Trafikknedgangen fortsetter

sukram

ScanFlyer Gold
Totalt reiste 3 019 333 passasjerer til og fra Avinors lufthavner i april, en nedgang på 13,6 prosent i forhold til april i fjor. Den kraftige nedgangen må ses i sammenheng med påsken, som normalt fører til mindre trafikk. Utlandstrafikken gikk ned med 11, 8 prosent og innlandstrafikken med 14,5 prosent.

Dersom man ser på mars og april under ett er nedgangen i antall passasjerer til og fra Avinors lufthavner på totalt 6,6 prosent, 11, 2 prosent på utland og 4,3 prosent på innland.

Oslo Lufthavn Gardermoen opplevde i april en nedgang i antall passasjerer på 16, 3 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Av de andre store lufthavnene registrerte Bergen lufthavn, Flesland, en nedgang på 15,4 prosent, Stavanger lufthavn, Sola, 13, 5 prosent, Trondheim lufthavn, Værnes, 11, 1 prosent - hvilket er det samme som Tromsø lufthavn, Langnes. Bodø lufthavn opplevde minst nedgang med 1,5 prosent.

http://www.avinor.no/tridionimages/M%C3%A5nedsstatistikk%2004_uten%20koblinger_%20Apr%202009_tcm181-90316.xls

Vel, enkeltdager kanskje.. Men det er bare å se på tallene så forstår man at aktiviteten på OSL, på BGO, på TOS er mindre enn på lenge.

Det merkes på OSL. Det er mye stiller på flyplassen en det det pleier å være.

Det kan også jeg underskrive på. Det er betraktelig mindre trafikk siste 6-7 månder enn tilfellet var første del av 2008 og bakover.
Man trenger ikke statestikk for å kunne se at trafikkvolumet over OSL har godt ned. Reising 2 ganger i uka over OSL gir et godt intrykk av utviklingen.
Det er godt med plass i terminalen i forhold til tidligere selv om det tidvis i rushtiden kan være noe kø i sikkerhetskontrollen.

Dette kan jeg også skrive under på. Eneste grunnen til at det er køen i rushtiden, er at det aldri er mer enn maks 2/3 av sikkerhetslukene som er åpen, og svært sjelden mer enn halvparten. Dermed blir det køer. Når en kommer inn på flyplassen, så er det derimot stor forskjell fra i fjor på denne tiden.

Eneste gangen jeg ikke har merket noe særlig til trafikknedgangen når jeg har reist til nå i år er på Tax-free på ankomst. Der har jeg inntrykk at det fortsatt er like mye kaos som før

Er det noen som har sett tall på ratio mellom nordmenn og utlendinger i forhold til trafikknedgangen? Er det britene/tyskerne etc som uteblir, skyldes det hovedsaklig nordmenns reisevaner eller er nedgangen likt fordelt på de to gruppene?

Selv om det er nedgang på OSL får vi trøste oss med at det er mye verre andre steder. De siste dagene har OSL hatt mer trafikk (aircraft movements) enn Kastrup og Arlanda og er dermed skandinavias travleste flyplass!

Eneste gangen jeg ikke har merket noe særlig til trafikknedgangen når jeg har reist til nå i år er på Tax-free på ankomst. Der har jeg inntrykk at det fortsatt er like mye kaos som før

Er det noen som har sett tall på ratio mellom nordmenn og utlendinger i forhold til trafikknedgangen? Er det britene/tyskerne etc som uteblir, skyldes det hovedsaklig nordmenns reisevaner eller er nedgangen likt fordelt på de to gruppene?

En liten uvitenskapelig undersøkelse tyder på at det er utlendingene som uteblir ... ;)

Back