Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir mener mai-tallene for Norwegian viser en passasjerutvikling som var svakere enn ventet, men at inntjeningen per sete og passasjerer var «meget sterk» og er et resultat av at Norwegian nå har endret kurs og roet ned den voldsomme veksten de hadde tidligere.
– Det gir klare signal om at fokuset på lønnsomhet bærer frukter og det gir god grunn til å tro på at Norwegian kan levere (...) et break-even eller positivt resultat i 2019, sier Elnæs til E24.
At antallet passasjerer var lavere mener han kan forklares med at Max-flyene sto på bakken og at etterspørselen generelt i markedet har vært lavere i år enn i fjor:
– Det stemmer godt med hva lavprisflyselskapene i Europa har indikert frem mot sommeren, primært at markedet bestiller svært sent frem mot avgangsdato eller velger å fly mindre enn i fjor, sier Elnæs.
Han legger til at de økte marginene til Norwegian i mai kan være et tegn på at flere forretningsreisende velger selskapet, noe som vil være gode nyheter hvis det skulle fortsette.
– Hvorfor faller fyllingsgraden når konkurrenten var i streik og Norwegian hadde 18 fly på bakken?
– Mai er normalt en svak måned, tilsvarende september, spesielt på langdistanse. I tillegg tror jeg markedet i år er litt svakere enn i fjor i Norge og Europa, sier Elnæs, som legger til at han tror Norwegian fokuserer mer på å få gode billettpriser og lønnsomhet enn å fylle flyene for enhver pris ved å dumpe prisene.