Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

SAS hadde faktisk bedre kabinfaktor enn Norwegian i juni.

The SAS Group Traffic figures June 2010

SAS Group's June 2010 traffic figures

· SAS Group's traffic (RPK) increased by 0.4% during June while seat capacity (ASK) was down 3.3% vs same period in 2009.
· SAS Group carried 2.4 million passengers in June, down 0.5% vs. same period in 2009.
· The passenger load factor was record high for a June month and reached 79.7%, up 3 p.u. vs 2009.

Group market trends and yield development
The currency adjusted yield for Scandinavian Airlines in May 2010 was down by 4.9%. Due to the significantly improved load factor in May, RASK increased by 0.1%. The yield outlook for June indicate yield (change) in line with May. The market continues to be unpredictable but a recovery has been noted on Asian routes, most US routes and selected European routes, however the uncertainty still remains in particular on the yield development going forward. SAS has as a result initiated yield enhancing measures going forward to offset the negative yield development.

The implementation of the Core SAS strategy including cost saving initiatives is on track.

SAS Group Product and network update

· As from 1 July, SAS Group simplified the entire baggage allowance concept and introduced a new and improved concept for travel on and after October 1st 2010.
· SAS has introduced value based redemption within the EuroBonus frequent flyer program.

Scandinavian Airlines

· Total number of passengers was 2.1 million during June, down 1.5% vs last year.
· The traffic decreased by 1.1% and capacity was down 5.1%
· The load factor was up by 3.3 p.u. to 80.4% also a record high load factor for June.

The intercontinental traffic grew by 4.5% in June with record high load factor of 93.7%. Traffic increased 26% on Asia, but was down 6% on the USA market (due to the closure of one destination). Business Class to/from Asia increased by over 40% and was also positive on USA routes. On European routes, the capacity was down by 6.7% which resulted in a decrease in traffic by 4.8%, but with 1.5 p.u. improved load factor. Traffic on the intrascandinavian routes grew by 4.7% in June combined with 2.5 p.u. improvement of the load factor. Norwegian domestic traffic decreased by 8.8%, negatively affected by fierce competition. The Swedish domestic traffic increased 6.9%, albeit industrial actions originating from regional carriers during one half day.

Widerøe and Blue1's traffic development

Widerøe carried 193.000 passengers in June up 0.4% vs last year. However, the capacity was increased 8.3% as the company took over several F50 routes from SAS, extra Q400 in production and a new daily service between Oslo and Brønnøysund. The market has not yet responded to all of the capacity and the overall load factor was down by 4.3 p.u. to 62.6%.

Blue1's traffic increased strongly by 25.4% during June, particularly driven by strong growth on European routes. The total load factor improved by 3.3 p.u. to 77.5% with strongest performance on Finnish domestic routes. The number of passengers increased by 12.7% to 157,000.

Re: Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

Meget god utvikling for interkontinentale ruter og danske innenriksruter - desto verre for norske innenriksruter. Vet ikke hvor mange passasjerer som er "overført" til Widerøe på norsk innenriks, men det er like fullt tydelig at SAS mister grepet på norske innenriksruter, noe SAS kanskje har begynt å forstå ved å gi gratis aviser og sette lavere priser (startpris redusert fra 595 til 495 kr.).

• Interkontinentale ruter
    kabinfaktor: 93,7% +10,0% - passasjerer: 112.000 +4,7%
  • Europeiske ruter
    kabinfaktor: 77,5% +1,7% - passasjerer: 987.000 +1,5%
  • Intraskandinaviske ruter
    kabinfaktor: 73,4% +2,3% - passasjerer: 338.000 +4,0%
  • Danske innenrikruter
    kabinfaktor: 75,5% +13,3% - passasjerer: 61.000 +3,6%
  • Norske innenriksruter
    kabinfaktor: 68,1% -4,5 % - passasjerer: 700.000 -8,4%
  • Svenske innenriksruter:
    kabinfaktor: 69,4% +1,8%, passasjerer 233.000 +7,9%

Last edited:

The intercontinental traffic grew by 4.5% in June with record high load factor of 93.7%. Traffic increased 26% on Asia, but was down 6% on the USA market (due to the closure of one destination). Business Class to/from Asia increased by over 40% and was also positive on USA routes.

load 93.7% IC , kan vel ikke bli bedre enn dette ?

load 93.7% IC , kan vel ikke bli bedre enn dette ?

Jo! Har du mer enn 80-85% load factor, så sier du nei til alt for mange, alt for ofte, og det går ikke i lengden. Vi har opplevd flere tilfeller hvor man må lempe av folk for å gjøre plass til "superkunder" som kommer i siste liten med en billett til 70.000 kr. over dammen.
85% eller mer betyr enten for små fly, for få frekvenser eller for billige priser.

Nettopp - det som er bra er økningen i salg i Business Class til Asia på 50 prosent i mai og 40 prosent i juni, ikke en så høy kabinfaktor. 93,7 prosent kabinfaktor passer bra på charterfly - men ikke på rutefly der man har behov for fleksibilitet. Får håpe SAS selger mange A-klassebilletter til 70.000 kr., slik FBU4EVER nevner, og ellers blir det alt dette bedre i vinterhalvåret med automatisk lavere etterspørsel og flere avganger enn i fjor.

Kommentarer fra konsernsjefen:

SAS koncernens trafiktal juni 2010:Välfyllda flygplan även i juni

Även i juni låg SAS kabinfaktor kvar på den rekordhöga nivå som noterades i maj. Under månaden var i genomsnitt nästan 80% av flygstolarna fyllda, vilket är en förbättring med tre procentenheter jämfört med samma månad föregående år. Den största ökningen skedde inrikes i Danmark och på de interkontinentala linjerna. För att möta den ökade efterfrågan till USA och Asien trafiksätter SAS därför ytterligare ett långdistansflygplan till hösten. Sammanlagt flög 2,4 miljoner passagerare med SAS i juni.

Den ökade kabinfaktorn innebär att enhetsintäkten (RASK) steg något under maj trots lägre genomsnittliga biljettpriser (yield) än föregående år. För juni förväntas yielden visa på en liknande utveckling som i maj (yielden och enhetsintäkten rapporteras alltid med en månads fördröjning).

- Trafiktalens positiva utveckling är till stor del en effekt av att marknaden återhämtar sig, men visar även att vårt arbete med produktutveckling och punktlighet ger resultat. Två månader i rad har vår kundnöjdhet ökat, och vi fortsätter att utveckla vår produkt och servicekoncept för att göra kundernas resor ännu enklare och smidigare, både i luften och på marken, säger Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.

Sakset fra Hegnar:

Markedet for flyselskapet SAS har lettet, men trafikktallene for SAS i juni skuffer analytiker Jacob Pedersen i Sydbank. Det skriver RB-Børsen.

- Det er definitivt ikke like bra som jeg hadde forventet. Konkurrentenes trafikktall har indikert en gjenhenting som SAS kunne fått vesentlig mer nytte av enn hva som ble tilfellet, sier Pedersen om trafikktallene i juni som viste en vekst på 0,4 prosent, en kabinfaktor på 79,7 prosent og et passasjertall på 2,4 millioner.

Det verste med de nye tallene, ifølge Pedersen, er at SAS ikke ser for seg særlig bedring fremover heller.

- Trafikkveksten er faktisk ned fra nivåene i mai, og kabinfaktoren er ikke så høy som jeg hadde ventet. Yielden faller noe mer enn jeg ventet, men verre er det at SAS indikerer at yieldnedgangen fortsetter i samme takt. Selv om det tross alt går i riktig retning, skjer det ikke i det tempoet som jeg hadde trodd, sier Pedersen til RB-Børsen.

Yielden ned nesten 5%, mens Norwegians var ned mer enn tre ganger så mye.
Når du bikker 90% CF på SAS IC, så er det faktisk, som Stein-Kaptein sier faktisk litt for mye. Du avviser for mye pax, og du risikerer å få et for høyt prisnivå også (kan ikke tro at jeg, som tidligere revenue manager sier at vi får et for høyt prisnivå....). Det vil utvilsomt hjelpe at kapasiteten øker. Etterspørselen har kommet tilbake, og nå må produksjonen raskt følge etter. Utfordringen er at logistikken med å øke produksjonen på IC er noe mer komplisert og tidkrevene enn å øke kapasiteten på short-haul. 77% CF på Europa er heller ikke slemt, til en yield som ligger milevis over konkurrenten. Nå går vi inn i en ekstrem low-yield periode på sommeren, men jeg har håp for Q4.

Det som uroer er nedgangen i CF og pax på norsk innenriks. Norsk innenriks er - kanskje enda mer enn DK - et tøfft marked, der DY pøser på med kapasitet som de må blø for å selge. 738 er, med unntak av high-peak på OSL-TRD/SVG/BGO for stor og det koster å fylle opp de 40 ekstra setene kontra 733. Dette viser seg i tallene for norsk innenriks. DY viser ikke tallene delt ikke opp på samme måte som SAS, men jeg vil tro at norsk innenriks også for dem er en utfordring yieldmessig.

Dette var jo veldig positivt for SAS. Denne faktoren må de da klare å tjene penger på. Ellers blir jeg veldig forundret!

BF:cool2

Denne faktoren må de da klare å tjene penger på. Ellers blir jeg veldig forundret!

Vel - fullt så enkelt er det ikke, det har vært noen stimuleringskampanjer pga aske og andre problemer, men hvis revenuegutta gjør jobben sin ordentlig, bør tallene være gode.

93.7 på IC er imidlertid bekymringsfullt. Her må det trylles inn mer kapasitet, Hr. Jansson, og det brennkjapt!

For passasjerene vil jeg faktisk si 80% kabinfakto er i overkant høyt og ønsker herved at SAS øker kapasiteten

For passasjerene vil jeg faktisk si 80% kabinfakto er i overkant høyt og ønsker herved at SAS øker kapasiteten

Ja, alle burde til enhver tid ha et ledig sete ved siden av seg!!:p

MOW: Jeg mente i en normalsituasjon, da beskrevet at dersom man sitter "fast" så er det normalfast, og ikke aske/vekterfast!:D

BF:drunk:

Vedr. kabinfaktor så hørte jeg på et interessant foredrag for et par år siden av noen som hadde sett på utnyttelsesgrad (og lignende) både hos flyselskaper og i andre bransjer og kom til at man faktisk tjente mer penger på en "litt lav" kabinfaktor enn å forsøke å presse den for høyt.

For høy faktor gjør at man må avvise folk som er villig til å betale mye, men det var ikke hovedbudskapet. I mange markeder får man store og dyre utfordringer ved uregelmessigheter hvis alt er fullt. Hos SouthWest viste man ved konkrete eksempler at en noe lav kabinfaktor gjør at de løser naturlige uregelmessigheter (vær, teknisk etc) uten store kostnader fordi det finnes ledig kapasitet i systemet som virker som et slags buffer for slike ting.

Et veldig godt eksempel. Mens AA, DL etc nå har kabinfaktor på åttitallet, ligger WN 10% bak og vi vet jo alle hvem som har gått best de siste 10 årene.

Kan ikke være annet enn enig i at kabinfaktor på 93.7% er for høyt.
På BKK og PEK rutene til SAS har det vært vanskelig å få sete hele våren, her må kabinfaktoren ligge langt over snittet til SAS. (som da vil si nærmere 100)
Når jeg har sjekket har prisene til SAS også ligget tildels betydelig over konkurrentene, noe som bør bety at her tjenes det penger.

CF på 93.7% for IC er som det nævnes alt for højt og det indebærer at alt for mange potentielle pax sendes direkte over i hænderne på konkurrenterne. Set i bakspejlet ville SAS formentlig have ønsket at man allerede på nuværende tidpunkt havde indsat det 10 (LN-RKF) som yderligere kapacitet hen over sommeren - men trods alt positiv at den kommer ind fra efteråret.

Måske SAS skulle overveje om man kan komme ud af udlejningskontrakten af OY-KBM til HiFly før tid, så vi allerede fra marts 2011 kan få genåbnet CPH-PVG!

I dag lærte jeg noe nytt om kapasiteten på IC av en av SAS' chief pilots som jeg fikk sitte på med fra Asker stasjon i dag. Om vinteren har SAS alltid én A330/A340 ute i tungt vedlikehold. Slik at når fly nr 10 settes inn til vinteren, betyr det at SAS de facto har ni maskiner i drift. Til sommeren 2011 blir det derimot (minst) 10!

CF på 93.7% for IC er som det nævnes alt for højt og det indebærer at alt for mange potentielle pax sendes direkte over i hænderne på konkurrenterne.

For å kverlulere litt så er det ikke et problem at SAS mister pax til andre selskaper, for det er lite realistisk å tro at SAS kan frakte alle passasjerer. Det som imidlertid kan være et problem, og som jeg antar at PP egentlig mener, er å miste passasjerer med stor betalingsvilje til konkurrentene. Det er helt klart uheldig, og en direkte konsekvens av at man har tatt ned kapasiteten på IC alt for mye og alt for kjapt i panikk etter krisen for en stund siden. Men når det er sagt så er det klart lett å være etterpåklok, og mye lettere enn å drive langtidsplanlegging i en stokastisk verden.

Måske SAS skulle overveje om man kan komme ud af udlejningskontrakten af OY-KBM til HiFly før tid, så vi allerede fra marts 2011 kan få genåbnet CPH-PVG!

Å gjenåpne CPH-PVG tror jeg ville være et smart trekk av SAS.

Dessverre burde dette trekket kommet allerede i Mars 2010. Siden påske har det vært veldig god loadfaktor hos mange selskaper fra Europa til PVG. Sannsynligvis grunnet oppsving i kinesisk økonomi men også pga EXPO2010.

For å kverlulere litt så er det ikke et problem at SAS mister pax til andre selskaper, for det er lite realistisk å tro at SAS kan frakte alle passasjerer. Det som imidlertid kan være et problem, og som jeg antar at PP egentlig mener, er å miste passasjerer med stor betalingsvilje til konkurrentene. Det er helt klart uheldig, og en direkte konsekvens av at man har tatt ned kapasiteten på IC alt for mye og alt for kjapt i panikk etter krisen for en stund siden. Men når det er sagt så er det klart lett å være etterpåklok, og mye lettere enn å drive langtidsplanlegging i en stokastisk verden.

Umiddelbart vil jeg give dig ret, men det er jo nærmest umuligt at spå om hvad der ville være sket, hvis nu... osv.

Hvis SAS ikke havde skåret ned havde de sikkert tabt mio. af kroner i krise-perioden, hvor de ville have haft overkapacitet og så kunne det vel i værste fald have betydet livet for SAS.

Personligt glæder jeg mig over at det ser ud som om SAS er kommet gennem den værste del af krisen og at der nu igen er positive tegn på udviklingen i SAS. Ikke nødvendig så hurtigt som de fleste af os kunne ønske, men trods alt positive tegn. Og jeg vil ihvertfald hellere at SAS igen vokser langsomt og sikkert end at de begynder at tage for store chancer, der igen kan sætte livet på spil for selskabet.

Så lad os glæde os over at der igen er fremgang - selvom det indtil videre er med små skridt.

Back