Siden jeg først var her i tråden i annet ærend, så kan jeg jo hive meg på lasset og komme med noen meninger.
Det er fotografer på de fleste nivå her. Om vi tar tar vi lille pilot under opplæring, så skal han ha all ros. Se på det første han postet her, se på hva han poster nå. Helt klar fremgang, og ting begynner å ta form.
Så for å generalisere. Som nevnt i andre debatter om bilder her så er faunaen en del steder i landet begrenset, og har man sett en av SAS sine 737'er så har man sett sett de fleste av de. Unntak finnes. Blandt annet et av de fineste bildene på hele a.net er vel tatt under deicing av en SAS 737 i fjor vinter. Eller var det året før?
Å ta dagens 34. bilde av noe vi har sett før i hopetall er ikke så "spennende". Bildene kan være teknisk brilliante, og alt det, men det er relativt lett å ta slike bilder, selv jeg får det til meg elektroniske krykker til noen tusen. Da synes ikke jeg personlig det er så spennende.
Så hva fortjener ros? Vi har mye fint vær her i ladnet som kan gi effekter, enten det er Bergen sitt notiske regn som kan gi mye effekt, om det er nå om sommeren med sein sol og mye varm steming som varmer, eller om det er som blandt annet LCH78 fra oppe i nord har gitt endel fantastiske vinter-bilder. Men det er bildet som skiller seg ut, som utfordrer meg fordi det er bilder jeg kunne ønske jeg kunne tatt (både å ha vært der, og å kunne få til å skyte så bra bilder) som jeg kommenterer.
Betyr det at alle skal gi opp og slutte og poste fordi de ikke når topp 10 på a.net hver gang de prøver seg? Nei. De gangene jeg har forsøkt å legge ut noe her så er det fordi det er enten uvanlig, eller at jeg føler jeg har hatt eksepsjonelt flaks og fått til noe som er bra i forhold til hva jeg har lagt ut før.
Og så en siste ting som vi alle her kan skjerpe oss på, og det er å kaste janteloven. Det er lov å si (i beste mening) at bilder er skeiv, det er bilder som ikke er så skarp som de kunne vært. Det er bilder som har komposisjon som kunne vært bedre, som har forstyrrende elementer, eller er andre rare ting med som kunne vært gjort bedre.
Konverst, det er også bedre om de som legger ut bilder skjønner at når man gir ris og ros så er det som er gitt som ris i beste mening, og heller lag en diskusjon av hva som kan gjøres for å gjøre det bedre neste gang, ikke vær defensiv når noen ikke er enig!
-A
PS: og nå tilbake til Ardbeg fra 72...