Traffiktall Norwegian mai 2019

Someone

Moderator
Medlem
Norwegian har kommet med sine trafikktall for mai. Ikke ofte vi her ser en nedgang i antatt passasjerer, og parkering av MAX har mye av grunnen her. Samtidig som de ikke fyller flyene like godt, men det siste mer enn kompenseres for at de nå lykkes med å få bedre betalt per passasjer, hvilket er nødvendig skal de bli lønnsomme

Passasjerer: 3.362.413 -2%
ASK: +4%
RPK: +4%
Load factor: 86,1% -0,4pp
Yield: 0,38 +8%
RASK: 0,33 +7%

https://www.norwegian.no/globalasse...-traffic-figures/traffic-figures-may-2019.pdf

Når de tar ned egenveksten i kapasitet fra 50+% til sånn ca 4%, så bør det gå an å fylle flyene bedre.

Det var vel ikke så veldig mye å skryte av. Eller?

Når de tar ned egenveksten i kapasitet fra 50+% til sånn ca 4%, så bør det gå an å fylle flyene bedre.

Det var vel ikke så veldig mye å skryte av. Eller?

Jo dette er jo mye å skryte av, RASK oppgang på 7% er veldig bra. Husk også at det var flere rød-dager i mai fjor som bidrar til økt RASK. En liten nedgang i fylling mot betydelig økning i RASK er jo veldig fordelaktig for Norwegian. Q2 kommer nok til å bli et veldig bra kvartal for NAS.

Jo dette er jo mye å skryte av, RASK oppgang på 7% er veldig bra. Husk også at det var flere rød-dager i mai fjor som bidrar til økt RASK. En liten nedgang i fylling mot betydelig økning i RASK er jo veldig fordelaktig for Norwegian. Q2 kommer nok til å bli et veldig bra kvartal for NAS.

Vel, vel. Rundt 300 mill i økt omsetning holder bare ikke. Hva tror du ekstra kostnader beløper seg til for mai?

Generelt sett rapporteres det vel fra bransjen om lavere booking enn forventet for sommeren, noe også tilbudene har gjennspeilet. En noe dårligere start på sommeren kan forhåpentligvis trekke dette opp.

Vel, vel. Rundt 300 mill i økt omsetning holder bare ikke. Hva tror du ekstra kostnader beløper seg til for mai?

Husk de hadde bra vekst i April også (RASK fremgang på 22%) , så 1mrd mer i Apr/Mai, hvis de fortsetter fremgangen i Jun så vil Q2 nok bli positiv. Jetfuel er også billigere i år enn i fjor.

Unit cost Q2 ex fuel i 2018 var 0.29 vil nok bli litt høyere i år pga max osv men ikke mer enn 1 øre opp. Og med litt lavere fuel så går det nok opp i opp på total CASK.
CASK Q2 2018 var 0.41, og tror ikke det vil ligge langt unna dette.

https://www.iata.org/publications/economics/fuel-monitor/Pages/index.aspx

Litt usikker på det. At det kjøres tilbudskampanjer på sommeren er uvanlig. Tyder på for mange ledige seter.

Ja, men dette er vel mer for Juli, som er Q3.

Begynnelsen av mai gav mange dyre billetter på grunn av SAS streiken. Regner med at Norwegian hadde høyere fyllingsgrad i hvert fall de første 2 ukene på grunn av dette. Mange bestilte for å sikre seg og fikk billetter som ikke kunne refunderes

Ikke helt fornøyd på børsen i dag...

Norwegian-aksjen endte ned 6,89 prosent. Flyselskapet la frem trafikktall på morgenkvisten, som viste en nedgang i antall passasjerer på 2,0 prosent til 3,36 millioner i mai.

«Vi vurderer at dette var en nøytral til litt negativ rapport for Norwegian Air Shuttle», skriver DNB Markets i en oppdatering ifølge Infront TDN Direkt. (E24.NO)

Disse traffiktallene er alarmerende svak dersom man ser dem i sammenheng med hva skjedde i Mai. SAS ble i over en uke i streik og det ble 3-4 langhelger (avhengig av landet du bor i). Dvs. mange positive faktorer som skulle egentlig bidra at flere flyr med Norwegian og flyene bli fullere.

Men med all dette positive medvind presenterer DY traffik-tall som viser mindre passajerer og lett fallende loadfactor. Yield er opp, som bidra til at RASK stigger med 2 øre, men husk den dårlige nivea fra 2018 som man kommer fra. Med andre ord, man har skruet opp prisene sa mye at en del folk valgte a sta hjemme. En pyrrus strategi dersom margin under streken blir dårligere. Lavpris-segment er en volume business og DY har 10ppt lavere fyllingsgrad enn de andre LCC peers.

Denne Yield-Fokuss strategi begynner å skade selskap, fordi setene bli ikke fylt opp og dermed svekker seg også inntekter fra Ancillary Revenues. Regner man tallene tilsammen og legger CASK Q2 2018 til grunn, sa har DY tapt penger i May19.

Man kan bare håpe at selskap far seg kloke hoder/ fagfolk / Revenue-professionals inn på de stillings-annonser man har ute... Denne Yield mania må stoppes før det er for sent og erstattes med noe som er mer balansert. Ellers vil selskap fa en stort problem rett etter sommerferie ...

Disse traffiktallene er alarmerende svak dersom man ser dem i sammenheng med hva skjedde i Mai. SAS ble i over en uke i streik og det ble 3-4 langhelger (avhengig av landet du bor i). Dvs. mange positive faktorer som skulle egentlig bidra at flere flyr med Norwegian og flyene bli fullere.

Men med all dette positive medvind presenterer DY traffik-tall som viser mindre passajerer og lett fallende loadfactor. Yield er opp, som bidra til at RASK stigger med 2 øre, men husk den dårlige nivea fra 2018 som man kommer fra. Med andre ord, man har skruet opp prisene sa mye at en del folk valgte a sta hjemme. En pyrrus strategi dersom margin under streken blir dårligere. Lavpris-segment er en volume business og DY har 10ppt lavere fyllingsgrad enn de andre LCC peers.

Denne Yield-Fokuss strategi begynner å skade selskap, fordi setene bli ikke fylt opp og dermed svekker seg også inntekter fra Ancillary Revenues. Regner man tallene tilsammen og legger CASK Q2 2018 til grunn, sa har DY tapt penger i May19.

Man kan bare håpe at selskap far seg kloke hoder/ fagfolk / Revenue-professionals inn på de stillings-annonser man har ute... Denne Yield mania må stoppes før det er for sent og erstattes med noe som er mer balansert. Ellers vil selskap fa en stort problem rett etter sommerferie ...

Har mer tro på din analyse enn optimistiske Elnæs

http://e24.no/boers-og-finans/norwe...egian-mens-konkurrenten-var-i-streik/24635933

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener mai-tallene for Norwegian viser en passasjerutvikling som var svakere enn ventet, men at inntjeningen per sete og passasjerer var «meget sterk» og er et resultat av at Norwegian nå har endret kurs og roet ned den voldsomme veksten de hadde tidligere.

– Det gir klare signal om at fokuset på lønnsomhet bærer frukter og det gir god grunn til å tro på at Norwegian kan levere (...) et break-even eller positivt resultat i 2019, sier Elnæs til E24.

At antallet passasjerer var lavere mener han kan forklares med at Max-flyene sto på bakken og at etterspørselen generelt i markedet har vært lavere i år enn i fjor:

– Det stemmer godt med hva lavprisflyselskapene i Europa har indikert frem mot sommeren, primært at markedet bestiller svært sent frem mot avgangsdato eller velger å fly mindre enn i fjor, sier Elnæs.

Han legger til at de økte marginene til Norwegian i mai kan være et tegn på at flere forretningsreisende velger selskapet, noe som vil være gode nyheter hvis det skulle fortsette.

– Hvorfor faller fyllingsgraden når konkurrenten var i streik og Norwegian hadde 18 fly på bakken?

– Mai er normalt en svak måned, tilsvarende september, spesielt på langdistanse. I tillegg tror jeg markedet i år er litt svakere enn i fjor i Norge og Europa, sier Elnæs, som legger til at han tror Norwegian fokuserer mer på å få gode billettpriser og lønnsomhet enn å fylle flyene for enhver pris ved å dumpe prisene.

Trodde ikke mai var en svak måned, mer en gjennomsnittlig, med god miks av ferie/syden og forretningstrafikk. At yield økte tror jeg skyldes mer sas-streik enn økning av forretningstrafikk. Legger på mine reiser merke til hvor lavt de priser seg på de fleste avganger i forhold til SAS. Mye revenue i dass fra de kundene som er pålagt å velge billigste alternativ på sine siste liten bestillinger i alle fall.

Norwegian har kommet med sine trafikktall for mai. Ikke ofte vi her ser en nedgang i antatt passasjerer, og parkering av MAX har mye av grunnen her. Samtidig som de ikke fyller flyene like godt, men det siste mer enn kompenseres for at de nå lykkes med å få bedre betalt per passasjer, hvilket er nødvendig skal de bli lønnsomme

Passasjerer: 3.362.413 -2%
ASK: +4%
RPK: +4%
Load factor: 86,1% -0,4pp
Yield: 0,38 +8%
RASK: 0,33 +7%

https://www.norwegian.no/globalasse...-traffic-figures/traffic-figures-may-2019.pdf

Bedre betalt. Skyldes ikke endel av det at de skrudde vel opp prisene endel under streiken, så de er vel kanskje ikke helt riktige, eller?

Bedre betalt. Skyldes ikke endel av det at de skrudde vel opp prisene endel under streiken, så de er vel kanskje ikke helt riktige, eller?

De fleste lar seg lure av de tallene som SAS og media har presentert i forbindelse med pilotstreiken i SAS. De tallene stemmer ikke. Norwegian har ikke tjent mye på den streiken (én svale gjør ingen sommer), og SAS har ikke tapt på langt nær det de oppgir som estimat heller.

I tillegg til at estimatene som SAS oppga var ren oppkonstruert fiksjon, må vi heller ikke glemme at SAS-kunder er trofaste (men utdøende), så flertallet av de som ikke reiste under pilotstreiken tar turen på et senere tidspunkt - med SAS.

De fleste lar seg lure av de tallene som SAS og media har presentert i forbindelse med pilotstreiken i SAS. De tallene stemmer ikke. Norwegian har ikke tjent mye på den streiken (én svale gjør ingen sommer), og SAS har ikke tapt på langt nær det de oppgir som estimat heller.

I tillegg til at estimatene som SAS oppga var ren oppkonstruert fiksjon, må vi heller ikke glemme at SAS-kunder er trofaste (men utdøende), så flertallet av de som ikke reiste under pilotstreiken tar turen på et senere tidspunkt - med SAS.

Jeg kjenner mange hos leverandører og i mitt selskap (som har rammeavtale med SAS) som reiste med Norwegian til opp til kr 3500 mellom Bergen og Oslo. For ukependlere og prosjektfolk er det ikke bare å utsette reisen på grunn av at SAS er i streik.
Selv benyttet jeg KLM til manchester selv om det normalt er billigere med SAS og til greie tider.

For fritidsreisende stemmer nok det du sier langt på vei

Jeg kjenner mange.......

Tja. Jeg kjenner mange som kjenner noen, som kjenner en, som kjenner én som har vært på månen. Men det utgjør likevel ikke så mange i det store og hele - men noen er det jo. Så du har jo litt rett.:D

P.S.
Det var et lite poeng her, men ellers bare ment som en spøk. Du har en veldig høflig og fin måte å skrive på. (I motsetning til meg.)

Tja. Jeg kjenner mange som kjenner noen, som kjenner en, som kjenner én som har vært på månen. Men det utgjør likevel ikke så mange i det store og hele - men noen er det jo. Så du har jo litt rett.:D

P.S.
Det var et lite poeng her, men ellers bare ment som en spøk. Du har en veldig høflig og fin måte å skrive på. (I motsetning til meg.)

Norwegian satte opp en god del ekstrafly fra og til Oslo under streiken. Det var ikke 199 kroner billetter som gjaldt der. Dersom de i snitt tjente 2000 ekstra pr sete, og de fylte flere tusen seter ekstra pr dag, ble det penger av det.
Under streiken underkommuniserte Kjos at de tjente på SAS streiken. Dermed er det forståelig at den effekten heller ikke ble trukket frem i forbindelse med mai tallene. For aksjekursen er det nok best at markedet tror at dette har med den nye strategien å gjøre. Vipps så var bryteren skrudd over fra vekst til lønnsomhet

Last edited:
Norwegian satte opp en god del ekstrafly fra og til Oslo under streiken.

De satte opp noen få ekstra avganger, men det blir ikke noen store totale tall ut av det. Norwegian fylte 3 362 413 seter totalt. De fløy likevel med 543 070 ledige seter, og load var ikke høyere enn vanlig.

Den Norwegian-trafikken som overlapper SAS utgjør i utgangspunktet ikke veldig mye av trafikken, så det forholdsvis små tall vi opererer med her.

Men jeg tror vi er enig om at overgangen fra vekst til lønnsomhet har vært, og er fortsatt, ganske krevende.

De satte opp noen få ekstra avganger, men det blir ikke noen store totale tall ut av det. Norwegian fylte 3 362 413 seter totalt. De fløy likevel med 543 070 ledige seter, og load var ikke høyere enn vanlig.

Den Norwegian-trafikken som overlapper SAS utgjør i utgangspunktet ikke veldig mye av trafikken, så det forholdsvis små tall vi opererer med her.

Men jeg tror vi er enig om at overgangen fra vekst til lønnsomhet har vært, og er fortsatt, ganske krevende.

jeg googlet dette.
den 1 mai hadde Norwegian 14 ekstra flighter, den 2 mai 8 og den 3 mai 13 (kilde er Hegnar 30 april)
Om dette ble det totale for mai vet jeg ikke, men det utgjør 35 flighter og vel 6000 seter.
Kanskje lite i den store sammenhengen, men uansett noen kjærkomne millioner

jeg googlet dette.
den 1 mai hadde Norwegian 14 ekstra flighter, den 2 mai 8 og den 3 mai 13 (kilde er Hegnar 30 april)
Om dette ble det totale for mai vet jeg ikke, men det utgjør 35 flighter og vel 6000 seter.
Kanskje lite i den store sammenhengen, men uansett noen kjærkomne millioner

Så hvis vi bruker dine tall, utgjør dette ca 0,3% av omsetningen for mai. Ikke mye.

Så kan vi også legge til at kostnadene ved å sette opp ekstra fly er ganske mye høyere enn kostnadene ved ordinær produksjon.

Det hele kan vel derfor ses på som en gest til noen av de passasjerene som ble rammet av streiken.

Å som tidligere nevnt; ikke mange av SAS' trofaste kunder bytter selskap heller.

Ikke rare fortjenesten igjen der altså.

Back