TRAFIKK STATISTIKK APRIL 2007

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Norwegian fraktet i april 457 296 passasjerer mot
361 547 i april 2006, hvilket gir en økning på
95 749 (26 %), og 42 % vekst i passasjertrafikken
(RPK).

--------------------------------------------------------------------------------

- Total passasjertrafikk (RPK) økte med 42 % i
forhold til april 2006.
- Total kapasitet (ASK) økte med 45 % i forhold
til april 2006.
- Kabinfaktoren var 78 %, ned 2 pp fra april i
fjor.
- For april forventer selskapet en yield i
størrelsesorden NOK 0,69
http://www.newsweb.no/atmnt/TrafficApril.pdf?id=42888

legger vi samme CASK til grunn som i Q1 blir det et minus på ca 10 mill for april

Originally posted by CK

legger vi samme CASK til grunn som i Q1 blir det et minus på ca 10 mill for april
Hvilket er slett ikke verst i forhold til økningen i produskjonen.

men veksten koster penger, penger, penger. Mye av veksten skyldes vel også påskeeffekten.

Hvor lenge skal denne unnskyldningen om ekspansjon vare ? Hvor lenge skal de ekspandere ? Hvor mye tid og penger har nordmenn til å reise ? Hvor lenge varer "krigskassa" ??

Originally posted by SQ 777

Hvor lenge skal denne unnskyldningen om ekspansjon vare ? Hvor lenge skal de ekspandere ? Hvor mye tid og penger har nordmenn til å reise ? Hvor lenge varer "krigskassa" ??

Nå er jeg ingen ekspert på regnskap, men et underskudd på 10 millioner trenger vel ikke å bety at man tærer på kassa med samme beløp. Eventuelle avskrivninger o.l. reduserer jo resultatet, men "koster" ikke DY rene penger. Dvs. DY kan ha en positiv cash flow og et finansielt underskudd på samme tid.

Originally posted by CK

Historien har vist at man må legge til 2,5-3,5 % på topplinjen for inntekter utover selve billettinntektene. Og da blir resultatet i april i spannet minus 2 mill til pluss 3 mill.

Men det er fortsatt ekstremt svakt for å väre april. Legg merke til at yielden var hele 9 % lavere sammenlignet med samme måned i fjor. Dengang gjorde DY et aprilresultat på 20-25 miller.

Originally posted by BU662

Jeg kan bare undre meg hvor udifferensert det bli betraktet her.

DY 1 Kvartal:

Norge ** Polen
19 fly ** 2 fly
+27 Mio. NOK ** -35 Mio NOK

Ökning i 2. Kvartal:

Norge ** Polen
+2 / 3 fly ** ingen ny fly, ruter bli omlagt

Cash flow fra DY sine operasjoner er svart som mine sko. Dette betyr DY kan god lane seg nye penger om de trenger eller gir ut flere aksjer.

Og nok en regnstykke:

DY vokser for tida med 40%. Hvor lenge tar det til de kommer opp til 50 fly? Vi utelukker FlyNordic her. Svar: 2,5 ar.

Etter det hva jeg har sett og opplevd siste helg med DY, sa er de absolutt pa rette vei. Og jeg forventer at de vil presentere en stor overraskelse for 2. kvartal.

Problemet er vel at de vokser i tradisjonelt yield-svake markeder. Polen virker ikke som blir det helt store, og det er neppe särlig höye enhetsinntekter å hente på nye linjer som Antalya, Beograd etc. De får inn noen ruter ifm. FlyNordic-kjöpet som sikkert er ok yieldmessig (f.eks. Stockholm-Luleå), men det er ikke mange nye cash cows i sikte.

Vi befinner oss i höykonjunktur, og da bör man kunne forvente at selv flyselskaper gjör overskudd. Jeg har en fölelse av at de ikke kommer til å komme så mye lengre ned i CASK, og ettersom de ikke henter ut särlig höy RASK, tror jeg det kommer ta flere år för vi ser akseptable marginer.

Tja, Richard, jeg kjøper ikke helt forventningene, ei heller påstanden om at de kan låne så mye penger de vil. I DN denne uken sto det en artikkel om norske selskapers gjeldsgrad, og Norwegian er den soleklare vinneren med langt over 80% belåning. Så langt har det kostet mer enn 300 millioner, og de eneste som har tjent penger på Norwegian er de aksjonærene som kjøpte på bunn og solgte på topp.

Jeg tror Eirik har helt rett ang, CASK - under 60 øre er i og for seg imponerende, men når yielden faller mer enn CASK'en, får du etterhvert et problem. Om DY ikke klarer å få CASK'en særlig lengre ned, er de nødt til å styre yielden, og da hjelper det ikke å ekspandere inn i low-yield markeder.

Back