• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trafikksituasjon på OSL 17.01.12

SeatBelt

ScanFlyer Gold
Trafikksituasjon på OSL 17.01.12

Mange fly sirkler sør for Oslo nå - Hva skjer? Er det lokal tett tåke?

Re: Trafikksituasjon på OSL 17.01.12

Tåka har vært ganske tett, men letter nå.

Er også dårlig "breaking action" sies det.

S

Under 1km sikt bortover, og knapt 50m opp i været.
RWY 01L har også meldt 2/2/3, altså rimelig dårlig bremseeffekt på 2/3 av banen.

Taxetid er forøvrig satt til 20min nå, vanlige er 10.

Brukte over 3 timer fra ZHR på morningen i dag. Den siste timen sirklet vi over østlandet i strålende sol. Bl.a en fin tur over min gamle hjemby Kongsberg. Men på OSL lå tåka tett som graut... Landet ca 1 time etter rutetid.

Den siste timen sirklet vi over østlandet i strålende sol.

Sorry, det vil jeg vinke med pisspreik flagget for, fordi det var ingen som var i nærheten av så lang airborne holding i dag! CTOT og delay på avgangsplass, samt noe holding, sure. Men ikke så mye.

"Fasiten" fra Avinor.

09:15 Zürich LX1210 Swiss International Air Lines 9 Landet 10:03

Sorry, det vil jeg vinke med pisspreik flagget for, fordi det var ingen som var i nærheten av så lang airborne holding i dag! CTOT og delay på avgangsplass, samt noe holding, sure. Men ikke så mye.

Sirkling er vel ikke nødvendigvis det samme som holding. Innflygingen til 19L sørfra kan jo, såfremt man legger litt godvilje til, beskrives som en sirkling. Men én time tar det vel neppe uansett…

Sirkling er vel ikke nødvendigvis det samme som holding. Innflygingen til 19L sørfra kan jo, såfremt man legger litt godvilje til, beskrives som en sirkling. Men én time tar det vel neppe uansett…

På flightradar var den midt ute i Skagerrak 09:15 (rutetabellankomst), så det var vel en "konsulenttime" i fra Kragerøområdet via Kongsberg til landing fra nord på OSL og parkering 10:03. ;)

Det track Swiss hadde er radarledning for å absorbere ca 5 minutter (+/-2 min ca) delay i feeder sector, slik at Sektor 5 kan levere flyet over GUDEX på det klokkesletter AMAN viser. (Arrival manager - details http://www.barco.com/barcoview/downloads/OSYRIS_AMAN.pdf) Dette for å få korrekt mengde fly inne i TMA til enhver tid.
For de som er opptatt av level flight i PMS viftene, så skal fly kunne svinge mot mergepoint ved første knekkpunkt i vifta, hvis trafikk er levert korrekt på TMA border, og vind etc ikke er annen en det DNMI har varslet, og matet inn i AMAN.
Det fordrer at vår Director og Final klarer å levere den final spacing vi har stilt inn i AMAN. (Om vi har stilt inn 3nm, og vi pga kødden vind ikke klarer å levere tettere enn 4, så må AMAN setter til 4 :) )
Ting som dukker opp, som f.eks baneinnspeksjoner, missed approaches som må inn på nytt osv vil også føre til at viftene blir brukt. (Det er det de er til)

Ved delay på mer enn ca 5 min blir holding eller 360 sving benyttet.

Og hva gjelder baneretning.......i dag var det bane 01 lenge....så da var det flyene fra nordnorge som fikk lengst vei ;)

Back