for at tåken uteblir.
Syns de bare skulle forlenget hele banen også når de først holder på til ca 3000m.

Da blir banermerking på Sola hvit. Trudde det var vedtatt at det skulle forbli gul i Norge. Men da tok jeg feil. Så får vi krysse fingrene for at tåken uteblir.
Syns de bare skulle forlenget hele banen også når de først holder på til ca 3000m.
Det visste ikke jeg heller. Men nå er vi ikke spesielt plaget med snø her i sørvest, og så lenge man uansett går for "svart bane"-filosofien, så er det vel ikke et kjempeproblem..
Men gult er kult!

Re: Trafikkvekst og utbygging på Sola

Terminalen har i alle fall blitt bedre, med både vesentlig større sikkerhetskontroll og nye Brisen Bar. De har f.eks. Brooklyn Lager på fat. Men hva skjedde med Stavangers stolthet, Lervig? De burde jo hatt Lucky Jack og vanlig fatøl. Like ved reklamerer de med lokal mat :(
Det er noe jeg etterlyser på flere flyplasser, godt lokalt øl. På flyplassene er det alltid mange turister innom, og hvorfor ikke servere det beste Norge har å by på, ikke kommersielt skvip? Nøgne Ø eller Haandbryggeriet på Gardermoen, Kinn i Florø, Ægir i Sogndal osv.

Last edited:

Terminalen har i alle fall blitt bedre, med både vesentlig større sikkerhetskontroll og nye Brisen Bar. De har f.eks. Brooklyn Lager på fat. Men hva skjedde med Stavangers stolthet, Lervig? De burde jo hatt Lucky Jack og vanlig fatøl. Like ved reklamerer de med lokal mat :(
Det er noe jeg etterlyser på flere flyplasser, godt lokalt øl. På flyplassene er det alltid mange turister innom, og hvorfor ikke servere det beste Norge har å by på, ikke kommersielt skvip? Nøgne Ø eller Haandbryggeriet på Gardermoen, Kinn i Florø, Ægir i Sogndal osv.

Sant det! Lærvig har med tiden blitt vanlig syn på utesteder i Oslo og promoteres hardt på Menyer i Oslo-området. Rart! Lucky Jack, Hoppy Joe, White Dog osv..

Jeg ser at de nå bygger en etasje til på hele den nye innenlandspiren.
Skal de til med broer der også ?
Hva med den nye utlandspiren ?

Jaja, det holdt jo i mer enn 2 år før de startet utviding av terminalen igjen denne gang. verst det. Normalt går det bare et år!

Ufattelig at de får holde på med like dårlig planlegging gang etter gang. Slik klatting koster dobbelt så mye som å gjøre det skikkelig første gang. Er en mani mot å bygge ut tilstrekkelig når man først bygger. Det ser vi nå også på både TRD, BGO og OSL. Ingen av disse utbyggingene blir gamle før det starter utviding på ny.

I fjor høst bygget de ut tax-freen. Nå har de allerede revet opp deler av den veggen utvending for å bygge på noe i første etasje.

Jaja, det holdt jo i mer enn 2 år før de startet utviding av terminalen igjen denne gang. verst det. Normalt går det bare et år!

Ufattelig at de får holde på med like dårlig planlegging gang etter gang. Slik klatting koster dobbelt så mye som å gjøre det skikkelig første gang. Er en mani mot å bygge ut tilstrekkelig når man først bygger. Det ser vi nå også på både TRD, BGO og OSL. Ingen av disse utbyggingene blir gamle før det starter utviding på ny.

Nei, trist det der. OSL har jo mer eller mindre vært en byggeplass siden åpningen.:headbang

De har vel tatt lærdom av hvordan man bygger veier i Norge: for lite, for sent, for dårlig og sist men ikke minst: klattvis...

Aftenbladet har i dag en lengre artikkel om utbyggingen som foregår på SVG.
Siden dette er på betalingsløsningen tillater jeg meg å lime inn en del info her:

Flyplassen blir mer internasjonal. I løpet av året vil folk se at vi holder på med noe. Men neste sommer, når vi åpner nye utland, kan en bare tenke seg tilbake til da vi kun hadde en liten surferestaurant. Det blir bare «amazing», sier kommersiell sjef Ina Eldøy i Avinor på Sola.

Hun lover at flyplassen vil oppleves som «ny» allerede om et års tid.

VIP-lounge på utland
Prislappen blir på rundt 1,2 milliarder kroner. Alt skal være ferdig innen 2020. Først ut i 2014 og 2015 er prosjekter for cirka 300 millioner kroner:

■Ny og større avgangshall for utland med sitteplasser, lekeområde, flere butikker og nye spise- og serveringssteder. Samtidig blir bagasjehåndteringen utvidet i etasjen under. Ferdig: Sommer 2015.

■VIP-lounge Stavanger. 700 kvadratmeter luksus til 30 millioner kroner for utenlandsreisende. Ferdig: Sommer 2015

- Loungen blir gøy. Her blir det mingleområde, egen terrasse, massasjetilbud, møterom og arbeidsplasser. Og så vil vi ha egen kokk. I matfylket Rogaland blir det ikke nøtter i en skål og en tørr agurk. Vi legger oss på et eksklusivt nivå, men det skal være verdt det.

Jaja, vil jeg gå på shoppingsenter så drar jeg dit. Vil jeg reise drar jeg en plass jeg kan komme meg ombord i et transportmiddel.

De tar ikke hensyn til de som jobber der, gater som er stupfulle av reisende og "alle" andre som ikke nødvendigvis skal med den avgangen. Masse unødvendig støy, og mindre arealer til jobbing.
Slik sett synes jeg CPH er en kjekk flyplass, der kan en iallefall veksle mellom shoppingsenter og flyplassens formål, nemlig komme seg ombord og så videre vekk.

Og da har Avinor godkjent utbygging for mellom en halv og 1 milliard kroner.

"STOR OPPGRADERING PÅ SOLA:

Det ventes nå er storstilt ny utbygging ved Stavanger Lufthavn Sola. Avinor har gitt klarsignal til å gå i gang med en utbygging som vil koste mellom en halv og en milliard kroner. Det skal bygges nye og utvidede avgangs- og ankomsthaller. Lufthavndirektør Leif Anker Lorenzten sier til NRK at dette er en lenge etterlenget utbygging."

Ingen egen sak enda, men står under siste nytt på http://www.nrk.no/rogaland/

Det ventes nå er storstilt ny utbygging ved Stavanger Lufthavn Sola. Avinor har gitt klarsignal til å gå i gang med en utbygging som vil koste mellom en halv og en milliard kroner. Det skal bygges nye og utvidede avgangs- og ankomsthaller. Lufthavndirektør Leif Anker Lorenzten sier til NRK at dette er en lenge etterlenget utbygging."

Ja, det er jo nesten et år siden forrige utbygging var ferdig, så det er på tide å starte igjen. Klatt, klatt...

Hm 700 kvadrat lounge høres bra ut. Hvor stort er dette sammenlignet med f. eks sas sine utenlandslounger på Osl?

Ja, det er jo nesten et år siden forrige utbygging var ferdig, så det er på tide å starte igjen. Klatt, klatt...

Ja, det graves flittig på utsiden og det er mye som minner om kontinuerlig anleggsarbeid.
Det er helt sikkert godt nytt for de lokale entrepenørene og håpet er at det en gang blir ferdig og funkjsonelt for en stakkar som er avhengig av perrongen på lufthavna!

Jeg tolker det slik at Avinor har frigitt capex-midler til punkt 6 i fase 1 av strategiplanen (Se s. 76 http://www.avinor.no/avinor/micro/vinger-og-vyer): altså bygging av Pir Sør. Dette er nøkkelen for videre utbygging, men vil på kort sikt løse problemene med for liten bingehall, vil gi avgang utland 7.000m2 ekstra areal, og to ekstra gater.

Back