TOS, med kjentfolk bak spakene.

Polaris

Free Luigi
Har hatt en fantastisk morsom dag med to artigkara nede på flyplassen i dag. Takk for laget, maten og alt! Hva som begynte med to konkrete mål ble en hel del interessant.

Først et par bilder i ære for forumets beste Norwegianpilot. Tusen takk for hyggelig prat og ivrig vinking. 10 plusspoeng til deg! Vinkebilde kommer fra en annen kar litt senere, men her er avgangen ;)

4697768900_b22b12059e.jpg


4697765906_d5b43bc5e4.jpg


----

Deretter litt varierende fra flyplassen;

4697129233_a359ac7da3.jpg

Air Balticen på tur inn ;)

Så et lite oversiktsbilde over flyplassen. Legg merke til wortexen i himmelen bak det bakerste flyet ;) Bildet kan trykkes på og fås i stor versjon.


B733, B738, B738, DHC 8-300, ATP....something øverst på himmeln.

4697145031_1817faff9a.jpg

En noget sliten (i lakken) ATP.

4697304431_5debfb88a8.jpg

NESTEN helt sentrert ;) Hva er dealen med å ha haleroret så sidelengs?

4697932882_eeaefa8d82.jpg

Denne kom sprettende bortover som en kenguru, og endte i teorien opp med å ta en vanvittig lowpass. Artig å se en go around så nært. Årsaken var nok at de satte flyet for hardt i bakken, for deretter å ha god motvind så de "flakset opp igjen".

4698033796_429cb88917.jpg

Akk ja disse dresskledde menn.... De sniker seg nå med på bilder her og der. Jeg hadde jo tenkt å ta bilde av han i gul refleksdrakt. Helt sant.

4697903082_1ca019180b.jpg

OO-LVT - liten belger? :)

Stay put for part 2, heftige sydenmaskiner coming right up!
 
Dresskledde menn med noen striper! Alltids ett fint syn for damer som liker piloter! ;)

Fantastiske bilder..;)
 
Last edited:
First out, Balkan Holidays med en Airbus 320.
4697923394_8d6ae72c17_b.jpg

Jeg er rett og slett litt sjarmert av denne rundsnuten...

4697160293_f52a91c805.jpg

Minner litt om en hund (om noen husker Dug fra Pixars "up!" så ser dere den referansen!)

4697788946_e626cf3275.jpg

Igjen - what up med haleroret?

Ble et lite cockpitbesøk, men zoomlinser funker dårlig til sånt. Anbefaler Turtles bildetråder om du vil ha en morsom og interessant vinkling inn mot Airbuscockpits ;)

4697284285_c072b4c9e1.jpg

Time to leave, makan til eksos på de herre Airbusene. Kanskje dette var prototypen...?!?! ;) ;) :p

4697290399_65cd062bf0.jpg

Fint livery har de også, en liten fargeklatt i vårt kalde klima.


---

Deretter var det tid for .... *trommesolo* 757'en!!! :colgate: Dessverre landet den rett før Airbusen tok av, så vi fikk ikke tatt fancy bilder av landingen - men det endte opp med å bli en interessant opplevelse uansett ;)

4697911904_2effff89e9.jpg

Takser inn. Høyt, tynt og litt stelkete. Omtrent som meg, med andre ord :lol:

4697908368_d92fc6075e.jpg

Hyggelig styrmann jeg kom til å møte igjen.

4697293113_47c5ea9bc9.jpg

Sexy sexy dependable engines! ;)

4697927368_a65c742105.jpg

To glade tyrkere og en tysker i midten. Makan til entusiastisk crew, stilte seg opp for bildetaking på eget initiativ og praiet oss inn i flyet etterpå.

Aldri har jeg gått opp så mange trappetrinn til et fly, som på 757'en. Når jeg vel kom inn ble jeg fascinert over lengden på flyet, og jeg kom med gullkommentaren "is it different classes, with those walls?". Nei, det var jo toaletter! Snakk om å være bortkommen på store fly, ante ikke at det gikk an å ha toaletter andre steder enn foran og bak i flyet :lol:

Deretter ble jeg sittende i kapteinsetet og pratet litt for lenge med styrmannen. De kom visst fra 35 varmegrader, til våre herlige 10. Cockpitbilder ble det igjen dårlig med, men 757-200 cockpiter er romslige og i den fine beige fargen ;) Denne var litt sliten også, viser seg at TC-SNB er bygget i 1994 og var i trafikk for Aeromexico fram til 2006. Meget "godt" brukt fly vil jeg påstå, og det var interessant for meg å se både sprekker og dritt i cockpit uten at jeg følte det var noe umiddelbar trussel. Den var jo bare slitt. ++++ i flyskrekkboka :colgate:
 
Hoi hoi kjapt levert :) Du fikk jo med dæ mye enda du satt så rolig å avslappa i bilen hele tia... nesten.. Bra levert !
 
Takker og bukker. Går kjapt når det lastes opp direkte fra minnekortet vettu.... JPEG-skyting über alles! :lol: :love
 
Flott med litt "annerledes" bilder også. Artig fortelling også. Ser dere har litt vinter igjen på fjellene også der oppe.
 
Igjen - what up med haleroret?

Ble et lite cockpitbesøk, men zoomlinser funker dårlig til sånt. Anbefaler Turtles bildetråder om du vil ha en morsom og interessant vinkling inn mot Airbuscockpits ;)

Rorene har kun hydraulisk kontroll og når motorne er av dumpes trykket i systemene og dermed "henger og slenger" de i vinden. Du ser at høyderor (elevator) og balanseror (aileron) også henger, noe som skjer relativt kjapt etter at motorne er avslått. Haleroret (rudder) holder seg normalt i midten siden der ikke er noe tyngdekraft som virker inn...bortsett fra når det blåser, og det ser ut som du står på lesiden av flyet ;)

Fine bilder var det nå også, ja!! :)

Takker for hyggelig reklame...man prøver nå å gjøre ting interessant/annerledes!!
 
Helt fantastisk, dette er et av de beste bildene jeg har sett. Crew kommer ut å hilser, cockpit hilsing, invitert ombord, sist men ikke minst meget pene bilder! :wow:
 
Akk ja disse dresskledde menn.... De sniker seg nå med på bilder her og der. Jeg hadde jo tenkt å ta bilde av han i gul refleksdrakt. Helt sant.
OO-LVT - liten belger? :)

Jadda, jeg tror nå sånn passe på den påstanden der... ;)
Den lille belgeren, tro hva man skal kalle den hvis det landet blir delt i to?

4697284285_c072b4c9e1.jpg

Time to leave, makan til eksos på de herre Airbusene. Kanskje dette var prototypen...?!?! ;) ;) :p

Takser inn. Høyt, tynt og litt stelkete. Omtrent som meg, med andre ord :lol:

Støvskyen kommer vel av dårlig kostejobb langs runway'en...;)
Høy og med 20 år skrevet på snuten på både tyrkisk, tysk og engelsk...:D



Morsom serie, ja .. :up:

Hvem var det som tok go-around? KTHY?

KHTY kommer hit annenhver mandag, det var en eller annen DY sak som tok go-around i går. Hvis man skal ta det etter bildet til Polaris da, for jeg var ikke der nede. Flott serie det der Polaris!:fly
 
Morsom serie, ja .. :up:

Hvem var det som tok go-around? KTHY?

Var LN-NOS, Kjetil har et bedre bilde her http://forum.scanair.no/showpost.php?p=520611&postcount=55. På andre forsøket satt landinga som støpt :)

Rorene har kun hydraulisk kontroll og når motorne er av dumpes trykket i systemene og dermed "henger og slenger" de i vinden. Du ser at høyderor (elevator) og balanseror (aileron) også henger, noe som skjer relativt kjapt etter at motorne er avslått. Haleroret (rudder) holder seg normalt i midten siden der ikke er noe tyngdekraft som virker inn...bortsett fra når det blåser, og det ser ut som du står på lesiden av flyet ;)

Fine bilder var det nå også, ja!! :)

Takker for hyggelig reklame...man prøver nå å gjøre ting interessant/annerledes!!

Jammen DET var jo litt logisk - rett og slett! Makes completely sense siden alle stod med halerorene samme veien. De må forresten være relativt lett å bevege de, for vi hadde jo ikke SÅ mye vind.... (Eller har jeg blitt for godt vant med den nordavinden montro :drunk: )

Takk sjøl!

Noen var litt skjeve polaris men ellers bra..

Nei nu må du kom å førtell mæ korr dem e skeiv, så ska æ rett dem opp førr skjeivhetspolitiet! ;)

Om du ikke har lagt merke til det enda så tar jeg kun bilder for min egen interesses del. Fordi det "e arti!". Deler bildene da jeg tenker at andre her inne finner de interessante/morsomme etc. og at det på den måten er "givende" for forumets aktivitet. Jeg vet jeg selv synes det er artig med litt skråblikk på tingene. Det er altså ikke fordi jeg har lyst å legge bildene mine ut på airliners.net eller ta det fineste / beste / retteste bildet av alle at jeg hverken tar bilder eller legger de ut her på forumet.

------

Takker for alle kommentarer, flott at det er av interesse! :)
 
Var LN-NOS, Kjetil har et bedre bilde her http://forum.scanair.no/showpost.php?p=520611&postcount=55. På andre forsøket satt landinga som støpt :)



Jammen DET var jo litt logisk - rett og slett! Makes completely sense siden alle stod med halerorene samme veien. De må forresten være relativt lett å bevege de, for vi hadde jo ikke SÅ mye vind.... (Eller har jeg blitt for godt vant med den nordavinden montro :drunk: )

Takk sjøl!



Nei nu må du kom å førtell mæ korr dem e skeiv, så ska æ rett dem opp førr skjeivhetspolitiet! ;)

Om du ikke har lagt merke til det enda så tar jeg kun bilder for min egen interesses del. Fordi det "e arti!". Deler bildene da jeg tenker at andre her inne finner de interessante/morsomme etc. og at det på den måten er "givende" for forumets aktivitet. Jeg vet jeg selv synes det er artig med litt skråblikk på tingene. Det er altså ikke fordi jeg har lyst å legge bildene mine ut på airliners.net eller ta det fineste / beste / retteste bildet av alle at jeg hverken tar bilder eller legger de ut her på forumet.

------

Takker for alle kommentarer, flott at det er av interesse! :)

FKS av BH air a320 fra lang avstand + endel av de første helt opperst men bildene var ganske skarpe! ;)
 
HER trengs det nok en arrestering ! Det er IKKE dårlig kostejobb langs runway´en i Tromsø, det er et
anleggsområde bak en innflyttet teskellinje som er grunnen.

OK, det var en spøkefullt ment kommentar, sorry. Vil med dette bare si at dere banemannskaper gjør en kjempejobb sommer som vinter med å holde plassen i drift!:up: Har jo sett disse anleggsarbeiderne jobbe i sørenden komme inn fra stripa tidlig på morgenen. Er jeg benådet nå?:cry:
 
Back
Top