• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TOS RWY 01/19 blir 18/36

Hæ? hvordan kan en rullebane bare skifte retning sånn over natta? Hvilken retning er den egentlig orientert og snakker vi om små marginer her?
 
Siden den magnetiske polen flytter på seg, er ikke dette uvanlig. Det skjer ikke over natta, men over lang tid.
 
Hæ? hvordan kan en rullebane bare skifte retning sånn over natta? Hvilken retning er den egentlig orientert og snakker vi om små marginer her?

Det skyldes som nevnt at magnetisk kurs henger igjen i regelverk og kart. Det er vel sant og si ikke mange som har et reelt behov for magnetkompass nå for tiden, men fandenskapen henger fremdeles med. Det medfører at rullebaneretningen, som skal rundes av til nærmeste 10-grader magnetisk retning må endres dersom misvisningen gjør at det bikker over grenseverdien for avrunding. (+\- 5 grader) Dette skjer over hele verden, i Norge har 15-20 rullebaner byttet ident de siste årene.

Geografisk retning på rullebanen i Tromsø er 013,0419/193,0600 (Forskjellen på litt mer enn 180 grader skyldes jordkrumningen på avstanden mellom tersklene), altså en klar 01/19. Men misvisningen er ca 8 grader øst og endrer seg østover for hvert år.
Dermed får du en magnetisk retning på ca 005/185, og iom at østlig misvisning fremdeles øker drar magnetisk retning seg stadig nærmere 18/36.
 
Takk KnutW for utfyllende forklaring. Med tanke på at magnetiske polpunkter forflytter seg og slike justeringer som vi snakker om her blir nødvendige, er det typisk for rullebaner/flyplasser som ligger nærmere polpunktene enn andre? Eller påvirker disse endringene flyplasser uansett hvor i verden de ligger.
 
Takk KnutW for utfyllende forklaring. Med tanke på at magnetiske polpunkter forflytter seg og slike justeringer som vi snakker om her blir nødvendige, er det typisk for rullebaner/flyplasser som ligger nærmere polpunktene enn andre? Eller påvirker disse endringene flyplasser uansett hvor i verden de ligger.



Aner ikke, men innbiller meg at de som ligger nærmere den magnetiske polen påvirkes mer.

Forestill deg at du skal peke på en person som står en meter foran deg. så flytter han seg en meter til venstre.

Gjør det samme med en person som står 10 meter foran deg, som også flytter seg en meter til venstre.

Du må snu mer på deg for å "følge" han som står nærmest.
 
påvirker disse endringene flyplasser uansett hvor i verden de ligger.

Hele verden er berørt, men det er naturlig nok større utslag desto nærmere den magnetiske polen rullebanen ligger. Noen, f.eks. Thule nord på Grønland, løser det elegant med rett og slett å oppgi baneretningen i True North.
 
Back
Top