staale
Born to run
Her er siste del, del 1 kan leses her;
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105442
del 2 kan leses her;
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105951
Vi var innom til Suluban Beach, nær Ulu Watu tempelet, og så solnedgangen derfra, herlig plass!
Utenfor hotellet holdt en fyr ved navn Rasty til, han hentet oss kl 1600 for å ta oss til flyplassen. Klok av skade etter sist gang vi kjørte den veien la vi inn VELDIG god tid, men selvfølgelig var det ca null trafikk denne dagen, og vi var fremme etter ca 25 minutter. Siden vi hadde så god tid tok vi en tur på Starbucks utenfor, men ikke før vi hadde foreviget et hav av mopeder på brikka.
Fikk kjørt oss selv og bagasjen igjennom security og innsjekk, og så bar det opp i 2. etg for å betale den obligatoriske utreiseskatten på IRP 150 000 pr pers før vi kunne gå inn i avgangsområdet. Også her blir man overveldet av gamelanmusikk og balinesiske dufter overalt man beveger seg. Flyplassen her er ikke all verden å skrive hjem om, noen spiseplasser og noen butikker er der riktignok.
Vi hadde noen få rupier igjen å bli kvitt, og tenkte et par flasker vann kunne hjelpe i så måte. Helt til dama i sjappa skulle ha 50 000 for en flaske som utenfor koster 1 500…. Sååå dum er man jo ikke, så vi valgte en annen butikk å kvitte oss med pengene i
070712
SQ 947,DPS-SIN
B777-200
Reg 9V-SRF
Sete 40G
En liten time før planlagt takeoff åpnet dørene inn til gatene, og vi skulle dra fra gate 4. Maskinen som skulle ta oss til Singapore var litt sen, så boarding og avgang ble noen minutter forsinket, men ikke verre enn at vi kom til å lande på rutetid.. Middagen jeg valgte var strimlet biff med rid og grønnsaker, og Tiger øl til å skylle ned med. Flyturen opp gikk som en drøm, og ca 30 min før landing fikk vi beskjed om å gjøre klar for innflyging. Vi kom inn fra nord, som når vi kom inn fra Køben, men landet denne gangen på RWY 20C. Vi satt langt fremme i kabinen, og kom tidlig ut av flyet. Det var derfor ingen kø i immigrasjonen, og vi kom kjapt igjennom den. Gikk så for å hente bagasjen på belte 34, men der måtte vi vente litt lenger. Tipper bagene som kom først inn på flyet kom sist ut av det….Vi fikk til slutt tak i alle kolliene våre, og gikk gjennom tollen for å møte vår venn Keith, som vi skulle bo hos de første dagene i Singapore.
Søndag morgen dro vi til Chit’s bar and Restaurant ute ved Changi for å spise frokost. Restauranten ligger ved sjøen, direkte ved forlengelsen av RWY 20C.
Denne morgenen tok flyene av i denne retningen, og vi fikk ikke mindre enn 3 stk A380 rett over hodene våre. Etter frokost dro vi over til Changi Beach for å spotte fly på vei inn, men det var nok feil tid. Fikk en 747, et par A330 og B777, ellers bare småtasser som A320, B737 osv. Litt kjipt, men vi får trøste oss med at vi sist gang fikk et lass med heavies fra samme spotteplass. Mandag tok vi en tur i Singapore Flyer, og fikk derfra med oss et par F15 som flydde forbi. De drev med øvelser til nasjonaldagens parade litt senere i sommer. Like ved Singapore Flyer ligger Singapore Flight Experience. Dette er en helt ny simulator, type 737-800 cockpit. Simulatoren er sertifisert slik at rutepiloter også bruker den til trening. Her kan menigmann kjøpe forskjellige pakker, med varighet fra 30-90 minutter der en kan fly hvor en vil. Vi booket oss inn for tirsdag kl 1100.
Vi valgte en 60 minutters flight til S$ 275. I løpet av denne flighten var vi innom take off og landinger på bl.a. London City, LHR, Changi og St Maarten. Skikkelig kul og realistisk opplevelse, i alle fall for oss flynerder.
Her innflyging mot LHR, RWY 27R
Fyren som instruerte oss er utdannet pilot, men foreløpig uten jobb, så han jobber deltid ved simulatoren og får nok logget en del simulatortimer innimellom kundene. Denne simulatoren er for øvrig et samarbeid med Boeing, og de har noen kule modeller for salg. Vi endte opp med en 777-200LR og en 737-800, begge i Boeing livery. Kostet hhv S$ 79 og 55. I tillegg kunne en kjøpe en del Boeing-rekvisita, som gadgets, t-skjorter, bagtags, capser osv. For de som vi er det mulig å få en DVD fra flyturen, og/eller et foto av deg selv i cockpiten, prisen her er S$ 20 pr stk.
Onsdag la vi turen til Sentosa Island, rekreasjonsplassen for de aller fleste singaporianere. Siden vi har vært her en del ganger før tok vi det litt kuli denne gangen. Vi tok noen runder i luge/skyride, prøvde Megazip en gang, og så kjørte vi et par runder med Segways. Megazip er en 450 meter lang zipline fra toppen ved Imbiah Lookout og ned til en liten øy like utenfor Sentose, en luftig opplevelse var det. Vi spiste så lunsj der ute før turen gikk innom hotellet for litt avslapping. Om kvelden dro vi til Long Beach Restaurant på East Coast Seafood Center.
Der bestilte vi chilikrabbe, seabass, ris, babi kelang med hvitløk, drunken prawns med hvitløk, friterte hveteboller og så litt suppe og kinesisk te. Skal man spise chilikrabbe her, glem hvite eller lyse klær, det er skikkelig grisete ;-) Men herregud så godt!!
Hjemreisen stod for tur på torsdag, og vi gledet oss alle til en 13,5 timer lang drømmetur med 380’en til London Heathrow. Siden avreise ikke var før kl 2330 så ble dagen brukt til litt sightseeing og shopping nede i sentrum, før turen gikk til Changi kl 19. Hadde bestilt maxitaxi siden vi har litt bagasje å dra på, og mens vi ventet på den ble vi vitne til en kollisjon mellom en moped og en taxi utenfor hotellet. Heldigvis ingen alvorlige skader. Men når taxien kom fortalte sjåføren at det hadde vært en alvorlig ulykke på motorveien, så vi kjørte en omvei til flyplassen for å slippe køene. På veien passerte vi gamle Kallang flyplass, hvor kontrolltårnet fremdeles står i all sin prakt.
Kjørte selvfølgelig til T3, inngang 3 hvor vi fikk sjekket inn bagasjen hele veien frem til Stavanger. Vi slo oss ned i en sittegruppe med utsikt til rullebanen, og fikk med oss 3 stk 380’er og noe andre storfugler mens vi ventet. Tok noen runder med gratis fotmassasje i stolene der, og gikk så for å ta en matbit før vi ruslet bortover mot gate A4. Ny runde med security og fremvisning av boardingkort, og så var vi inne i gateområdet. Var kun to avganger på denne tiden, så det var mer en nok plass der inne. Startet boarding et par minutter etter oppsatt tid, og siden vi hadde plasser på rad 38 var vi blant de siste som fikk gå om bord.
120712
SQ 321, SIN-LHR
A 380
Reg 9V-SKI
Sete 38 D
Vel innlosjerte i setene våre var det tid for de vanlige prosedyrene. Vi rigget oss til med det vi trengte til turen, teppe og pute lå allerede i setene. Så var det utdeling av varme kluter, hodetelefoner og ameneties til alle om bord. Flighten var ikke helt full, også i vår del av kabinen var det enkelte ledige seter. Middag ble servert etter en stund, denne gangen valgte jeg svinekjøtt. Kabinen ble så gjort klar for natt, og i løpet av de neste 10 timene var det noen runder med servering av drikke og snacks, innimellom småturer innom drømmeland. Hadde laget meg en playlist med sanger fra de 793 cd’ene i biblioteket om bord, hørte på den gjennom turen.
Frokosten ble inntatt i 40 ooo fots høyde, over Ukraina, da det var ca 2,5 timer igjen av turen. Thainudler med ris stod på menyen for min del. Tilbake til IFE etter frokost, og så ble kabinen klargjort for landing. Vi landet på 27R og takset bort til terminal 3. Ingen bombe akkurat, men tåken dekket store deler av LHR denne morgenen. Personlig har jeg lite til overs for LHR som ”venteplass”, så de 6 timene til neste flight forbigås i stillhet.
130712
SK 4630, LHR-SVG
B737-700
Reg LN-TUF,
Sete 12 D
Denne flighten var helt full, men boarding gikk helt fint. Satt på rad 12, så vi var blant de siste inn også her. Jeg puttet ørepropper i ørene, og duppet stort sett av de 90 minuttene flighten varte. Ingen servering, ingen turbulens, så det var en stille og rolig flytur. Vi var alle slitne etter mange timer på reisefot, så vi la vel ikke merke til så mye mer før vi landet på Sola. Der taxet vi bort til den nye delen av utenriksterminalen. Vi måtte vente en stund uten at noe skjedde, og så fikk vi beskjed om at de manglet trapp til oss. Vi fikk etter hvert beskjed om at det kom en trapp til bakdøren, og alle skulle gå ut der. Men så kom det en trapp fremme også, og vi kunne gå ut den veien i tillegg. Kan ikke annet enn å bli overrasket over at trappene ikke var klare, men aller mest overrasket over at de bygger nok en terminal der man ikke har fingrer ut til flyene. Først på innenriks, til store protester fra brukerne, og nå gjentar de ”suksessen” på utenriks. Noen som snakker om fremskritt….? Men vi kom oss da ut til slutt, og fikk tatt en runde innom taxfreebutikken før bagasjen ble plukket av båndet og vi gikk igjennom tollen uten problemer av noe slag. Vi ble hentet av en kompis som så kjørte oss hjem.
Hjemme ventet utpakking av bagasjen og dertil tilhørende klesvask. Og etter nesten tre uker hjemmefra måtte husvasken igangsettes rimelig kjapt, men det er så kjedelig at jeg velger å avslutte rapporten her, og takke for følget for denne gang!
Hilsen Ståle og familie
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105442
del 2 kan leses her;
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105951
Vi var innom til Suluban Beach, nær Ulu Watu tempelet, og så solnedgangen derfra, herlig plass!


Utenfor hotellet holdt en fyr ved navn Rasty til, han hentet oss kl 1600 for å ta oss til flyplassen. Klok av skade etter sist gang vi kjørte den veien la vi inn VELDIG god tid, men selvfølgelig var det ca null trafikk denne dagen, og vi var fremme etter ca 25 minutter. Siden vi hadde så god tid tok vi en tur på Starbucks utenfor, men ikke før vi hadde foreviget et hav av mopeder på brikka.

Fikk kjørt oss selv og bagasjen igjennom security og innsjekk, og så bar det opp i 2. etg for å betale den obligatoriske utreiseskatten på IRP 150 000 pr pers før vi kunne gå inn i avgangsområdet. Også her blir man overveldet av gamelanmusikk og balinesiske dufter overalt man beveger seg. Flyplassen her er ikke all verden å skrive hjem om, noen spiseplasser og noen butikker er der riktignok.

Vi hadde noen få rupier igjen å bli kvitt, og tenkte et par flasker vann kunne hjelpe i så måte. Helt til dama i sjappa skulle ha 50 000 for en flaske som utenfor koster 1 500…. Sååå dum er man jo ikke, så vi valgte en annen butikk å kvitte oss med pengene i
070712
SQ 947,DPS-SIN
B777-200
Reg 9V-SRF
Sete 40G
En liten time før planlagt takeoff åpnet dørene inn til gatene, og vi skulle dra fra gate 4. Maskinen som skulle ta oss til Singapore var litt sen, så boarding og avgang ble noen minutter forsinket, men ikke verre enn at vi kom til å lande på rutetid.. Middagen jeg valgte var strimlet biff med rid og grønnsaker, og Tiger øl til å skylle ned med. Flyturen opp gikk som en drøm, og ca 30 min før landing fikk vi beskjed om å gjøre klar for innflyging. Vi kom inn fra nord, som når vi kom inn fra Køben, men landet denne gangen på RWY 20C. Vi satt langt fremme i kabinen, og kom tidlig ut av flyet. Det var derfor ingen kø i immigrasjonen, og vi kom kjapt igjennom den. Gikk så for å hente bagasjen på belte 34, men der måtte vi vente litt lenger. Tipper bagene som kom først inn på flyet kom sist ut av det….Vi fikk til slutt tak i alle kolliene våre, og gikk gjennom tollen for å møte vår venn Keith, som vi skulle bo hos de første dagene i Singapore.
Søndag morgen dro vi til Chit’s bar and Restaurant ute ved Changi for å spise frokost. Restauranten ligger ved sjøen, direkte ved forlengelsen av RWY 20C.

Denne morgenen tok flyene av i denne retningen, og vi fikk ikke mindre enn 3 stk A380 rett over hodene våre. Etter frokost dro vi over til Changi Beach for å spotte fly på vei inn, men det var nok feil tid. Fikk en 747, et par A330 og B777, ellers bare småtasser som A320, B737 osv. Litt kjipt, men vi får trøste oss med at vi sist gang fikk et lass med heavies fra samme spotteplass. Mandag tok vi en tur i Singapore Flyer, og fikk derfra med oss et par F15 som flydde forbi. De drev med øvelser til nasjonaldagens parade litt senere i sommer. Like ved Singapore Flyer ligger Singapore Flight Experience. Dette er en helt ny simulator, type 737-800 cockpit. Simulatoren er sertifisert slik at rutepiloter også bruker den til trening. Her kan menigmann kjøpe forskjellige pakker, med varighet fra 30-90 minutter der en kan fly hvor en vil. Vi booket oss inn for tirsdag kl 1100.
Vi valgte en 60 minutters flight til S$ 275. I løpet av denne flighten var vi innom take off og landinger på bl.a. London City, LHR, Changi og St Maarten. Skikkelig kul og realistisk opplevelse, i alle fall for oss flynerder.
Her innflyging mot LHR, RWY 27R

Fyren som instruerte oss er utdannet pilot, men foreløpig uten jobb, så han jobber deltid ved simulatoren og får nok logget en del simulatortimer innimellom kundene. Denne simulatoren er for øvrig et samarbeid med Boeing, og de har noen kule modeller for salg. Vi endte opp med en 777-200LR og en 737-800, begge i Boeing livery. Kostet hhv S$ 79 og 55. I tillegg kunne en kjøpe en del Boeing-rekvisita, som gadgets, t-skjorter, bagtags, capser osv. For de som vi er det mulig å få en DVD fra flyturen, og/eller et foto av deg selv i cockpiten, prisen her er S$ 20 pr stk.
Onsdag la vi turen til Sentosa Island, rekreasjonsplassen for de aller fleste singaporianere. Siden vi har vært her en del ganger før tok vi det litt kuli denne gangen. Vi tok noen runder i luge/skyride, prøvde Megazip en gang, og så kjørte vi et par runder med Segways. Megazip er en 450 meter lang zipline fra toppen ved Imbiah Lookout og ned til en liten øy like utenfor Sentose, en luftig opplevelse var det. Vi spiste så lunsj der ute før turen gikk innom hotellet for litt avslapping. Om kvelden dro vi til Long Beach Restaurant på East Coast Seafood Center.

Der bestilte vi chilikrabbe, seabass, ris, babi kelang med hvitløk, drunken prawns med hvitløk, friterte hveteboller og så litt suppe og kinesisk te. Skal man spise chilikrabbe her, glem hvite eller lyse klær, det er skikkelig grisete ;-) Men herregud så godt!!

Hjemreisen stod for tur på torsdag, og vi gledet oss alle til en 13,5 timer lang drømmetur med 380’en til London Heathrow. Siden avreise ikke var før kl 2330 så ble dagen brukt til litt sightseeing og shopping nede i sentrum, før turen gikk til Changi kl 19. Hadde bestilt maxitaxi siden vi har litt bagasje å dra på, og mens vi ventet på den ble vi vitne til en kollisjon mellom en moped og en taxi utenfor hotellet. Heldigvis ingen alvorlige skader. Men når taxien kom fortalte sjåføren at det hadde vært en alvorlig ulykke på motorveien, så vi kjørte en omvei til flyplassen for å slippe køene. På veien passerte vi gamle Kallang flyplass, hvor kontrolltårnet fremdeles står i all sin prakt.

Kjørte selvfølgelig til T3, inngang 3 hvor vi fikk sjekket inn bagasjen hele veien frem til Stavanger. Vi slo oss ned i en sittegruppe med utsikt til rullebanen, og fikk med oss 3 stk 380’er og noe andre storfugler mens vi ventet. Tok noen runder med gratis fotmassasje i stolene der, og gikk så for å ta en matbit før vi ruslet bortover mot gate A4. Ny runde med security og fremvisning av boardingkort, og så var vi inne i gateområdet. Var kun to avganger på denne tiden, så det var mer en nok plass der inne. Startet boarding et par minutter etter oppsatt tid, og siden vi hadde plasser på rad 38 var vi blant de siste som fikk gå om bord.
120712
SQ 321, SIN-LHR
A 380
Reg 9V-SKI
Sete 38 D
Vel innlosjerte i setene våre var det tid for de vanlige prosedyrene. Vi rigget oss til med det vi trengte til turen, teppe og pute lå allerede i setene. Så var det utdeling av varme kluter, hodetelefoner og ameneties til alle om bord. Flighten var ikke helt full, også i vår del av kabinen var det enkelte ledige seter. Middag ble servert etter en stund, denne gangen valgte jeg svinekjøtt. Kabinen ble så gjort klar for natt, og i løpet av de neste 10 timene var det noen runder med servering av drikke og snacks, innimellom småturer innom drømmeland. Hadde laget meg en playlist med sanger fra de 793 cd’ene i biblioteket om bord, hørte på den gjennom turen.
Frokosten ble inntatt i 40 ooo fots høyde, over Ukraina, da det var ca 2,5 timer igjen av turen. Thainudler med ris stod på menyen for min del. Tilbake til IFE etter frokost, og så ble kabinen klargjort for landing. Vi landet på 27R og takset bort til terminal 3. Ingen bombe akkurat, men tåken dekket store deler av LHR denne morgenen. Personlig har jeg lite til overs for LHR som ”venteplass”, så de 6 timene til neste flight forbigås i stillhet.
130712
SK 4630, LHR-SVG
B737-700
Reg LN-TUF,
Sete 12 D
Denne flighten var helt full, men boarding gikk helt fint. Satt på rad 12, så vi var blant de siste inn også her. Jeg puttet ørepropper i ørene, og duppet stort sett av de 90 minuttene flighten varte. Ingen servering, ingen turbulens, så det var en stille og rolig flytur. Vi var alle slitne etter mange timer på reisefot, så vi la vel ikke merke til så mye mer før vi landet på Sola. Der taxet vi bort til den nye delen av utenriksterminalen. Vi måtte vente en stund uten at noe skjedde, og så fikk vi beskjed om at de manglet trapp til oss. Vi fikk etter hvert beskjed om at det kom en trapp til bakdøren, og alle skulle gå ut der. Men så kom det en trapp fremme også, og vi kunne gå ut den veien i tillegg. Kan ikke annet enn å bli overrasket over at trappene ikke var klare, men aller mest overrasket over at de bygger nok en terminal der man ikke har fingrer ut til flyene. Først på innenriks, til store protester fra brukerne, og nå gjentar de ”suksessen” på utenriks. Noen som snakker om fremskritt….? Men vi kom oss da ut til slutt, og fikk tatt en runde innom taxfreebutikken før bagasjen ble plukket av båndet og vi gikk igjennom tollen uten problemer av noe slag. Vi ble hentet av en kompis som så kjørte oss hjem.
Hjemme ventet utpakking av bagasjen og dertil tilhørende klesvask. Og etter nesten tre uker hjemmefra måtte husvasken igangsettes rimelig kjapt, men det er så kjedelig at jeg velger å avslutte rapporten her, og takke for følget for denne gang!
Hilsen Ståle og familie
Last edited: