Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

Re: Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

Å gjenåpne CPH-PVG tror jeg ville være et smart trekk av SAS.

Dessverre burde dette trekket kommet allerede i Mars 2010. Siden påske har det vært veldig god loadfaktor hos mange selskaper fra Europa til PVG. Sannsynligvis grunnet oppsving i kinesisk økonomi men også pga EXPO2010.

Helt enig i at det kan være et rigtig god destination for SAS at kigge på igen - og det tror jeg faktisk også de seriøst gør.

Dog er jeg af den opfattelse at de p.t. gør det rigtige ved at fokusere på destinationer som rent faktisk går godt og øger frekvenserne på dem i første omgang. Når man har hentet yderligere vækst på disse og måske sætter det sidste IC-fly i drift på et tidspunkt, så vil det være tid til at udvide rutekortet igen. Men med kun et ekstra fly i flåden (og med en ude til tung vedligehold i vinteren jvf. CK) så er der faktisk ikke så store muligheder for at øge med flere ruter endnu - uden det skal gå ud over frekvenserne på andre ruter. Og da disse ruter tydeligvis går godt (jvf. belægningen) så er det rigtige at holde fokus på dem.

Helt i tråd med Core-SAS planen.

Men ingen tvivl om at der er mange ting på ønskesedlen - også hos mig. Men med SAS's bedste i tankerne, så tror jeg det er bedst med lidt tålmodighed.
 
Re: Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

I dag lærte jeg noe nytt om kapasiteten på IC av en av SAS' chief pilots som jeg fikk sitte på med fra Asker stasjon i dag. Om vinteren har SAS alltid én A330/A340 ute i tungt vedlikehold. Slik at når fly nr 10 settes inn til vinteren, betyr det at SAS de facto har ni maskiner i drift. Til sommeren 2011 blir det derimot (minst) 10!

Det har faktisk stått på forumet flere ganger tidligere ;)
 
Re: Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

For å kverlulere litt så er det ikke et problem at SAS mister pax til andre selskaper, for det er lite realistisk å tro at SAS kan frakte alle passasjerer.

Problemet er at SAS mister passasjerer som ønsker å reise med SAS. Det er ikke noe mål å ta hele markedet - det er komplett urealistisk.
 
Re: Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

Problemet er at SAS mister passasjerer som ønsker å reise med SAS. Det er ikke noe mål å ta hele markedet - det er komplett urealistisk.

Det er vel ikke et problem, så lenge man kan fylle flyene med andre som velger å reise med SAS og som er villige til å betale det billettene koster? Poenget kan vel ikke være å ha ledig kapasitet slik at de som ønsker å fly med SAS kan gjøre det? Poenget er å ha en tilstrekkelig høy fyllingsgrad og en tilstrekkelig høy yield, og om det er kunder som ønsker å fly med SAS eller ikke vet vi vel lite om (de har iallefall valgt å fly med SAS).:)
 
Re: Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

Det er egentlig det jeg mener .. med 93.7% må man si nei til altfor mange av disse ...
 
Re: Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

Det er vel ikke et problem, så lenge man kan fylle flyene med andre som velger å reise med SAS og som er villige til å betale det billettene koster? Poenget kan vel ikke være å ha ledig kapasitet slik at de som ønsker å fly med SAS kan gjøre det? Poenget er å ha en tilstrekkelig høy fyllingsgrad og en tilstrekkelig høy yield, og om det er kunder som ønsker å fly med SAS eller ikke vet vi vel lite om (de har iallefall valgt å fly med SAS).:)

Er da lojalitetsprogram som Eurobonus bare tull? Vil tro at store deler av den gruppen LN-MOW sikter til er nettopp EBG kunder, som gjerne vil fly med SAS.

Poenget er at mange i denne gruppen ikke bestiller billetten i god tid i forveien - og dermed ikke får plass (evt må gå inn på en svindyr løsning med 48 timers regelen)

Når alternativet da blir å reise med andre selskap har SAS mistet noe av lojaliteten hos sine (etter mine prinsipper) beste kunder.
Når dette så skjer et par ganger blir man lei.

TOS;
Ja, SAS har fyllt opp flyet sitt. Men med mange "shoppere" som ikke er lojale.
I lavtrafikkperioder eller lavkonjuktur, når SAS sårt trenger sine EBG kunder - kan man da være sikker på at de vender tilbake til SAS ???
 
Re: Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

Det er egentlig det jeg mener .. med 93.7% må man si nei til altfor mange av disse ...

Jeg var bare i litt kverulanthumør.....;) Regnet med at det var det du mente.
 
Re: Trafikktall juni 2010: Rekordhøy kabinfaktor

I dag lærte jeg noe nytt om kapasiteten på IC av en av SAS' chief pilots som jeg fikk sitte på med fra Asker stasjon i dag. Om vinteren har SAS alltid én A330/A340 ute i tungt vedlikehold. Slik at når fly nr 10 settes inn til vinteren, betyr det at SAS de facto har ni maskiner i drift. Til sommeren 2011 blir det derimot (minst) 10!

...og lige præcis dette faktum åbner muligheden for at SAS kan tilføje en ny IC destination fra april 2011. Om man så gør det er en helt anden ting - en mulighed er selvfølgelig også at gøre DXB helårlig.
 
Back
Top