TRAFIKK STATISTIKK NOVEMBER 2006

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Norwegian fraktet i november 425 983 passasjerer
mot 315 601 i november 2005, hvilket gir en
økning på 110 382 passasjerer (35 %), og 41 %
vekst i passasjertrafikken (RPK).

--------------------------------------------------------------------------------

-Total passasjertrafikk (RPK) økte med 41 % i
forhold til november 2005.
-Total kapasitet (ASK) økte med 50 % i forhold
til november 2005.
-Kabinfaktoren var 69 %, hvilket er 5 pp lavere
enn november 2005.
-For november forventer selskapet en yield i
størrelsesorden NOK 0,73.



http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/TrafficNovember.pdf?id=49865
 
Kan virke som Norwegian sliter med å få rutene sine i Polen til å bli en suksess. Tar nok litt tid før rutene er oppe og går, men kanskje ikke polakker er de mest kjøpesterke.
 
Kabinfaktoren til Norwegian på veg ned !

Les på E24

Satsingen på Polen har , så langt, ikke vært heldig for Norwegian. Kabinfaktoren og Yielden er på veg nedover. Hvor lenge har de penger til å fortsette med å betale ut penger for hver passasjer de tar ombord. ??
 
Re: Kabinfaktoren til Norwegian på veg ned !

se også: http://www.scanairforum.net/forums/read.php?TID=15460
 
Re: Kabinfaktoren til Norwegian på veg ned !

Skal man tjene penger på lang sikt må man ofte bruke (les investere) penger på kort sikt.

Og det er vel litt tidlig å dømme Polen setsingen ned allerede? Dessuten har DY satt fra på forhåmd at det vil gå ihvertfall 1år før de går break-even i Polen så det er ikke noe å hisse seg opp over
 
Re: Kabinfaktoren til Norwegian på veg ned !

Uvanlig kommentar fra en blåruss. :clap
 
Re: Kabinfaktoren til Norwegian på veg ned !

Hører forøvrig rykter (fra internt i selskapet) om at DY sliter med fyll og bråk på Polen-flightene, noen her som har sett noe slikt?
 
Re: Kabinfaktoren til Norwegian på veg ned !

Fløy med DY til Polen i sommer, og kan bekrefte at det var ganske mye støy fra de polske gjestene. I tillegg satt de å knastet å tastet på mobiltelefonene i ett sett under flyvningen.
 
Re: Kabinfaktoren til Norwegian på veg ned !

Men Norwegian er ikke lenger billigst fra Norge til Polen. Wizz har atskillig bedre tilbud fra Torp, ser det ut til... Men de taper nok en del på at de ikke er bedre markedsført.
 
Re: Kabinfaktoren til Norwegian på veg ned !

Vet de sliter med med en del drikking og røyking på dass på polen flightene.Er ikke de rutene som står høyest hos ccm i norwegian.
 
Originally posted by DY Tech

Kanskje.Hvis de eksisterer om to år da?Noen som vet hva de sitter igjen med i pengekassa?

DY har en god kassabeholdning og en OK kontantstrøm så de skal fint klare noen år med endel millioner i minus fra Polen uten problemer
 
Originally posted by LN-KGL

Uvanlig kommentar fra en blåruss. :clap

Joda, men det kreves at det innen rimelighetens grenser (og den grensen setter vi) at det begynner komme mer penger inn enn ut og også av en hvis størrelse slik at NPV er positiv.

Og dessuten må jo også prosjektet være økonomisk fornuftig, slik at vi inngår minustegnet i bunn av regnearkene våre, hvis ikke må det kuttes og spares eller så må hele prosjektet nedlegges for å slippe å måtte kaste gode penger etter dårlige.

Sunk costs are like spilled milk!
 
ai - det koster i Polen tydeligvis, men det som overrasker meg er at belegget er såpass lavt - selv i en god måned som november. Med en yield på 73 øre skal DY ikke ha kostander over 50 øre før det blir røde tall, og strengt tatt tror jeg ikke de klarer å holde CASK på 49 øre som i sommer. jeg vil tro de ligger rundt 51 øre (heldigvis for all aktørene i flybransjen har det være midlt og lite med de-icing), og da vil november isolert sett gi ca 3 millioner i minus. Det går unna som bare det på norsk innenriks om dagen, så utlandet (og særlig Polen) må koste.

Richard - hvis det skal ta over ett år å få WAW til å gå rundt, må Kjos & Co ha regnet inn store gevinster etter det. Ett år er lang tid i dagens bransje, og jeg tror neppe f.eks. Ryanair sitter og ser på at en base taper penger i ett år. Særlig ikke et marked som Polen der konkurransen intensiveres, og det er lite håp om å bli kvitt noen av aktørene - men heller at det kommer flere konkurrenter ettersom polsk økonomi blir bedre og mer internasjonal.
 
Back
Top