TOS, med kjentfolk bak spakene.

Takk for en knall fin serie med fine bilder og gode tekster. Gleder meg til å spotte på Tos i sommer:D

Da må du skyndte deg, for de skal lefse opp gjerdet langs hele østre side og sannsynligheten er stor for at det blir få fine spotteplasser igjen da.... :(

Men takk takk takk til alle som likte det! Og til de som ikke likte innholdet, takk for at dere trykket innom! :p

Da må du skyndte deg, for de skal lefse opp gjerdet langs hele østre side og sannsynligheten er stor for at det blir få fine spotteplasser igjen da.... :(

Det var da som svarte, fordi det er mange fine bilder som er tatt fra den siden av stripa. Tenker først og fremst på "Tromsø-vollen" og omkringliggende steder.:(

He he he :lol:
Lefse opp = sette opp i stor stil / høy fart. Skjer vel iallefall innen slutten av Juli...

For å forklare, per dags dato er det et område som er en slags "forhøyning" langs østre side. Denne forhøyningen har ikke gjerde "oppe på forhøyningen", det står nede ved rullebanen eller i bakken ned til rullebanen. Nå pågår det stor utbedring/utvidelse av sikkerhetssonen rundt rullebanen, og forhøyningen skal dermed planeres ut. Gjerdene skal også flyttes ut, helt inntil veien. Dermed vil gjerdet "flyttes opp", parkeringsplassen forsvinner osv.

Last edited:
Vet du ikke hva gnikkalæfsa er? Jeg får alltid det servert når jeg besøker gamle slektninger i Tromsø. Veldig godt!

Veldig Off-topic, sorry.

Last edited:
Flotte bilder Polaris! Men enig at det hadde vært bedre om noen av bildene var rette, slik svgspotter påpekte over.
Nei nu må du kom å førtell mæ korr dem e skeiv, så ska æ rett dem opp førr skjeivhetspolitiet! ;)

Om du ikke har lagt merke til det enda så tar jeg kun bilder for min egen interesses del. Fordi det "e arti!". Deler bildene da jeg tenker at andre her inne finner de interessante/morsomme etc. og at det på den måten er "givende" for forumets aktivitet. Jeg vet jeg selv synes det er artig med litt skråblikk på tingene. Det er altså ikke fordi jeg har lyst å legge bildene mine ut på airliners.net eller ta det fineste / beste / retteste bildet av alle at jeg hverken tar bilder eller legger de ut her på forumet.

Nå er det jo slik at v1.0 Grunnleggende regler for posting sier at man skal rette opp horisonten, så enig i det svgspotter skiver...

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=21788

Men igjen; bra bilder. :)

LN-AØR, beklager men det finner jeg rett og slett litt latterlig. Den regelen ble så vidt jeg forstår skrevet fordi enkelte individer er så slørvete og lite oppvakt at de ikke ser bildene deres er helt på trynet skjeve - por ejemplo : http://farm5.static.flickr.com/4048/4701362522_6f6068052f.jpg (redigert til å bli skjevt av meg, for illustrative årsaker). Reglene bærer tydelig preg av å forhindre bildetråder man umiddelbart kjenner igjen - og naturlig finner mindre interessante. Hvorfor jeg skal dras inn i noe sånt er for meg uforståelig.

Synes det er ganske frekt og uhøflig og komme med kommentarer om at bilder er 0,3 grader skjeve når man ikke spør om tilbakemelding. Forskjell på å se at et fly tar av i oppover / nedoverbakke mot å sitte og tenke "hmmmm, er nå dette fullstendig i vater? *måle med måleskive*

Hvorfor skal man i det hele tatt gidde å legge ut bilder når alt folk ser etter er vinklingen på de? Prøv å se LITT lengre? Beklager at jeg har et lite utbrudd her, men jeg blir regelrett oppgitt av at det bare skal handle om å være best og mest perfekt. Tolk reglene med litt slakk og "common sense" - istedet for å dra alle over en kam :rolleyes:

Forøvrig fant jeg svgspotters kommentar som en unggutts respons av hva alle andre på forumet har kommentert til han, og jeg tok han ikke seriøst.

Flotte bilder Polaris! Men enig at det hadde vært bedre om noen av bildene var rette, slik svgspotter påpekte over.

Nå er det jo slik at v1.0 Grunnleggende regler for posting sier at man skal rette opp horisonten, så enig i det svgspotter skiver...

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=21788

Men igjen; bra bilder. :)

Til litt info så går flystripa i Tromsø over en kul og har derfor helling i begge rettninger og kan derfor ikke brukes som referanspunkt til skjevhet. Slik som jeg kan se det når man kikker på fast monterte ting, lyktestolper, papikasser og skilt lys - er bildene rette. Det blir bare ufint tull å henge seg opp i skjevhet så lenge man ikke gidder å se dypere inn i bildet og det ikke finnes en horisont og vurdere ut fra. :old

Har hatt en fantastisk morsom dag med to artigkara nede på flyplassen i dag. Takk for laget, maten og alt! Hva som begynte med to konkrete mål ble en hel del interessant.

Først et par bilder i ære for forumets beste Norwegianpilot. Tusen takk for hyggelig prat og ivrig vinking. 10 plusspoeng til deg! "Vinkebilde kommer fra en annen kar litt senere, men her er avgangen ;)
Stay put for part 2, heftige sydenmaskiner coming right up!

Og her kommer vinke bildene:

Tar med to siden de var så hyggelige ;)

IMG_5533-vink.jpg

IMG_5531-1.jpg

(er vel avslørt som en av "artigkaran" nå ;) Og du hadde rett "Polaris" at det var mange i uniform som vinket til oss, selv om jeg trur det var til deg :up: (du fikk jo "styre" 757`n ;) )

Og vil takke like mye til "Polaris", og den andre "artigkaran" som gjorde at det ble en uforglemmelig ettermiddag.

Det med samholdet, at vi er i "samme båt", kan ha det artig, ingen konkurranser, men en gjensidig respekt og ønske om den andre fikk fylt minnekortene sine med de motiver man ønsket. (det er vel jeg som skal takke for tålmodigheten til de andre mens minnebrikken fyltes opp av helikopterbilder)
Flyfotografering er ikke bare perfeksjonisme der bilder ikke kan være 0,1 -? grader "feil", men handler også om samhold, fellesskap, dele en hobby, lære nye ting. (Som nevnt tidligere vedr. sammenligning til Airliners.net, så er det vel ikke mange bilder som hadde kommet i forumet med de kriterier de har for bildekvalitet)

Så takk til dere begge for en drømmedag som vil gå inn i historieboka mi som den flotteste flydagen på TOS.
(kommer til å legge ut noen bilder som viser min tolkning/opplevelse av denne dagen.)

Mvh.
Dag H

Lefse opp er vel strengt tatt ikke noe tromsø-uttrykk. Hva gnikkalæfsa er, kan jeg bare spekulere i :)

Flotte bilder, likte airbaltic-bildet. Pen livery det der, og fine skyformasjoner var det også!

Back