Trafikktall Norwegian mai 2018

kekker

Onkel reisende kekker
Da er tallenes tale lagt ut på myNewsdesk.


3 421 460 passasjerer fløy DY i mai 2018, opp 17%. (+13% 12 mnd rullerende)



  • ASK: + 51% (+33% 12 mnd rullerende)
  • RPK: + 51% (+32% 12 mnd rullerende)
  • Load: Uforandret på 86,5% (-0,5 p.p. 12 mnd rullerende)
  • Yield: - 6%
  • RASK: - 6%
Regulariteten er på 99,2% (-0,5/ p.p.) og punktligheten er 77,3% (-5,3 p.p.), det siste kommer vel av flygelederstreiken i Frankrike.



At Yield og RASK går nedover, er vel som det pleier å være, men hvor mye av dette henger samme med at den økte flyvedistansen øker med 24%?

I disse dager er vel hedgepossisjoneringa også viktig, men disse tallene må noen som faktisk forstår de, si noe om. Utover det at det sikkert er smart å ha hedget så mye som mulig til en lav pris!
 

Attachments

  • DY_Hedging.png
    DY_Hedging.png
    52.5 KB · Views: 1,085
Last edited:
Norwegian har hedget en ganske lav andel så er langt mer sårbare ovenfor utvikling i oljeprisen

Dessuten, hvis det gode været over store deler av Skandinavia holder seg, så vil det også gå utover bookingene. Så Kjos bør håpe på regn
 
Dette er uansett oppløftende tall. Yield og Rask faller litt mindre enn forventet, voldsom passasjervekst og stabil load.
 
Passasjerveksten er formidabel. Allikevel er produksjonsveksten (ASK) enda mer imponerende med 51%. CASK må gå dramatisk ned når 1,51 kan settes under brøken. Kostnadene virker å være under kontroll.
 
Last edited:
For øvrig så har jeg fundert på, om det nå skulle vise seg at det blir en god sommer og en ser sunne fundamentals i driften, om en ikke likevel vil få en nøytral reaksjon i aksjemarkedet, for en tenker da at Kjos og Co ikke er interessert i å selge om de ikke må. Så mens verdien av et selvstendig Norwegian øker, forsvinner innprisingen av overbud.
 
Mindre enn forventet? Av hvem?

Norwegian har i dag lagt frem trafikktallene for mai. I denne forbindelse ventet vi en yield på NOK 0.34, mens fasiten viser en yield på NOK 0.36. Yielden var dermed på linje med konsensus. Med utgangspunkt i usikkerheten vi har sett i markedet venter vi at dette vil kunne være tilstrekkelig for en positiv reaksjon ved åpning. Kursen stengte i går på NOK 245.20 pr aksje. Vi har en Holdanbefaling med et kursmål på NOK 255 pr aksje.

Mvh
DNB Markets
 
Gleder meg til å lese BU662 sin analyse av disse tallene.
Kjør, BU662! :)

Regner man tallene tilsammen, så hadde DY i Mai18 en omsettning (inkl. ancillary) på ca. 3.30 Mrd NOK, basert på en estimate Ancillary ~ 170 NOK.

Kostnadssiden er litt mer tricky. Her avhenger alt på hva men forventer er CASK for DY i Mai18. Selskap gå ut tidligere med Q1 resultat en estimate på CASK for 2018 0.415 - 0.42 NOK, som er basert på visse niveåer av fuelpris og US$ mot NOK. Rett nå er disse estimates for lavt, dvs selskap har høyre kostnader enn tidliger estimert og prosjektert.

Jeg har lagt regnstykke på diverse CASK. 0.43 ble det i Q2 2017 -> baserer man regnstykke med denne CASK, så ender man med en tap på ca. 470 Mio NOK. Selv i optimistisk fall med CASK på 0.415 har DY tapt ca 340 Mio NOK, eller en hundrelapp per pax.

Selskap klarer å vokse med 51%, fyller flyene sine med 86%. Er det god? Vel ... kanskje man skulle spøre heller: Er det god nok? Ryanair flyr 96% load, EZY og Wizz er også opp "in the 90s%".

Lang mere viktig enn SLF, RASK eller CASK isolert er margin development. Dvs (RASK-CASK). Her ser vi forsatt en trykk nede pa RASK og en trykk oppover på CASK pga økende fuelpriser og sterke US$. Forverrer seg margin og blir ASK multiplikator större, så har man en stort problem. Heldigvis økte ancillaries litt, men det rekker ikke for å ha en positiv margin.
 

Attachments

  • DY RASK Profile.png
    DY RASK Profile.png
    34.1 KB · Views: 402
  • DY_Mai.JPG
    DY_Mai.JPG
    87.5 KB · Views: 407
Back
Top