Totalt kollaps i kundeservice til SAS i kveld

Det har ihvertfall blitt annerledes siden jeg begynte.

Paxen klager på informasjon hvis de ikke får vite at flyet skal gå når det skal. Hvis vi som handlingsselskap ikke har informasjon nok til å si når flyet skal gå, så blir det betegnet som lite eller dårlig informasjon for de reisende. Men det er en del ganger hvor ingen kan si når flyet kan gå og derfor vil det alltid være situasjoner hvor paxen er misfornøyd, men som man ikke kan gjøre noe med.

PÅ din tid. (da jeg og jobbet) hadde dere en helt annen hverdag, med langt flere hoder på jobb i forhold til flybevegelsene.

Heldigvis var det svært mange passasjerer som tok kontakt med oss som var på jobb i går, og ga oss beskjed om at vi gjorde en fabelaktig jobb!

Jeg finner det litt spesielt at en med så lang erfaring innenfor bransjen kan sitte og dømme SGS som en middelmådig handling agent på bakgrunn av en forumbrukers opplevelser og norges mest upartiske avis sine innlegg!

Debrefinger holdes fremdeles etter slike dager, og feil evalueres og man prøver å forbedre seg og stille sterkere ved lignende situasjoner.

Blandt annet var det ett menneske som informerte over annleget med hyppige mellomrom.

Man kan deriomt ikke bemmanne opp til å kunne ta unna for en slik menneskemengde i terminalen.

Det hjelper heller ikke at flyselskapet handling agenten representerer kanseller alle avganger resten av kvelden for å så sette de inn igjen etter att all bagasje er kjørt inn i ankomsthallen, man må da prøve og få organisert kaoset på best mulig måte. Noe jeg mener ble håndtert på en profesjonel måte i går kveld/natt.

jeg har kun forholdt meg til hva LN-KGL har beskrevet, ikke har jeg lest noen av avis oppslagene, men jeg kjenner Kurt godt og respekterer han. Og det jeg reagerer mest paa er det faktum at han ble sendt hjem med bagasjen, mens flyet gikk (med kun 7 kolli ombord!!!) Noe gikk veldig galt, og Kurt er en fyr som er meget oppegaaende og oppmerksom.....

Jeg vet ikke om vi var saa fryktelig bedre bemannet, naar Sk907 ble kansellert paa FBU var vi som regel 1 person fra Billettkontoret som hadde oppgave aa finne nye routinger, skrive om billetter og fysisks skrive ut nye billetter (0 e-tkts) det foerte ofte til arbeide natten igjennom....

Da har LN-KGL rapportert at han er kommet trygt fram til fedrene heimen. Og godt er det siden jeg har fått SMSer fra Notodden, Sauherad og andre fårehoder i hele dag.

Men a word of warning til dere hvis ryggmargsrefleks er enhversomkritisererSASerenjævlaidiot (og dere er det mange av på dette forumet, et forum som kanskje burde skifte navn til SASlovers.no? - spøk til side): LN-KGL har sine sider og de aller fleste av dem er reflekterte. Jeg har også mine sider og noen av dem er (i følge kvinnene i mitt liv - kone og tre døtre) relativt reflekterte. Jeg har vært lykkelig SAS-kunde siden 1969. Min siste SAS-flight var på tirsdag og den var bra. Flighten før den siste bør vi ikke snakke om siden den var omtrent slik jeg forestiller meg US Marshals MD-80-flighter er. Dette var med Spanair som opererte en SAS-flight MAN-CPH samme tirsdag. Den var så ille at jeg måtte - bare måtte -styrke meg før flighten til OSL som var en utrolig hyggelig opplevelse med enormt god plass i et europeisk fly.

But I digress: Poenget mitt er at man skal ikke kaste for mye skit på sine aller mest lojale kunder. LN-KOG og LN-KGL legger igjen uforholdsmessig mye av sine private midler hos dette selskapet som kalles SAS. Holdningene som SAS-elskerne på dette forumet legger for dagen, og de er ikke alltid like passasjervennlige (altså fiendtlige mot meg) gjør at jeg vurderer å legge pengene mine i en annen kurv. Selv om jeg er en kynisk gammel mann, er jeg også en vanlig dum pax.

En av mine virkelig store luftfartsopplevelser de siste årene var på en flight som hadde prefix LH, men det var SK som fløy. Det var totalt kaos på OSL. SAS på bakken hadde mistet hodet, r**a og alt midt mellom. Det får være så sin sak. Shit does happen. Det som tok kaka kom fra cockpit underveis fra OSL til FRA. Jeg har i mine 28 år i arbeidslivet hørt noe så illojalt! Kapteinen sa 'something along the lines of': "Våre tidligere kolleger på bakken har gjort en uprofesjonell jobb. Dette er for dårlig." For meg som pax spiller det ingen rolle hvilket selskap som gjør hva. Det er faktisk irrelevant.

På tirsdag sjekket jeg inn i Manchester hos en svensk dame i SAS-uniform. For meg er hun SAS. Jeg hadde kjøpt en SAS-billett MAN-OSL (eller min arbeidsgiver hadde gjort det). I utgangspunktet var det direkte, men SAS valgte å endre det til via helvetepåjord (altså CPH). Så valgte SAS å sette inn Spanair som fikk min siste opplevelse på Aeroflot til å se ut som en sommerdag på stranden, mellom MAN og CPH. Det de klarte å si over PA-systemet burde få noen og enhver til å miste jobben! Fra CPH og til tåkeheimen hadde jeg en utrolig hyggelig og morsom tur - takket være mitt reisefølge (et eldre ektepar med en utsøkt sans for humor) og purseren (ei gammal kjærring - i følge dem som liker Ryanairkalenderen) med like utsøkt sans for humor.

Poenget er at SAS' ansatte driter seg ut - de er bare mennesker. I stedet for å forsvare det til helvete fryser, akseptér det! På den måten øker troverdigheten en smule. Personlig synes jeg troverdigheten i dette tilfellet forsvant da bagasjen ble lempet ut og pax sendt hjem. At 7 kolli havnet i HAU er sannhetsvitne godt nok for meg.

LN-KGL har muligens problemer med retningsansen, ikke hørselen. Og han var innenfor sikkerhetskontrollen lenge før avgang med møkkakameraet (Canon) parkert lenge før opprinnelig avgangstid. Han ringte fortvilet til Falcon og fortaltet at det ikke var noe informasjon om noe.

Disclaimer: These remarks are not addressed against the valiant people who tried to process too many people through too few gates to aircraft that existed only in the imagination of planners who sit somewhere far away, only against those who equate SAS or any subsidiary with infallibility.

Flott innlegg, -KOG!

Som nevnt tidligere så har jeg flere ganger opplevd at SAS sitt system for kundebahandling bryter sammen i langt mindre alvorlige situasjoner enn dette, så at det bare er været som er skyld i kaoset tror jeg lite på. At de som jobber i direkte kontakt med kundene føler at de gjør det de kan betviler jeg ikke, og de gangene jeg har måttet stå i kø lenge for å få endret planer som følge av kanselleringer/forsinkelser osv., så har jeg syntes oppriktig synd på det (stort sett) ene mennesket som har sittet i skranken for å ordne opp for flere hundre passasjerer. Det er ikke enkeltindividene som er problemet, men heller systemet.

Jeg vil vel anslå at minst 80% av mine reiser går med SAS, og jeg er stort sett godt fornøyd. Det er likevel ting jeg er mindre fornøyd med fra tid til annen. Alt er ikke perfekt i SAS, så de som føler et behov for å slå tilbake mot de som kritiserer SAS bør kanskje ta hensyn til dette. Det var sikkert ingen av de som har "støttet" SAS i denne tråden som fotfulgte -KGL og opplevde det han opplevde....

Last edited:
Sjangsen for å komme dit vi skal i dag er relativt stor, så med det benyttes anledningen til å ønske alle reisende, ansatte, hjemmefeirende og andre en riktig god jul. Det er stor takhøyde her på forumet, og ofte høy konstruktivitet i tillegg, og det gjør sidene interessante å gå inn på for mange.
God jul!
:nor

Det har ihvertfall blitt annerledes siden jeg begynte.

Paxen klager på informasjon hvis de ikke får vite at flyet skal gå når det skal. Hvis vi som handlingsselskap ikke har informasjon nok til å si når flyet skal gå, så blir det betegnet som lite eller dårlig informasjon for de reisende. Men det er en del ganger hvor ingen kan si når flyet kan gå og derfor vil det alltid være situasjoner hvor paxen er misfornøyd, men som man ikke kan gjøre noe med.

Med fare for å kaste en brannfakkel (vedr salg av sgs)......:drunk:..... "hvis vi som handlingselskap ikke har informasjon..." Farlig farlig, se på seg som handlingselskap, men true med streik hvis blir solgt ut av SAS....
Enten er en SAS utad og ordner opp internt, eller så er en handlingselskap. Kan ikke velge etter hva som passer best i forskjellige situasjoner.

Last edited:
Med fare for å kaste en brannfakkel (vedr salg av sgs)......:drunk:..... "hvis vi som handlingselskap ikke har informasjon..." Farlig farlig, se på seg som handlingselskap, men true med streik hvis blir solgt ut av SAS....
Enten er en SAS utad og ordner opp internt, eller så er en handlingselskap. Kan ikke velge etter hva som passer best i forskjellige situasjoner.

Hvorfor er det farlig da? SAS definerer oss som er handlingsselskap med en separat organisasjon og SLA i forhold til SAS Norge. Mot SAS Danmark, Sverige og International er vi mye nærmere organisert men fortsatt er vi det med kontrakt og SLA. Men det er noe med tilhørigheten, og vi har større fullmakter som internt i gruppen. Hvis SAS f.eks. instiller så føler man jo at det er noe man selv har vært med på og må ordne opp, mens slik som jeg ser på en del av andre handlingsselskaper på OSL så er det en del "det er ikke oss"-holdningen. Og vi har nok det også til dels på fremmedhandlingsbiten.

Dette er ikke spørsmål til hvordan det er utad, men derimot hvordan realiteten er internt. Det er en del av spørsmålet som også er oppe under S11 og man ser jo at det har gitt en del negative konsekvenser at SGS er skjøvet lenger vekk fra flyselskapene, derfor har også man sett på alternativene om SGS skal knyttes nærmere flyselskapet SAS igjen og om man vil gi restriksjoner på hvilke fremmedhandlingskontrakter man skal påta seg.

Da får jeg ta opp tråden igjen - SAS er i ferd med å blir tilgitt. Her er fra første avbetaling (jumpseat med Romeo Charlie Zulu fra HAU til OSL). Hvis det er noen som lurer på bildet under, så var det slik det så ut rett før landing på 01R i dag :D

Attachments

• 01R.jpg
    01R.jpg
    54.8 KB · Views: 154
Da får jeg ta opp tråden igjen - SAS er i ferd med å blir tilgitt. Her er fra første avbetaling (jumpseat med Romeo Charlie Zulu fra HAU til OSL). Hvis det er noen som lurer på bildet under, så var det slik det så ut rett før landing på 01R i dag :D

Det er noen som blir kompensert, ser jeg..... (hadde jeg fått slik kompensasjon de gangene jeg har klaget så har jeg holdt kjeft neste gang temaet kom opp....:D).

Back